Hej, gör en kretsschema över två motorer som ska starta med varsin kontaktor Q1 och Q2 sen ska båda motorerna startas via gemensam tryckknapp och stoppas via gemensam tryckknapp och ena motorn ska startas med fördröjning på några sekunder, kommer även ha motorskyd b1 och b2. Ni elektriker där ute är det rätt tänkt och gjort i denna ritning.
 
  • Handritat kretsschema för två motorer med kontaktorer Q1 och Q2, tryckknappar och motorskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ska funka.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, det ska funka.
Jag har lagt hållkretsen 13 och 14 som Q1 och den tid styrda 37 38 som Q1. Ska jag ha dem som Q1 eller Q2 i ritningen? Blir lite osäker där.
 
G
Sätter du Q2 på hållkretsen så måste du hålla inne knappen tills motor 2 startat.
 
G Gooli skrev:
Sätter du Q2 på hållkretsen så måste du hålla inne knappen tills motor 2 startat.
Ok, så det är rätt så som jag skrivit och tänkt Q1 på hållkretsen. Men tidstyrda som startar motor 2 efter några sekunder ska den heta då Q2 eller eller ska den med vara Q1 så när den sen hopar igång så startar m2
 
Schemat är rätt, använder du tidsstyrd hjälpkontakt från Q2 istället för Q1 måste du pressa in Q2 rent fysiskt så att den också får självhållning.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Schemat är rätt, använder du tidsstyrd hjälpkontakt från Q2 istället för Q1 måste du pressa in Q2 rent fysiskt så att den också får självhållning.
Ok så jag ska ha dem kvar som på schemat jag ritat som Q1 både självhplningskrets men även tidstyrda som ligger innan kontaktor 2. Båda ska heta då Q1
 
Ja, korrekt uppfattat.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, korrekt uppfattat.
Håller på med att göra en rittning över en pump som styrs av 2st nivåvipor dom sluter när vattennivån överstiger aktivering nivå. Vipa 1 har hi satt på brunnens bott som stänger av när brunnen är tom och Vipa 2 kommer sitta en bitt upp som startar pumpen. Har jag ritat rätt?
 
Ser ingen ritning?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ser ingen ritning?
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ser ingen ritning?
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ser ingen ritning?
syns de nu?
 
  • Handritad skiss av elektrisk krets med symboler för strömbrytare, ljus och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ska funka.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, det ska funka.
Tack, Ska dem kallas s1 och s2 eller vippa 1 och vippa 2.
 
G Gooli skrev:
Sätter du Q2 på hållkretsen så måste du hålla inne knappen tills motor 2 startat.
Ok. Låter den hetta Q1 då jag vill att den ska starta m2 med tidsfördröjning
 
I I. I skrev:
Tack, Ska dem kallas s1 och s2 eller vippa 1 och vippa 2.
Du får kalla dom vad du vill men du bör hålla dig till gängse normer, t.ex:
Kontaktor = Q
Motorskydd = F
Nivåvippa = B
Knapp = S
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.