BirgitS
E EmilJan skrev:
Jag blev lite förvånad för jag trodde bara det var att byta ut de drabbade plankorna.
Det kan vara svårt att hitta igen exakt samma golv och även om man hittar samma golv så har de befintliga plankorna ändrat färg lite grann när de har utsatts för solljus.
E EmilJan skrev:
Någon som har hum om kostnad för material och arbetskraft. 60 kvadratmeter.
Det finns parkettgolv för några 100 kr/kvm och uppåt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara svårt att hitta igen exakt samma golv och även om man hittar samma golv så har de befintliga plankorna ändrat färg lite grann när de har utsatts för solljus.

Det finns parkettgolv för några 100 kr/kvm och uppåt.
Exakt samma Kährs-golv woodclick verkar finnas i butik. Kostar över 700 kr/kvm. Hade man inte bara kunnat lägga vilket golv som helst och en spånplatta eftersom det ändå inte kommer synas när kylskåpet står där?

Om säljarens försäkring bara ersätter en viss typ av golv bör väl rimligtvis säljaren betala mellanskillnaden uppåt så att det återställs till det skick det såldes i?
 
B
Jag skulle inte vara förvånad om man landar runt 1000kr per kvadrat om jobbet ska lejas bort. Rivning, bortmontering av golvsockel, nytt golv, återmontering av lister, lite bättringsmålning på lister. Timmarna ramlar iväg. Är det verkligen rimligt att byta 60 kvadrat golv?

Jag tycker det är svårt att bedöma omfattningen, hur pass lokalt det är, så min bedömning kanske är fel.

Jag köpte en lägenhet som såg ut ungefär sådär, fast det var en väldigt gammal skada och det var helt uttorkat. Böt ut mindre än 1 kvadrat och fick en skarv som bara syns om man drog ut kylskåpet.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vattnet kommer nog från kylens uppsamlingskärl från avfrostningen. När kylen avfrostas samlas vattnet i kärlet. Kärlet sitter på kompressorn som värmer kärlet och vattnet avdunstar. När kylen är gammal har vibrationerna från kompressorn nött hål på kärlet, så vid avfrostning rinner vattnet nu ut på golvet. Men bara den lilla mängden, så det märks sällan i tid. Det kan gå mpnga år innan det upptäcks och då har vattnet hunnit göra stora skador om man har otur.
Jag vet inte hur många tiotusentals självavfrostande produkter jag sett på baksidan, men aldrig att det skulle nött hål på tövattenkärlet
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag skulle inte vara förvånad om man landar runt 1000kr per kvadrat om jobbet ska lejas bort. Rivning, bortmontering av golvsockel, nytt golv, återmontering av lister, lite bättringsmålning på lister. Timmarna ramlar iväg. Är det verkligen rimligt att byta 60 kvadrat golv?

Jag tycker det är svårt att bedöma omfattningen, hur pass lokalt det är, så min bedömning kanske är fel.

Jag köpte en lägenhet som såg ut ungefär sådär, fast det var en väldigt gammal skada och det var helt uttorkat. Böt ut mindre än 1 kvadrat och fick en skarv som bara syns om man drog ut kylskåpet.
Det är ju bara under kylskåpet det syns något. Men fukttekniker sa att hela golvet, list till list, skulle bytas. En skarv under kylskåpet hade inte gjort oss något. Kan bostadsrättsföreningen kräva att allt byts enligt fuktteknikerns rekommendation?
 
E EmilJan skrev:
Uppdatering: Eftersom det är öppen planlösning måste hela golvet läggas om Någon som har hum om kostnad för material och arbetskraft. 60 kvadratmeter.
Vem säger att hela golvet måste läggas om dvs att det inte räcker att byta ut de skadade delarna? Om de ändå inte syns vore det väl både enklare och billigare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
E EmilJan skrev:
Det är ju bara under kylskåpet det syns något. Men fukttekniker sa att hela golvet, list till list, skulle bytas. En skarv under kylskåpet hade inte gjort oss något. Kan bostadsrättsföreningen kräva att allt byts enligt fuktteknikerns rekommendation?
Ingen aning. Men försäkringsbolaget kanske ersätter baserat på denna rekommendation?

Har en fukttekniker på plats bedömt det som lämpligt att byta så pass omfattande, så har han säkert fog för den rekommendationen.
 
B BSOD skrev:
Ingen aning. Men försäkringsbolaget kanske ersätter baserat på denna rekommendation?

Har en fukttekniker på plats bedömt det som lämpligt att byta så pass omfattande, så har han säkert fog för den rekommendationen.
Har du något hum om hur lång tid, uppbrytning, bortforsling, läggning av nytt golv skulle ta i arbetstid av fackmän? Dagar, veckor?
 
BirgitS
Mätte fukttekniker upp fukt på andra ställen än just under kylen?
Eller måste mer rivas ut för att det ska gå att torka upp betongen eller vad du har under trägolvet?
 
D Dublin skrev:
Vem säger att hela golvet måste läggas om dvs att det inte räcker att byta ut de skadade delarna? Om de ändå inte syns vore det väl både enklare och billigare.
Fuktteknikern sa detta. Skulle de bara byta i själva köksdelen till annat golv skulle det ju se väldigt lustigt ut. Skulle garanterat sänka värdet på lägenheten. Därav jag funderar på om inte säljaren bör betala mellanskillnaden.
 
BirgitS
E EmilJan skrev:
Har du något hum om hur lång tid, uppbrytning, bortforsling, läggning av nytt golv skulle ta i arbetstid av fackmän? Dagar, veckor?
I samband med rivning och flytt av väggar för 5 år sen hade vi in en hantverkare som bland annat rev bort befintlig parkett och la in ny, ung. 50-60 kvm, och jag tror att det tog typ 1 dag att plocka upp golvet och kanske 2 dagar att lägga golvet. Det är en sammanhängande yta med rätt mycket vinklar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mätte fukttekniker upp fukt på andra ställen än just under kylen?
Eller måste mer rivas ut för att det ska gå att torka upp betongen eller vad du har under trägolvet?
Oklart. Han började fotografera resten av den öppna planlösningen. Jag frågade om det var fukt där också. Han sa nej, men att man skulle byta hela. Han kan ha menat till köksgränsen snarare än både vardagsrum och matplats, tänker jag så här i efterhand.
 
Du har egentligen bara rätt till återställning till likvärdigt skick som innan. Alltså inte ett nytt golv på säljarens bekostnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hade samma problem och tog det via försäkringsbolaget. Då ersatte de golv för 350kr kvm (hela ytan skarv till skarv) samt 100kr per kvm om man gjorde jobbet själv! Jag tog pengarna och tog bort golvet under kyl och ersatte med golvspån! Kostnad typ 100kr. Sedan gjorde jag roligare saker för pengarna.
 
  • Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
De flesta i tråden verkar överens och säljaren verkar också ha tagit på sig att betala för skada, skönt såklart.

Men upplys mig gärna, ingår det inte i undersökningsplikten att se om golven är skadade? Borde därför inte säljaren gå skadeslös i detta fall om han inte gått med på att ersätta eller vad missar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.