Hej!

Har ett electrolux torkskåp dc3500twr som dör efter ca 5 minuters användning.
Har testat köra den med dörren öppen och då kör den på precis som den ska.

Är det någon som varit med om samma problem och vet någon lösning?
 
Överhettningsskydd/termostat ?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har haft ett liknande fel på en annan typ av torkskåp. Då hade termostaten gått.

Troligtvis är det överhettningsskydded som slår ifrån. När dörren är öppen blir det inte rillräckligt varmt.

Det finns lite reservdelar hos elektrolux som ternostat och temperaturvred.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Kolla också ovanpå skåpet så att där inte ligger något som täcker utloppet.
Hindras luften från att komma ut så blir effekten samma som om överhettnings skyddet är trasigt.
 
A
B bajengurra skrev:
Hej!

Har ett electrolux torkskåp dc3500twr som dör efter ca 5 minuters användning.
Har testat köra den med dörren öppen och då kör den på precis som den ska.

Är det någon som varit med om samma problem och vet någon lösning?
fläktmotorlagern kan kärva och luftströmmen blir för dålig
uppe på skåpet skall det sitta en slang som går mot en ventil (luftspalt mellan)
om slangen går ut ur huset direkt så ta bort den och rensa den samt vägggenomföringen
 
electroluxaren skrev:
fläktmotorlagern kan kärva och luftströmmen blir för dålig
uppe på skåpet skall det sitta en slang som går mot en ventil (luftspalt mellan)
om slangen går ut ur huset direkt så ta bort den och rensa den samt vägggenomföringen
Hej!

Igen :)
Jag har en gammal Husqvarna QW105D som har samma problem som trådskaparen, jag har under åren gjort vad som skrivits och även bytt motor/fläkt-delen men får detta ändå. Luftgenomströmningen fungerar utmärkt och inget som hindrar, fläktlagren har kontrollerats samt fläkten i sig som kan samla damm.

Nu är ju denna så gammal så det finns inga garantier eller reservdelar längre, har du andra tips gällande hur jag kan hindra att överhettningsskyddet sätter in, jag har inte ens någon värme, många år har jag max kunna köra strax över 30 grader men nu kan jag inte ens det utan på lägsta.
 
A
N Nellsis skrev:
Hej!

Igen :)
Jag har en gammal Husqvarna QW105D som har samma problem som trådskaparen, jag har under åren gjort vad som skrivits och även bytt motor/fläkt-delen men får detta ändå. Luftgenomströmningen fungerar utmärkt och inget som hindrar, fläktlagren har kontrollerats samt fläkten i sig som kan samla damm.

Nu är ju denna så gammal så det finns inga garantier eller reservdelar längre, har du andra tips gällande hur jag kan hindra att överhettningsskyddet sätter in, jag har inte ens någon värme, många år har jag max kunna köra strax över 30 grader men nu kan jag inte ens det utan på lägsta.
Då är det öht skyddet som tröttnat, man kan ju alltid labba med ett som finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.