Inredning av liten timmerstuga med träväggar, takbjälkar, kökssoffa och bord med stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej. Ska inreda denna lilla (4x4m) timmerstuga byggd på -90 talet.
OBS endast intresserad av att veta vilket material som kommer fungera, inga pekpinnar eller gissningar.

Jag kommer att måla allt vitt men två väggar (de väggarna där kökssoffan står och motsatt sida) vill jag sätta tapet. Så frågan är hur jag bäst gör, enklast hade varit att bara sätta dit gips och tapetsera men gissar att det inte är så bara då stugan kommer stå kall när vi inte är där. Minimalt med reglar kommer det bli för att inte ta för mkt yta. Det är någon form av isolering mellan stockarna men vet inte vad(tror mossa).

tacksam för tips och råd i detta
 
L LindaNo skrev:
[bild]
Hej. Ska inreda denna lilla (4x4m) timmerstuga byggd på -90 talet.
OBS endast intresserad av att veta vilket material som kommer fungera, inga pekpinnar eller gissningar.

Jag kommer att måla allt vitt men två väggar (de väggarna där kökssoffan står och motsatt sida) vill jag sätta tapet. Så frågan är hur jag bäst gör, enklast hade varit att bara sätta dit gips och tapetsera men gissar att det inte är så bara då stugan kommer stå kall när vi inte är där. Minimalt med reglar kommer det bli för att inte ta för mkt yta. Det är någon form av isolering mellan stockarna men vet inte vad(tror mossa).

tacksam för tips och råd i detta
Spännpapp + tapet
 
BengtH BengtH skrev:
Spännpapp + tapet

Min pappa tror att huset rör sig för mkt. Marken rör sig och allt rör sig enl honom.
I värsta fall får det bli en jättestor tavla/skärm med spännpapp o h tapet som man hänger upp
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Ungefär så har vi gjort när vi byggde ett litet badrum i en timmerstuga - reglade upp formstabila väggar och fäste dom på få ställen med långa justerbara skruvar i timret, så timret har plats att sjunka utan att stockarna blir hängande i konstruktionen. Din idé med en stor skärm skulle nog funka fint. Det finns speciella skenor man kan använda i timmerhus också men jag är för snål för dom.

Fin stuga förresten, det blir toppen med vita väggar och tapet
 
  • Gilla
LindaNo
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Spännpapp + tapet
Har inte sett spännpap på vägg, och när den har oregelbunden yta under som timmer undrar jag hur tåligt det kan vara. Vad vet du?

I timmerhuset jag vill köpa renoverades det på 1950-talet och väggarna verkar vara klädde med någonslags spånskiva. Men de är ganska nerrivna pga huset stått öde länge med många som varit nyfikna på timret.

Vi har definitivt något som jag inte tror är mossa mellan "vårt" timmer (har inte tagit klivet till ägande än) utan jag tror det kan vara lera blandat med sågspån, kan det stämma?
 
Spännpapp på timmerväggar är mycket vanligt och fungerar bra om ingen råkar slå hål på det.
Din "spånskiva" är sannolikt treetex eller insulit om den är mjuk. Nutidens motsvarighet heter huokoleijona.

Jag tror inte att någon har varit så korkad att de lade lera mellan stockarna då de timrade. Troligen är det mossa där. Vid någon renovering har någon troligen smetat litet lera över nåten på insidan för att jämna upp väggytan. Det ser man ibland.

Om trådstartaren läser det här:
Spika tunnaste sortens Huokoleijona skivor direkt på timret. De skivorna är mjuka och tål rörelser i timran. Skall ni ha dit gips blir det en jäkla ombyggnad som både stjäl utrymme och tid till ingen nytta.
 
  • Gilla
bygg-amy
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror inte att någon har varit så korkad att de lade lera mellan stockarna då de timrade. Troligen är det mossa där. Vid någon renovering har någon troligen smetat litet lera över nåten på insidan för att jämna upp väggytan. Det ser man ibland.
Jag ska be min mamma som är vid huset ta en bild så jag kan visa, det såg inte alls ut som på bilder jag sett online med en liten strimma mossa mellan lagren.

(Du har säkert rätt om skivorna, det är ett kartongtunt material som påminner mig om spånskivor. Intressant att det finns fortfarande, jag skulle hellre ha det än papp så man slipper oroa sig över att det går sönder med familj runt om.)
 
PeterFalun
Går nog bra att gipsa i taket

Gipsa väggarna är ok men de behöver reglas och helst, som sagt, med en glidmån för stommen
 
H heimlaga skrev:
Jag tror inte att någon har varit så korkad att de lade lera mellan stockarna då de timrade. Troligen är det mossa där. Vid någon renovering har någon troligen smetat litet lera över nåten på insidan för att jämna upp väggytan. Det ser man ibland.
Nu har jag sett en lerkliningsvideo på nätet (tror det var från Sörmlandsmuseet) och där nämndes det att innan de började lerklina timmerväggar helt och hållet gjordes det som du skriver att man la lera/blandning över endast såten (efter att man byggt huset) för att vindtäta. Det såg ut som det jag sett så det stämmer nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.