1 003 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
"Konservera" luftkyld 2-taktare
Försökt söka lite men hittar inga konkreta svar.
Har ett par motorsågar och en grästrimmer/röjsåg som används väldigt sporadiskt, trimmern har väl gått frekvent tidigare men kompletterats med en batterimaskin och kommer sannolikt därför inte användas så ofta framöver.
Maskinerna har gått på aspen färdigblandad 2-takts-bensin, hur ställer jag bäst undan maskinerna? Motorsågarna står i garage som håller minst ca 15 grader och trimmern hänger i ouppvärmt förråd.
Räcker det att köra slut på bensin så förgasaren töms eller bör jag göra något mer?
Har ett par motorsågar och en grästrimmer/röjsåg som används väldigt sporadiskt, trimmern har väl gått frekvent tidigare men kompletterats med en batterimaskin och kommer sannolikt därför inte användas så ofta framöver.
Maskinerna har gått på aspen färdigblandad 2-takts-bensin, hur ställer jag bäst undan maskinerna? Motorsågarna står i garage som håller minst ca 15 grader och trimmern hänger i ouppvärmt förråd.
Räcker det att köra slut på bensin så förgasaren töms eller bör jag göra något mer?
Jag tror inte att det är så noga så länge maskinen förvaras under tak. En del tillsätter olja direkt i förgasaren medan motorn går för att ha en skyddande oljehinna på cylinderväggar och i vevhus. På en tvåtaktare skulle jag säga att det är bra att tömma ut bensinen ur förgasaren om den skall stå länge.
Ställer in mina maskiner över vintern med full tank i ovärmd bod, idag enbart med Aspen.
Ett extra ryck på våren och så tuffar de på, har gjort så sen 80-talet.
Samma med gräsklippare och snöslunga.
Ett extra ryck på våren och så tuffar de på, har gjort så sen 80-talet.
Samma med gräsklippare och snöslunga.
Se till att inte ha någon bio-olja till kedjan vid långtidsförvaring.
Så jag gjort hittills också, men då har det normalt bara varit över någon vinter, nu blir det kanske ett par år och tänkte det då kunde vara bra att göra det "ordentligt" men kanske inte behöver göra det mer omständigt än att tanka fullt. Går ju dra igång och köra lite någon gång per år också för att få lite bränsleutbyte i förgasaren.A AndersS skrev:
Ett antagande eller om vill se det som kvalificerad gissning.
Förr var många motorer i gjutgods och då slog man i lite olja i tändstiftshål och drog runt motor. Idag är det väl ofta aluminiumlegeringar.
Så jag antar att det är en kvarleva från gjutgodstiden.
Förr var många motorer i gjutgods och då slog man i lite olja i tändstiftshål och drog runt motor. Idag är det väl ofta aluminiumlegeringar.
Så jag antar att det är en kvarleva från gjutgodstiden.
A och O när man skall lagra en motor en längre är att det inte får vara fuktigt. Skulle det ändå vara lite fuktigt så skyddar oljan på ytan en del. Det gäller oavsett material i motorn. Med rätt lagring behöver man inte slå i olja i cylindrarna. Slår man i olja så är den ett lika bra skydd i gamla som i nya motorer. Motorsågar och andra småmotorer har haft aluminium i motorblocken i mer än 50 år.A AndersS skrev:
Någon skillnad bör det vara mellan gjutsgods av järn jämfört med alu-legering. Men i detalj har jag inte kunskapen, järn rostar iallafall.
Ofta lever saker kvar även om de inte längre är aktuella.
Ofta lever saker kvar även om de inte längre är aktuella.
Försök att hitta en motor som har kolvringar av aluminium. Sedan försäkrar jag att även om aluminium inte rostar så oxiderar det under dåliga omständigheter. Och skadan av det kan bli lika stor.A AndersS skrev:
Så är det absolut.A AndersS skrev: