Hejsan!

Skall snart påbörja renovering av husets källare.
Det är en tvåplansvilla med hel källare där alla tre plan är ca 60m2 så totalt 180m2.
Huset är byggt 1927 så med stor sannolikhet finns det ingen isolering i plattan i källaren.

Då höjden är 200cm och jag inte känner för att bila ur hela källaren för isolering så tänker jag flytspackla in golvvärme med en slinga i respektive rum med diffusionsöppet flytspackel så eventuell fukt kan vandra igenom.
Det är uppdelat i tvättstuga, förråd, pannrum och källarentré.

I förrådet ska jag bygga pelletsförråd så där kommer efter flytspacklingen ingen golvbeläggning utan där bygger jag upp nya väggar med plåtreglar 10cm in från respektive vägg och beklär reglarna med golvspånskiva 10cm upp från golvet så det finns en luftspalt på 10cm runt väggar och ingen kontakt med golvet.
Sedan bygger jag ett golv med plåtreglar 10cm upp från befintligt golv, det nya flytspacklade, som fästs i en ram runt om på det nya väggarna.

I pannrum och källarentré blir det klinker som av naturliga skäl släpper igenom tillskjutande fukt.

Nu till den stora frågan, den gamla tvättstugan ska bli ett nytt sovrum och frugan vägrar klinker eller något annat material som släpper igenom fukt och det ska prompt vara trägolv av klicktyp.
Det finns ju olika system för att kunna ventilera ut tillskjutande fukt underifrån men alla bygger ju en del så har en igen idé jag funderar på.
Vad skulle hända om man rullade hela golvet och upp 10cm på väggarna med en fuktspärr så det blir 100% tätt?
Sedan lägger man foam direkt på fuktspärren och sedan trägolvet på det, varefter man monterar golvlister runt om.
Efter det målar man väggarna med diffusionsöppen färg.

Då borde väl all eventuell fukt som kommer underifrån vandra ut till väggarna och upp förbi golvlisterna och sedan ut i rummet?

Tacksam för input!
 
BirgitS
Det låter väldigt dyrt att värma oisolerade källargolv med golvvärme. Du kommer ju att värma upp marken under huset.

M Mockarn skrev:
Sedan bygger jag ett golv med plåtreglar 10cm upp från befintligt golv, det nya flytspacklade, som fästs i en ram runt om på det nya väggarna.
Verkar tveksamt om golvvärmen verkligen kommer att värma rummet. I och för sig så verkar det onödigt att värma ett pelletsförråd.
M Mockarn skrev:
Nu till den stora frågan, den gamla tvättstugan ska bli ett nytt sovrum och frugan vägrar klinker eller något annat material som släpper igenom fukt och det ska prompt vara trägolv av klicktyp.
Ibland blir man tvungen att acceptera att verkligheten är en annan än man önskar.
M Mockarn skrev:
Vad skulle hända om man rullade hela golvet och upp 10cm på väggarna med en fuktspärr så det blir 100% tätt?
Det finns nog en anledning till att man inte ens har tätskikt i källarbadrum, förutom bara kring 1 kvm i duschen.
M Mockarn skrev:
Då borde väl all eventuell fukt som kommer underifrån vandra ut till väggarna och upp förbi golvlisterna och sedan ut i rummet?
Och ut i möblerna som står längs väggarna.
 
Nej det kommer inte fungera så som du tänkt dig.
Marken har alltid 100% RF oavsett temperatur därför kommer du få en fuktvandring inåt i ditt golv och väggar då den invändiga RFn är lägre där men inte tillräckligt snabb. Plattan kommer vara sjöblöt under tätskiktet och det kan inte komma någonstans eftersom det är lika fuktigt i jorden under och runt hela din källare. Fukthalten ökar i takt med stigande temperaturer.
Det är därför man ALLTID isolerar en källare på utsidan. På så vis sänker man fukthalten i jorden så man får en omvänt fuktvandring alltså inifrån och ut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju lägga platonmatta och sedan golv ovanpå det. Tar man ett tjockare golv typ parkett så behövs ingen golvspån. Sedan ska golvsocklarna vara ventilerade. Funkar för de flesta.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej det kommer inte fungera så som du tänkt dig.
Marken har alltid 100% RF oavsett temperatur därför kommer du få en fuktvandring inåt i ditt golv och väggar då den invändiga RFn är lägre där men inte tillräckligt snabb. Plattan kommer vara sjöblöt under tätskiktet och det kan inte komma någonstans eftersom det är lika fuktigt i jorden under och runt hela din källare. Fukthalten ökar i takt med stigande temperaturer.
Det är därför man ALLTID isolerar en källare på utsidan. På så vis sänker man fukthalten i jorden så man får en omvänt fuktvandring alltså inifrån och ut.
Hej och tack för svar!

