Försökt söka lite men hittar inga konkreta svar.
Har ett par motorsågar och en grästrimmer/röjsåg som används väldigt sporadiskt, trimmern har väl gått frekvent tidigare men kompletterats med en batterimaskin och kommer sannolikt därför inte användas så ofta framöver.

Maskinerna har gått på aspen färdigblandad 2-takts-bensin, hur ställer jag bäst undan maskinerna? Motorsågarna står i garage som håller minst ca 15 grader och trimmern hänger i ouppvärmt förråd.
Räcker det att köra slut på bensin så förgasaren töms eller bör jag göra något mer?
 
B
Andra alternativet är ju att fylla fullt med aspen, minimera mängden syre som kan bryta ner. Det brukar jag tillämpa på mina motorsågar gräsklippare, trimmer och jordfräs.
 
  • Gilla
Lajmen
  • Laddar…
full tank.
aldrig tomt varken i förgasaren eller i tanken.
sedan skall en röjsåg hänga med redskapen nedåt.
 
Tack för snabba svar! Röjsågen hänger korrekt då. Får fylla upp istället, tänkte att bensinen dunstar och det blir klibbig olja kvar i förgasaren efter ett år eller tre? Men det Kanske inte är någon fara?
 
Jag tror inte att det är så noga så länge maskinen förvaras under tak. En del tillsätter olja direkt i förgasaren medan motorn går för att ha en skyddande oljehinna på cylinderväggar och i vevhus. På en tvåtaktare skulle jag säga att det är bra att tömma ut bensinen ur förgasaren om den skall stå länge.
 
Ställer in mina maskiner över vintern med full tank i ovärmd bod, idag enbart med Aspen.
Ett extra ryck på våren och så tuffar de på, har gjort så sen 80-talet.
Samma med gräsklippare och snöslunga.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Se till att inte ha någon bio-olja till kedjan vid långtidsförvaring.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Tack för snabba svar! Röjsågen hänger korrekt då. Får fylla upp istället, tänkte att bensinen dunstar och det blir klibbig olja kvar i förgasaren efter ett år eller tre? Men det Kanske inte är någon fara?
aspen är garanterat i 3 år.. Så det är inga problem..
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ställer in mina maskiner över vintern med full tank i ovärmd bod, idag enbart med Aspen.
Ett extra ryck på våren och så tuffar de på, har gjort så sen 80-talet.
Samma med gräsklippare och snöslunga.
Så jag gjort hittills också, men då har det normalt bara varit över någon vinter, nu blir det kanske ett par år och tänkte det då kunde vara bra att göra det "ordentligt" men kanske inte behöver göra det mer omständigt än att tanka fullt. Går ju dra igång och köra lite någon gång per år också för att få lite bränsleutbyte i förgasaren.
 
Snöslungan varmkör jag varje höst då den här nere inte behövs varje år och "varmkör", inte bara startar och låter gå i några sekunder. Men den är också en fyrtakt.
 
Ett antagande eller om vill se det som kvalificerad gissning.;)
Förr var många motorer i gjutgods och då slog man i lite olja i tändstiftshål och drog runt motor. Idag är det väl ofta aluminiumlegeringar.
Så jag antar att det är en kvarleva från gjutgodstiden.
 
A AndersS skrev:
Ett antagande eller om vill se det som kvalificerad gissning.;)
Förr var många motorer i gjutgods och då slog man i lite olja i tändstiftshål och drog runt motor. Idag är det väl ofta aluminiumlegeringar.
Så jag antar att det är en kvarleva från gjutgodstiden.
A och O när man skall lagra en motor en längre är att det inte får vara fuktigt. Skulle det ändå vara lite fuktigt så skyddar oljan på ytan en del. Det gäller oavsett material i motorn. Med rätt lagring behöver man inte slå i olja i cylindrarna. Slår man i olja så är den ett lika bra skydd i gamla som i nya motorer. Motorsågar och andra småmotorer har haft aluminium i motorblocken i mer än 50 år.
 
Någon skillnad bör det vara mellan gjutsgods av järn jämfört med alu-legering. Men i detalj har jag inte kunskapen, järn rostar iallafall.;)
Ofta lever saker kvar även om de inte längre är aktuella.
 
A AndersS skrev:
Någon skillnad bör det vara mellan gjutsgods av järn jämfört med alu-legering. Men i detalj har jag inte kunskapen, järn rostar iallafall.
Försök att hitta en motor som har kolvringar av aluminium. Sedan försäkrar jag att även om aluminium inte rostar så oxiderar det under dåliga omständigheter. Och skadan av det kan bli lika stor.
A AndersS skrev:
Ofta lever saker kvar även om de inte längre är aktuella.
Så är det absolut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.