Hejsan. Jag är ensam husägare och aningens ovan vid det, termer och namn är lite okända för mig. Har ett par frågor om hur jag ska göra med dels smutsen under taket ska det tvättats och målas om tex? Vissa av bräderna i "undertaket" har rost på sig vad gör med dem? Samt brädan mellan takstolarna och hängrännan ser ytterst smutsig ut med. Kan man ta ner rännan på enkelt sätt och tvätta och måla om brädan jag pratar om?

Vidare fråga ska man på nåt sätt klä in takstolarna sen eller de kan vara så?
 
  • Takutsikt med hängränna, rör, smutsig bräda och undertak med rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets hörn med nedsmutsade och rostiga undertak samt hängränna i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av husfasad som visar smutsiga och rostiga brädor under taket nära takrännan och en stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsiga och rostiga vita träbrädor under ett hustak, behöver rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsiga vita träpaneler under ett husets tak nära hängrännan och ett fönster, med synlig rost och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en husfasad som visar smutsiga och rostiga undertak vid hängrännan, i behov av rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte göra nånting men kan ju tvätta och måla om du inte gillar hur det ser ut nu.
 
F fribygg skrev:
Du behöver inte göra nånting men kan ju tvätta och måla om du inte gillar hur det ser ut nu.
Blir det inte träet dåligt till slut då?
 
Det sitter ganska skyddat under tak, om trät blir dåligt där beror det nog på vatten uppifrån och då hjälper varken tvätt eller färg på undersidan
 
F fribygg skrev:
Det sitter ganska skyddat under tak, om trät blir dåligt där beror det nog på vatten uppifrån och då hjälper varken tvätt eller färg på undersidan
Och det ser jag om jag går i på vinden antar jag. Dock är.taket i sig ca 8 år gammalt med ny papp/läkt under
 
Du kan ju tvätta undersidan av takskägget och rensa hängrännorna, det kan göra nått för utseendet och takavvattningens funktion och livslängd
 
F fribygg skrev:
Du kan ju tvätta undersidan av takskägget och rensa hängrännorna, det kan göra nått för utseendet och takavvattningens funktion och livslängd
Kan jag tvätta med såpa o vatten eller man ska ha där målartvätt
 
Såpa eller Yes diskmedel lär gå alldeles utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.