Hej.

Jag bor i ett 160m2 1-plans hus sedan 1 år tillbaka. Vi har fjärrvärme som uppvärmning och element i alla rum förutom sovrummet som har vattenburen golvvärme.
Vi har även en kakelugn i vardagsrummet som vi använder flitigt under höst/vinter, både för mysfaktor men också som källa för uppvärmning. Detta gör att det blir väldigt varmt i vardagsrummet när vi eldar och elementet går också för fullt.

Min fråga är om det finns en bra lösning så att när man eldar i vardagsrummet så justerar elementen där temperaturen beroende på innetemperaturen?
Jag har tidigare funderat på att sätta en inomhus givaren, men eftersom vi har ett långt hus och vardagsrummet är placerat i ena änden är öppet upp i nock så är det dålig värme spridning i resten utav huset. och då misstänker jag att det kommer bli fruktansvärt kallt i resten utav huset om man låter vardagsrums temperaturen avgöra innetemperaturen för hela huset?

Finns där någon teknisk eller "smart" lösning på detta?
 
Går det inte att ha termostater ? Då stryper dom värmen i de rum som du värmer med kakelugnen medans fjärrvärmen värmer resten
 
Sätt termostater på elementen! Det fungerar bra med fjärrvärme. Men de måste kanske bytas efter 15 år för att regleringen ska fungera och det är noga hur man ställer in dem.
 
Tanken har slagit mig, men samtidigt har jag fått för mig att när man värmer upp med hjälp av fjärrvärme så ska elementen vara "maxade" och temperaturen ska ställas på fjärrvärmecentralen. Men det kanske inte är några problem?
 
Inte med fjärrvärme. Det är med värmepump som man ska ställa termostaterna på max och låta värmepumpen styra innetemperaturen. De fungerar på ett annat sätt än fjärrvärme.
 
Man justerar in värmesystemet (reglersystemet) och radiatorkretsen (inklusive varje radiator) så att det ger ”lagom”/rätt värme när alla termostater är bortplockade. Sen sätter man dit termostaterna och ställer in dom till den rumstemperatur man vill ha.
Nu reglerar reglersystemet så att det blir tillräckligt med värme till alla radiatorer, sen stryper termostaterna på varje radiator ner flödet om det tillförs värme till rummet på annat sätt än via radiatorerna.

Varje termostatventil ska justeras in så att det blir ”rätt” flöde genom varje radiator. När alla ventiler är injusterade så ska reglersystemet kunna hålla ”rätt” temperatur i alla rum så länge som det inte tillförs någon extern värmekälla (tex personer, solinstrålning, eldstad), det är nu/här som termostaten ska börja jobba med att strypa flödet till aktuell radiator.

Lämplig utomhustemperatur för injustering är när temperaturen ligger runt 0°.
Det kan ta veckor att justera in systemet optimalt.

Allt detta är oberoende av vad det är för typ av värmekälla.

I följande inlägg har jag lagt upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.