Vi håller på och gör om köket och funderar på om vi ska ha en inbyggnadsugn med separat häll eller en vanlig spis. Vi kommer att ha den på samma ställe oavsett vilket alternativ vi väljer. Är det några uppenbara för eller nackedelar med de olika alternativen förutom att det är snyggare med en inbyggd?
 
Hej!

Vi kommer att välja inbyggnadsugn och häll med klassisk placering under varandra av följande skäl:
1) Det blir inget kladd i kanten mellan spisen och bänken för det finns ingen springa.
2) Vi kan välja en bred häll typ 90 cm och en 60 ugn, vilket passar vårt sätt att laga mat.
3) Vi kan välja häll med gas och ugn med el och kombinera de två vi tycker verkar bäst.

/pinebar
 
Definitivt innbyggnad, allt det som pinbar säger.

Att du kan välja den häll som passar dig bäst, utan att behöva välja bort viss funktioner på ugnen och tvärt om.

Sen sa du ju själv, snyggare


/M
 
Nackdelen med inbyggnadsugn är att du får en smalare ugn. Det kan jag tycka är lite plågsamt ibland, speciellt som jag hade en 70-spis innan.

Vi har ändå valt inbyggnadsugn dels eftersom det var enklare för oss vad gällde elen. Hade vi haft en fristående spis så hade den krävt 3-fas och det hade varit dyrt att dra in i lägenheten. Sen så tycker jag att det blir snyggare i bänkskivan.
 
Inbyggnadsugnarna blir varmare framtill än de vanliga som har ventilation bak. Lagar man mycket mat med spis och igång ugn samtidigt och man är känslig för värme ska man nog ha en vanlig spis. Annars är inbyggnadsugnarna snyggare och lättare att hålla rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.