possum77 possum77 skrev:
Vi hade en H1 som firmabil när jag jobbade på en gocart-hall i min ungdom. Som jag minns var det väldigt bra lastutrymme (man fick plats med en gocart) och den var trevlig att köra men rätt bullrig.
Jag skall ta och prova en sån iallafall. Bullret är skitsamma till ändamålet. =)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du söker en Toyota Hi Ace. Tyvärr finns knappt några kvar längre, som tidigare talare sa har de flesta gått på export. Hade en själv för 10 år sen, den gick till Estland, alla som hörde av sig på annonsen skulle exportera bilen.
Trafic, Vivaro mfl får du billigt.......det finns en anledning. Hade själv en -14 2.0 Cdi som enligt uppgift skulle ha en bättre växellåda än tidigare modeller, jag fick byta låda efter 7000 mil !!! För att vara en skåpbil är de annars ganska trevliga att åka i.
Innan Renault hade vi VW på firman, bilar från 2010 och 2011, de hade mycket mer problem än Renaulterna, konstant stökande givare, läckande avgaskylare, läckande grenrör/turbo mm
Avgaskylaren kostade 0:- att byta innan 8000 mil (Lagstadgade avgasgarantin) efter 20.000:-
Lägga 20" på nått som egentligen inte behövs för motorns funktion är tråkigt.
En äldre VW buss med bensinmotor kanske vore nått, lägre skatt och inte lika dyrt/bökigt när man ska göra nått med motorn.
Hiace fanns det ett par på blocket. Betalt vill de verkligen ha med. Ligger lite för högt.

Känns ändå som att jag kommer söka efter jumpy, peugeots 3 sitsiga och i sämsta fall caddy av småbilarna.
På mellanbilarna blir de väl åt trafic och hålla tummarna, kan man hitta en för 35 ungefär så är de inte hela världen om den skulle visa sig vara ren skit.

Det är svårare att leta skåpbil än vanlig bil.
 
R Rkarlsson skrev:
Där kom ut en jumpy för 39 igår. Den såg verkligen ut att vara i mint condition jämfört med många andra bilar. Den var såld idag.

Vad var de vanligaste problemen tyckte du med de?
Bilen kommer kanske rulla max 500 mil om året så lite strul kan få finnas.
Dom största "problemen" jag hade var bromsar bak (ojämn verkan) koppling (på 2 av 3) och värmen i hytten trots bytt termostat . Sedan är det fransk el så där kan det ibland bli lite lattjo med lysen ;)
 
Mazen Mazen skrev:
Dom största "problemen" jag hade var bromsar bak (ojämn verkan) koppling (på 2 av 3) och värmen i hytten trots bytt termostat . Sedan är det fransk el så där kan det ibland bli lite lattjo med lysen ;)
Ändå inte överjävliga problem. Har ju tillgång till fri verkstad 180 meter från mig så lite kan man leva med. :)
 
R Rkarlsson skrev:
Vad tror ni om Hyundai?
Denna ser trevlig ut, relativt bra skick till bilderna. Ligger verkligen på gränsen med skatten =)
Hyundai H-1 Cargo 2.5 CRDi 170hk säljes i Helsingborg | Blocket
H-1 med den motorn är riltigt trevlig att köra, hade en sådan på gång för något år sedan. Dock 2-sits och den jag kollade på va automat, blev inget köp var för långsam.

Ang Hiace så är dom ofantligt överprissatta för vad man får, likt Transportern, nej då är Hyundaien eller Peugeot/Citroën, Nissan/Opel/Renault mer bil för pengarna..
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ändå inte överjävliga problem. Har ju tillgång till fri verkstad 180 meter från mig så lite kan man leva med. :)
Och dom kostar inte arm heller, nu var det den äldre modellen jag haft år 99/00, två 01 och 04:a tror jag betalat mellan 12 och 20 tusen för dom 8ch sålt för 2/3 ..
 
harry73
Jag har en 9 sitsig renault trafic från 2007 (diesel), och jag gillar bilen, men som @useless sa äter den växellådor.

När jag köpte den, lät den mycket i 5-an och 6-an. Då hade den gått 20 000 mil. Ett år senare behövde jag byta växellådan och med en begagnat från skroten, landade festen på 25tkr.
Nu har bilen gått 33 000 mil och växellådan fungerar utan problem i mer än 10 000 mil, så det var kanske inte så farlig i alla fall.
Men hittar du en trafic för din budget, ska du räkna med att den säljs för att växellådan blir sämre.
 
