Hej!
Vi har ett växthus på tomten som förra ägarna fått bygglov för och byggt. Dock klagar grannen på att solljuset reflekteras i glaset och stör dem. För grannsämjans skull, undrar jag om det finns någon fönsterfilm som agerar som anti-reflex eller om ni har andra idéer på hur jag kan avhjälpa problemet utan att strypa solljuset in i växthuset (jag vill ju både ha ljuset och värmen).
 
A AngelFB skrev:
Hej!
Vi har ett växthus på tomten som förra ägarna fått bygglov för och byggt. Dock klagar grannen på att solljuset reflekteras i glaset och stör dem. För grannsämjans skull, undrar jag om det finns någon fönsterfilm som agerar som anti-reflex eller om ni har andra idéer på hur jag kan avhjälpa problemet utan att strypa solljuset in i växthuset (jag vill ju både ha ljuset och värmen).
Har sett att vissa målar på något vitt på rutorna. Vet inte vad det är dock
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
För att minska solinstrålningen kan man kalka rutorna, det borde minska reflektionerna också. Fast i all ärlighet är det nog inte bra att göra för mycket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
Det finns både växthusfilm och kalkfärg/skuggpasta att sätta på rutorna. Dessa är dock främst för att påverka inomhusklimatet i växthuset. Men borde påverka reflektionen också antar jag.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ta reda på vilken del av växthuset reflekterar ljuset mot grannen och under vilken tid (på dag och året)
Är det t ex taket, borde det bli bättre av att inte tvätta taket. Sedan kan det också hjälpa att plantera ett insynsskydd närmare grannen istället för att ta bort solen från växthuset. framförallt tidigt på våren vill man ju ha så mycket sol som möjligt i växthuset.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Tack alla! Får undersöka lite. Tack för alla tips!
 
A
Hitta något värre hos grannen och klaga högre!
 
  • Haha
  • Gilla
tinatorn23 och 8 till
  • Laddar…
Kanske finns möjlighet att bygga en spalje mellan växthuset och deras fönster. Förutsatt att grannen har en 1-plansvilla
 
Nissens
A AngelFB skrev:
Hej!
Vi har ett växthus på tomten som förra ägarna fått bygglov för och byggt. Dock klagar grannen på att solljuset reflekteras i glaset och stör dem. För grannsämjans skull, undrar jag om det finns någon fönsterfilm som agerar som anti-reflex eller om ni har andra idéer på hur jag kan avhjälpa problemet utan att strypa solljuset in i växthuset (jag vill ju både ha ljuset och värmen).
Kanske montera markis/persienn/rullgardin hos grannen?
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Smart :rofl::crysmile::rofl:

electroluxaren skrev:
Hitta något värre hos grannen och klaga högre!
 
  • Gilla
PerreGurra
  • Laddar…
Tyvärr en tvåplans :confused:

K Knight skrev:
Kanske finns möjlighet att bygga en spalje mellan växthuset och deras fönster. Förutsatt att grannen har en 1-plansvilla
 
Skulle kolla vilken del som reflekteras från grannens sida och försäkra punkt-markera den delen på något sätt.
Om det bara är en ruta, så kanske sätta en ruta utanpå som har en annan vinkel som riktar mer reflexen i marken t.ex. ?
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
harry73
Sedan får ni också seriöst överväga att inte göra något och låta grannen lösa problemet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Deras lösning är att låta thujorna växa och bli ännu högre/ej klippa ner dem till ”lagom höjd”. De är redan ca 5 m höga och skymmer vår em och kvällssol :(

harry73 harry73 skrev:
Sedan får ni också seriöst överväga att inte göra något och låta grannen lösa problemet.
Nissens Nissens skrev:
Kanske montera markis/persienn/rullgardin hos grannen?
 
A AngelFB skrev:
Deras lösning är att låta thujorna växa och bli ännu högre/ej klippa ner dem till ”lagom höjd”. De är redan ca 5 m höga och skymmer vår em och kvällssol :(
men då så..förhandla. De skall se till att ni får sol så fixar ni reflexerna.
 
  • Gilla
AngelFB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.