Eftersom jag inte har problem med fukt idag så borde jag väl inte få det framöver heller?
Och skulle det bli blött under tätskiktet, vilket det kommer bli, så kommer ju det gå ut till väggarna och golvet i den delen av källaren som inte har tätskikt?
Jag har för övrigt installerat fönster i källaren med tilluftsventiler, och kompletterat med mekanisk frånluft på alla tre våningsplanen som blivit injusterad så jag har bra ventilation med vilket borde vara en stor fördel!
 
BirgitS
M Mockarn skrev:
Eftersom jag inte har problem med fukt idag så borde jag väl inte få det framöver heller?
Men idag har du väl inget tätskikt någonstans?
När du ändrar förhållandena i en källare, som inte är avsedd att användas för inredda rum, så kan du få fuktproblem.

Tror du inte att det finns någon orsak till att branschreglerna för badrum har ett undantag för badrum i källare utan isolerad grund där det just står att badrummet inte ska ha tätskikt annat än i duschen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men idag har du väl inget tätskikt någonstans?
När du ändrar förhållandena i en källare, som inte är avsedd att användas för inredda rum, så kan du få fuktproblem.

Tror du inte att det finns någon orsak till att branschreglerna för badrum har ett undantag för badrum i källare utan isolerad grund där det just står att badrummet inte ska ha tätskikt annat än i duschen?
Frågan är ju var fukten kommer hamna istället, för att om man gör som jag skriver kommer ju trägolvet och listerna inte kunna få någon fukt underifrån, och den fukten som normalt går upp genom golvet just i detta rummet kommer ju vandra vidare någon annanstans?

Och vad kommer då hända, det är ju frågan!
 
M Mockarn skrev:
Frågan är ju var fukten kommer hamna istället, för att om man gör som jag skriver kommer ju trägolvet och listerna inte kunna få någon fukt underifrån, och den fukten som normalt går upp genom golvet just i detta rummet kommer ju vandra vidare någon

Och vad kommer då hända, det är ju frågan!
Som jag skrev tidigare så kommer den att stanna under tätskiktet eftersom du har samma fuktighet i jorden under hela källaren. Den har ingen annanstans att ta vägen
 
BirgitS
Matti_75 Matti_75 skrev:
Som jag skrev tidigare så kommer den att stanna under tätskiktet eftersom du har samma fuktighet i jorden under hela källaren. Den har ingen annanstans att ta vägen
Varför kan fukten inte vandra upp i väggarna eller orsaka extra mycket fukt i rummen bredvid?
 
Huset är byggt 1927. Källaren är inte byggd som boyta, och risken är att resultatet blir allt annat än bra om ni ändå försöker göra om den till boyta. Det finns drösvis med trådar här på forumet om folk som har problem med sina inredda källare, och det ofta på hus som är 50 år nyare än ert.

Bygg ut huset ovan mark om ni behöver ett sovrum till!
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför kan fukten inte vandra upp i väggarna eller orsaka extra mycket fukt i rummen bredvid?
Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
 
BirgitS
Matti_75 Matti_75 skrev:
Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
Jag tror folk har svårt att förstå varför det är viktigt att inte ha tätskikt i källaren med den förklaring du har gett. Varför är det ett problem att fukten stannar kvar i betongen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror folk har svårt att förstå varför det är viktigt att inte ha tätskikt i källaren med den förklaring du har gett. Varför är det ett problem att fukten stannar kvar i betongen?
Gammalbetong i hus är så porös att det kan samlas mycket vatten i den. Med tiden så försämras hållfastheten och armeringen rostar och spränger sönder betongen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Gammalbetong i hus är så porös att det kan samlas mycket vatten i den. Med tiden så försämras hållfastheten och armeringen rostar och spränger sönder betongen
Matti_75 Matti_75 skrev:
Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
Jag förstår!

Om jag tänker om då, och skippar golvvärmen helt och lägger klinker i hela källaren förutom sovrummet där man använder denna =

https://www.imex.se/golvunderlag/softline-provent

Och sen radiatorer i varje rum!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klinkers går bra utan någon spärr under. Foamen går bort då den innehåller plast som är tät.
Du får tänka golv som kan andas eller helst inget golv alls.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.