Hej,

vi har en loftssäbg som vill ta ner då äldsta dottern vill ha en på golvet meb jag vet inte hur man gör?
 
Skruvmejsel, kofot, såg? Det beror nog på hur det är byggt och om du är rädd om sängen och vill kunna använda något av den i framtiden eller till och med återställa den i framtiden.

Lite bilder hade nog hjälpt.
 
Hörn av ett vitt rum med en pelare som har två märken som liknar ögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit takyta med sprickor och en brun fläck nära taklisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad vitmålad träyta med en synlig hålighet och slitage tecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två katter vilar på en hög hylla ovanför ett vitt skåp i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jahallåja skrev:
Skruvmejsel, kofot, såg? Det beror nog på hur det är byggt och om du är rädd om sängen och vill kunna använda något av den i framtiden eller till och med återställa den i framtiden.

Lite bilder hade nog hjälpt.
Bilder kommer
 
  • Gilla
tellet11
  • Laddar…
Hej igen,

Är ny på forumet och har ingen erfarenhet av att sätta upp el ta ner något tidigare…

Jag tänkte att om möjligt spara sängen och så klart göra så lite åverkan på rummet som möjligt, ser att det finns skruvar, så tänker att det borde gå att ”skruva ner den”; men hur börjar jag?

Är som sagt helt novis därav dumma frågor..

Tack på förhand Catharina
 
Det ser ut som att sängen är lagd ovanpå bärlinor runt omkring. Antagligen även nerskruvad i bärlinorna?
Plocka bort allting runt omkring så du kommer åt. Tryck och lyft lite i sängen så du ser var den sitter fast, sen får du klura ut om du kan lyfta ner sängen i ett stycke eller om den behöver kapas upp. Kapa gör du lämpligast med tigersåg skulle jag säga.
 
Börja med att skruva ner räcket och det som ser ut som en bokhylla där uppe.

Är det en resårmadrass som ligger lös är det sedan bara att lyfta mer den. Kan underlätta om ni är två och har något att stå på.

Det ser ut som att det är en täcksida ut mot rummet, där räcket sitter. Ev är det smidigare att skruva bort den först.

Det är inte så svårt, lite som att bygga med Lego men tvärt om. Ta tid på dig.
Lycka till!
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Börja med att skruva ner räcket och det som ser ut som en bokhylla där uppe.

Är det en resårmadrass som ligger lös är det sedan bara att lyfta mer den. Kan underlätta om ni är två och har något att stå på.

Det ser ut som att det är en täcksida ut mot rummet, där räcket sitter. Ev är det smidigare att skruva bort den först.

Det är inte så svårt, lite som att bygga med Lego men tvärt om. Ta tid på dig.
Lycka till!
Tack, madrassen ligger löst så även bokhyllan, så det klarar jag definitivt, men börjar med räcket sedan, ser att det är ”plattor” i botten som jag kan skruva sedan, men hur är det med stegen i vilken ordning tar jag den?
 
Det är lättare om man är två så ta med dottern i projektet. Då får hon lite vana att göra liknande saker som kan vara nyttigt för framtiden.
 
Börja med räcket och allt som är löst. Du ser vad du kan skruva bort efterhand. Om plattorna i botten går att ta loss när madrassen är borta är det ju lämpligt att ta bort dem. Sedan är det ju själva stommen och då kanske stegen är smidig att ta bort. Du behöver någon form av trappstege så att du kommer åt och det är nog bra att vara två så att du inte råkar tappa någon del på dig själv eller i golvet.
Det nog inte särskilt tunga delar men de kan vara lite otympliga. Speciellt inne i en bostad men det går säkert ensam också.

Det gäller alltså att bygga baklänges, bit för bit. Det reder du galant.

Perfekt första projekt att demontera något, då får man en känsla för hur det är konstruerat och varför. Vilket är bra när man själv vill konstruera något.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.