Har ett gäng 45x195 som jag använt som formvirke.
En bekant inom betongbranchen upplyste mig om att inte använda detta virke till ex. regelkonstruktioner, eftersom det tydligen nu drar till sig fukt mer än tidigare.

Jag är lite sugen på att använda dessa till takstolar. Är det möjligt?
 
Jo det är klart det går att använda virket. Problem kan vara att såga i det. Men det går att skrapa av en hel del av cementen på virket, om reglarna nu endast är använda en gång. Vore slöseri att inte återanvända reglar i den dimensionen. Därför gäller det att blicka framåt för hemmabyggaren, och kombinera användningen av virket mer än en gång.
Annars är det mer vanligt att använda råspont som formvirke, och det är nog inte mycket annat man kan använda det till.
 
Tipset är att ha en separat klinga/fogsvans för det här virket. Skaffa tex en biltema eller cotech cirkelsåg som du kan ha som "offer", vill du handsåga så är byggmax 39 kronors fogsvans inte alls dum
 
Det går naturligtvis att använda virket efter rensning, såga dock som sagt inte med bästa sågen...har du inhyrda proffssnickare så var beredd på en hel del småsurt "byggmutter", det brukar vara bortskämda grabbar som helst vill ta nytt...
(och nu får jag väl på tafsen förstås, när man stuckit ut hakan :D:cool:;))
 
  • Gilla
Sten Andersson
  • Laddar…
Kan det möjligen bero på att vi inte vill förstöra klingor mm och att det brukar ta längre tid med sådant virke som beskrivs här.
Jag har lite svårt att se ekonomin i det hela om man skall ha inhyrt folk som kostar en del i timmen.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Kan det möjligen bero på att vi inte vill förstöra klingor mm och att det brukar ta längre tid med sådant virke som beskrivs här.
Jag har lite svårt att se ekonomin i det hela om man skall ha inhyrt folk som kostar en del i timmen.

/Kent
Förstår inte riktigt var du vill komma. Byggaren som formar upp till ett engångsjobb med råspont, får ingen ekonomi i att transportera iväg använda formar till ett annat jobb, där formarna ändå kanske får snickras om. Byggaren som använder formar till återkommande jobb, använder plyfa, som går att återanvända många gånger. Formvirket i inlägget, 45X195, var av lite udda storlek för att inte återanvändas. Det ligger därför i Mangelitos eget intresse, att spara in en hacka, på att återanvända virket till takstolar
 
Vi använder formvirket max 3 gånger. Innan vi slänger det. För sen är det så skruvat å bjödt att inte går att använda till nåt :) Sen skrapar man virket innan man kapar så tar inte klingan stryk. Vår håller
6månader innan vi slipar om dem. Visst ett spik dödar nåra tänder .
 
Tackar för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.