Med aktiva ungdomar i övre tonåren och idrottskläder som ska tvättas osv så räcker inte alltid en tvätt per natt. Går man över till tim-abonnemang så kanske ytterligare en maskin är en bra idé.
 
JohanZZZZZ JohanZZZZZ skrev:
Intressant!

Jag har precis beställt en Husdata H60 till min VP för att göra likadant. Du skulle inte kunna dela med dig av din HA config?
Gärna, men den går väl inte att dumpa? Några speciella filer?
 
Attitudeswe
Storsockret Storsockret skrev:
Det är vår nuvarande leverantör också, och dom har jag haft flera gånger tidigare utan problem. Finns nog mycket fiffel och dumheter bland leverantörerna, men väldigt mycket handlar också om folk som inte håller koll på sina elavtal och när dom går ut. Om jag tecknar ett avtal på 12 månader, oavsett vad det handlar om, så räknar jag kallt med att det kommer övergå i nån slags tillsvidare-hittepå därefter och agerar på det. Men jag kanske är ensam om det. Men jag får såklart skylla mig själv när jag ignorerar dessa svarta listor och det skiter sig sen.

Men, Stockholms elbolag skrev i uppsägningsbekräftelsen att man matchar billigare priser om man hittar ett för att hålla kvar en som kund, så jag har skickat specen till dom så får vi se. Kanske rent av slipper byta till koleran när jag ändå redan har pesten. ;)
Vill ju till att dom inte väljer att gå i KK i november när du betalat överpris i 5månader för att dom inte hade råd att köpa el till det priset dom lovat sälja till dig sedan...

G Greger_08 skrev:
Jag har bytt till "röligt per timme" nu över sommaren då laddning av elbilen står för majoriten av förbrukningen just nu.

Få se hur det går när det blir kalt ute håller på att upgradera styrningen av golvärmen till att vara smartare.
Fyllt på vedboden till max har jag gjort också.

Kanske går tillbaka till "vanligt rörligt" under vintern också för att slippa tänka på (svin)dyra timmar.
Tankevurpa där. Har du möjlighet att bänta med billaddning 2+ dagar så kommer timmdebitering vara bättre...
 
Attitudeswe
M MagHam skrev:
Det här med "nattsänkning" har jag aldrig förstått mig på. En februaridag när jag är stelfrusen ända in i benstommen vill jag inte ligga och frysa.
Men jobbar ingen distans hemifrån, och ungdomarna är i skolan, så är väl "dagsänkning" grejen!
Då är ju elen som dyrast också.
En sensibo air för 500kr fixar dagsänkning av LLVP smodigt. Tillsammans med timmdebitering sparar den in snabbt...
..
 
Attitudeswe
halper halper skrev:
Jag tror vår dyraste dag förra vintern kostade uppåt 500, så … :(



höjdes till 45 redan 2020: [länk]
Samma här med dyraste dag på 500, men det blev ändå "bara" 5000kr den månaden.

Storstädningen 21e dec blev dyr ;)

Skulle elen kosta 45kr/kwh så hade jag nog ställt ner värmen till 8 grader det dygnet - rena rånet ju...
 
Alltså vad säger våra makthavare om denna hemska situation? Vad kan de göra?

Jag tänker att det är helt bisarrt att man får elräkningar om ca 40k/år om man väljer ett fast ettårigt avtal, lite lägre med tvåårigt avtal.

Världsläget är naturligtvis som det är, men detta kommer ju haverera många villaägares ekonomi, även andra. Lägg därtill högre räntor och betydligt dyrare livsmedel.

Om detta kommer fortsätta har vi ett helt annat land 2023, flera som fått i personlig konkurs, arbetslöshet, psykisk ohälsa etc.

Ursäkta mina ”stora växlar”, men det hela är ju som en mardröm. Ett av världens rikaste land har en befolkning som behöver ransonera elkonsumtionen, alltså kraftigt förändra elanvändningen osv. Lägg där till att vi redan är extremt hårt beskattade.
 
  • Gilla
Kjellcod och 9 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M m@nge skrev:
Alltså vad säger våra makthavare om denna hemska situation? Vad kan de göra?

Jag tänker att det är helt bisarrt att man får elräkningar om ca 40k/år om man väljer ett fast ettårigt avtal, lite lägre med tvåårigt avtal.

Världsläget är naturligtvis som det är, men detta kommer ju haverera många villaägares ekonomi, även andra. Lägg därtill högre räntor och betydligt dyrare livsmedel.

Om detta kommer fortsätta har vi ett helt annat land 2023, flera som fått i personlig konkurs, arbetslöshet, psykisk ohälsa etc.

Ursäkta mina ”stora växlar”, men det hela är ju som en mardröm. Ett av världens rikaste land har en befolkning som behöver ransonera elkonsumtionen, alltså kraftigt förändra elanvändningen osv. Lägg där till att vi redan är extremt hårt beskattade.
40k om året i 2år innan tyskland fått ordning på sin produktion och vi driftsatt havsbaserad vind är väl ok. Bara avstå utlandsresan närmaste två åren.

