Men det är svårt att samköra LLVP med luftvärmeaggregat! Normalt när man sätter in en LLVP så sänker man termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når, men med centralt luftvärmeaggregat finns inga termostater att sänka. Sänker man värmen på luftvärmeaggregatet så blir det för kallt i rum dit värmen från LLVP inte når såsom badrum, toalett, grovkök och sovrum med stängda dörrar.

Finns ett koncept med luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregat kallat ReFlow. Titta på de sista sidorna i följande broschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf Kostar en slant men kanske värt det nu med dagens el-priser(?)
 
Börjar inse utmaningarna med mitt system. Så som jag tolkar det är alternativen dessa (sina för- och nackdelar)
- Luftvärme med värmepump
- LLVP
- Solceller
- Bergvärme

Typ något sådant. Får fortsätta att undersöka alternativen och hoppas få tag på någon vettig fackman att bolla med.

Stort tack för allas input, fortsättning följer...
 
Jag tycker nog det finns följande alternativ:
- Nytt luftvärmeaggregat med värmepump ReFlow eller NIBE VVM310 + S2125 (inkl varmvatten)
- LLVP och installera el-radiatorer i alla rum dit värmen från LLVP inte når
- Konvertera till vattenburna radiatorer eller golvvärme i kombination med bergvärme eller luftvattenvärmepump.

FTX-aggregatet bör bytas till ett modernt dito oavsett alternativ. Det sistnämnda alternativet innebär klart störst investering medans LLVP + elradiatorer ger minsta investeringen.
 
  • Gilla
Jackeee
  • Laddar…
Attitudeswe
TS har väl FTX?

Då kommer den hjälpa till att sprida värmen från LLVP och tillsatsvärmaren kan vara permanent av tills utetemp går under nollan så att tilluften faller under typ 17grader (23 grader frånluft bör ge 17 grader återvunnen tilluft)
 
FTX är ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning men det är inget uppvärmningsaggregat såsom ett luftvärmeaggregat vilket cirkulerar luft inne i huset för uppvärmning. Återvinningen i FTX gör däremot att man ofta kan klara sig med en mindre värmepump eller något mindre el-radiatorer än man annars skulle ha behövt, men uppvärmning behövs hela tiden för att täcka transmissionsförlusterna i huset samt återstående del av ventilationsförlusterna som FTX inte klarar.
 
Efter många om och men så så valde jag att installera två st LLVP, Toshiba daiseikai 25 9.5. Hela kalaset gick på 53 000 kr efter ROT. Har därför sänkt termostaten på FTX till lägsta och kickar igång pumparna vid behov, i kombination med braskamin.

Kändes som det smidigaste och billigaste lösningen för att komma ner i kWh förbrukningen inför vintern och framgent.
 
Attitudeswe
J Jackeee skrev:
Efter många om och men så så valde jag att installera två st LLVP, Toshiba daiseikai 25 9.5. Hela kalaset gick på 53 000 kr efter ROT. Har därför sänkt termostaten på FTX till lägsta och kickar igång pumparna vid behov, i kombination med braskamin.

Kändes som det smidigaste och billigaste lösningen för att komma ner i kWh förbrukningen inför vintern och framgent.
Är det en roterande FTX? I så fall finns det ju risk att den börjar kyla huset om du drar ner termostaten. Bättre att förbjuda elbatteriet...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det en roterande FTX? I så fall finns det ju risk att den börjar kyla huset om du drar ner termostaten. Bättre att förbjuda elbatteriet...
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det en roterande FTX? I så fall finns det ju risk att den börjar kyla huset om du drar ner termostaten. Bättre att förbjuda elbatteriet...
Oj, har ingen aning faktiskt. Har en Husqvarna FTX-LV6 i huset som byggts 1989. Har ett reglage som jag drar ner till Max. Se bild.

Hur kan man förbjuda elbatteriet? Eller funkar mitt tillvägagångssätt?
 
  • Husqvarna värmeregulator med temp- och vent-kontroller och grönt statusljus på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Vekar vara en plattvärmeväxlare så ingen risk att den kyler i onödan. Med moderna EC fläktar och en roterande som ökar återvinningen från 70% till 85% så kan ju en ny FTX vara snabbt betald...

Diagram över en ventilationssystem med in- och utluft, tilluft, frånluft och serviceinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jackeee
  • Laddar…
J Jackeee skrev:
Oj, har ingen aning faktiskt. Har en Husqvarna FTX-LV6 i huset som byggts 1989. Har ett reglage som jag drar ner till Max. Se bild.

Hur kan man förbjuda elbatteriet? Eller funkar mitt tillvägagångssätt?
Du vil väll ändå maxa återvinningen? Tappar du inte det om du sätter den på de lägsta?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Du vil väll ändå maxa återvinningen? Tappar du inte det om du sätter den på de lägsta?
Osäker, men systemet är ändå igång och snurrar men ger ingen värme och därför drar mindre el. Min tanke med det hela
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
J Jackeee skrev:
Osäker, men systemet är ändå igång och snurrar men ger ingen värme och därför drar mindre el. Min tanke med det hela
Ja om det är en elektriskt värmare i den, men om den enbart jobbar med återvinning så tappar du
 
J Jackeee skrev:
Osäker, men systemet är ändå igång och snurrar men ger ingen värme och därför drar mindre el. Min tanke med det hela
I min FTX så behöver man gå in i de mer avancerade inställningarna för att bestämma om elvärme i FTX:en ska vara på eller av. Så jag stänger av elen där och sätter sedan så hög temperatur som möjligt som mål för återanvändning av värme. Då upplever jag att det drar så lite som möjligt
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
boihus123 boihus123 skrev:
Ja om det är en elektriskt värmare i den, men om den enbart jobbar med återvinning så tappar du
TS har en plattvärmeväxlare och då kan inte återvinningsgraden styras (vilket den däremot kan vid rotationsväxlare).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.