Åkt 13" mil i en Jumpy 1,9 TD -95, den motorn håller hur länge som helst. Fick byta styrelder varje år, men annars hände ingenting.
27" mil i en Partner 2,0 HDI -06. Generator 3 gånger och termostathus.
En gång gick motorn i felsäkert läge, efter 5 mil med varningsblinkers på motorvägen i tomgångsfart hoppade den igång igen, och det hände aldrig mera.
Jag har hört att kopplingen/dubbelmassesvänghjulet är problematiskt på nyare Jumpy/Expert.
De flesta bilar med sånt svänghjul verkar ha problem, till VW finns det massiva svänghjul på eftermarknaden, kanske finns det till Fransmännen oxå ??
 
De första H1 diesel hade en dåligt kopierad Mitsubishimotor med mycket problem. Bensinarna verkade funka.
De nyare vet jag inget om. Provkörde en ny för 10-12 år sen, den kändes äldre än min Hi Ace från -97.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Byggmaterial av skrymmande mått tar jag släp till, har fri tillgång när man planerar det lite.
Ja, i så fall klarar du dig säkert i och för sig med ett kort skåp, vilket borde sänka prislappen en del.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
Jag har en Transit 270 -13, sista modellen innan de böt kaross. Lätt den bästa jag haft, köpte den ny för 159.900:-.
 
B
Jag köpte en Peugeot partner, 5 sätesvarianten med fällbara säten. Fäller man sätena får man in en 1 m3 tank i bakluckan, så den sväljer en del även om det är en lite mindre bil. Det var en del strul med den och den var inte speciellt lättmekad, så det är egentligen inget jag rekommenderar.

Har du funderat på varianten med släp och en vanlig bil istället? Jag skippade skåpbil till förmån för släp, ångrar mig inte.
 
B BSOD skrev:
Jag köpte en Peugeot partner, 5 sätesvarianten med fällbara säten. Fäller man sätena får man in en 1 m3 tank i bakluckan, så den sväljer en del även om det är en lite mindre bil. Det var en del strul med den och den var inte speciellt lättmekad, så det är egentligen inget jag rekommenderar.

Har du funderat på varianten med släp och en vanlig bil istället? Jag skippade skåpbil till förmån för släp, ångrar mig inte.
Jag har tyvärr inte plats med släp på tomten. Anledningen att jag siktar på en skåpis är just för att bara kunna slänga in det jag ska göra på någon minut.
Och tanken var ju att ha en liten ramp för att morsan ska kunna låna bilen och ta med elmoppen om de ska på något så farsan slipper putta rullstol. Hon klarar inte av att gå så jättelångt =)

Då är släpet ganska omständigt.
Sen om jag behöver släp så får jag köra ut och hämta ett om det är ledigt =)
 
Mazen Mazen skrev:
H-1 med den motorn är riltigt trevlig att köra, hade en sådan på gång för något år sedan. Dock 2-sits och den jag kollade på va automat, blev inget köp var för långsam.

Ang Hiace så är dom ofantligt överprissatta för vad man får, likt Transportern, nej då är Hyundaien eller Peugeot/Citroën, Nissan/Opel/Renault mer bil för pengarna..
Just den H-1 skrev jag på.
Dock fanns där ingen servicebok så man är ju inte riktigt sugen då. Hittade en Berlingo i Hbg med.
Får väl prova båda.
Men fasen vad svårt de var att hitta en skåpbil, det är ju värre än att leta vanlig bil.
 
Det blir en Berlingo 2011 med ca 19000 mil på mätaren. Det var nog den vettigaste jag kunde hitta med 3 säten. Det mesta är bytt med så hoppas den håller.

H-1 som jag länka innan var inget att hurra för, alla däcken var slut och det var rätt mycket plåtskador för det priset.

Var och prova en peugeot expert med. Såg vettig ut på bilderna, men det var ju ett skämt.
-Fick nyckel och skulle ut och prova, bilen startar inte trots bra kräm i batteriet. Han kommer ut med en annan nyckel och den startar, ok en nyckel är kass.
-3 däck var slut, 1 helt "nytt" däck, det var riktigt brunt.
-Rejäla plåtskador och rejält med stenskott.
-Senast stämplat i servicebok vid 12000 mil för 10 år sen (gått 20000) frågar om det är kamrem och om den är bytt. - Ja ja den är bytt. -Ok var är kvittona på bytet eller någon info? - Nej de finns inte men förra ägaren sa han bytt.
Jag avslutade med att säga att det var en riktigt dyr bil med för mycket fel :D

Får hoppas Berlingon kommer gå bra, ska hämta den i veckan. Det skulle fylla på eolys eller vad de heter innan leverans =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.