Sen kan jag tycka att barnbidraget vore en bättre kran att skruva på än energistöd. Den träffar alla hushåll med försörjningskrav bra och behåller incitamenten att investera i lägre energiförbrukning
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 2 till
  • Laddar…
m@ange : Jag tror (tyvärr) inte du drar för stora växlar. Detta är ett jätteproblem. Inte bara för den enskilde utan även energiintensiva företag. Där vrids konkurrensen till Kinas fördel. Dom som nu köper den ryska oljan.
 
  • Gilla
Kjellcod och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
.....behåller incitamenten att investera i lägre energiförbrukning
"Incitament" betyder ju ungefär: uppmuntran, motivation och stimulans.
Det är inte riktigt samma sak som ångest för personlig konkurs.
 
Attitudeswe
M MagHam skrev:
m@ange : Jag tror (tyvärr) inte du drar för stora växlar. Detta är ett jätteproblem. Inte bara för den enskilde utan även energiintensiva företag. Där vrids konkurrensen till Kinas fördel. Dom som nu köper den ryska oljan.
En m3 råolja innehåller 10MWh energi. Du kanse kan få ut 4MWh som förädlad el.

Ett fat kostar 100usd även för kina. Ett fat är 159l. 6000SEK för 4MWh energi kan inte konkurrera ut Sverige
 
Attitudeswe
M MagHam skrev:
"Incitament" betyder ju ungefär: uppmuntran, motivation och stimulans.
Det är inte riktigt samma sak som ångest för personlig konkurs.
Är det inte? Om man behöver gå i konkurs som villaägare för att man får en oväntad utgift på 80k så har man planerat dåligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MagHam skrev:
m@ange : Jag tror (tyvärr) inte du drar för stora växlar. Detta är ett jätteproblem. Inte bara för den enskilde utan även energiintensiva företag. Där vrids konkurrensen till Kinas fördel. Dom som nu köper den ryska oljan.
Ja naturligtvis kommer många företag få det riktigt tufft.

Man kan tänka ”skippa charterresan” och lägg på elen istället. Tyvärr är det nog många som inte ens hade råd innan med en charterresa.

Detta är ju (som jag kan erinra) den absolut största prishöjning en enskild post i ekonomin. Åren som varit när man skulle teckna om sitt elavtal jagade man ören. Det rörde sig om 10-20 öre, och man vart jättenöjd om man lyckades få ner kostnaden med 10 öre kw/h när man band om.

Nu pratar vi om att många suttit med fasta avtal på ca 40-60 öre kw/h, som nu möts av 250 öre kw/h, helt galet.
 
  • Gilla
Kjellcod och 1 till
  • Laddar…
Det är många villaägare som har en ekonomisk buffert, absolut. Jag skulle dock gissa att majoriteten av dem inte vill tulla på bufferten för att betala elräkningen i februari. Att börja äta på besparingarna för att betala hushållets löpande utgifter är riktigt illa.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är många villaägare som har en ekonomisk buffert, absolut. Jag skulle dock gissa att majoriteten av dem inte vill tulla på bufferten för att betala elräkningen i februari. Att börja äta på besparingarna för att betala hushållets löpande utgifter är riktigt illa.
Ja och bufferten som många har, den har ju även använts till investeringar. Investeringar som tex renovering som i sin tur skapat arbetstillfällen.

Som sagt, tror många kommer förlora sina arbeten i flera branscher. Handeln, många kommer upphöra med konsumtion. Byggföretag, man avvaktar att renovera under rådande omständigheter, virkespriser etc är just nu skyhögt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M m@nge skrev:
Ja naturligtvis kommer många företag få det riktigt tufft.

Man kan tänka ”skippa charterresan” och lägg på elen istället. Tyvärr är det nog många som inte ens hade råd innan med en charterresa.

Detta är ju (som jag kan erinra) den absolut största prishöjning en enskild post i ekonomin. Åren som varit när man skulle teckna om sitt elavtal jagade man ören. Det rörde sig om 10-20 öre, och man vart jättenöjd om man lyckades få ner kostnaden med 10 öre kw/h när man band om.

Nu pratar vi om att många suttit med fasta avtal på ca 40-60 öre kw/h, som nu möts av 250 öre kw/h, helt galet.
I storstäderna trumfar nog ökningen i räntekostnad den ökning som energipriser direkt för med sig.

Sthml familj i 8M villa med 5M lån + 2 bilar och 3 barn ser med 1.5% höjd ränta, dubbelt elpris, 50% höjt bensinpris och 10% höjt matpris:

6000 kr mer för lånet
2000kr mer för elen
750kr mer för besinen (om dom foerfarande kör fossilt)
1500kr mer för maten

Låna 200k till för att sänka energin 30% sparar 1000kr/mån till en kostnad av 500kr/mån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.