Hej,

Hittar sand eller grus på botten av pool, mest på båda inlopp-sidorna, se bild. Sanden återkommer dagen efter trots dammsugning av botten (och kan bli mer om jag lämnar det utan dammsugning, en liten hög typ). Poolen är hittills oanvänd för säsongen, värdera ligger bra och trycket på pumpen ligger bra. Har backspolat ett par gånger.

Vad beror detta på tror ni?
 
  • Sand och grus hittas på botten av en blå pool, intill poolens vita kant och inlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej,

Hittar sand eller grus på botten av pool, mest på båda inlopp-sidorna, se bild. Sanden återkommer dagen efter trots dammsugning av botten (och kan bli mer om jag lämnar det utan dammsugning, en liten hög typ). Poolen är hittills oanvänd för säsongen, värdera ligger bra och trycket på pumpen ligger bra. Har backspolat ett par gånger.

Vad beror detta på tror ni?
Hej!
Kan det vara packningen (tårtbitspackning, spindelpackning, spider gasket) i centralventilen till sandfiltret som börjat bli dålig?

Har märkt liknande fenomen, och i förrgår upptäckte jag att det rann vatten ur avloppet även när den står i filtreringsläge. Öppnade väljarlocket och såg att packningen var mycket spröd och dålig. Nu letar jag med ljus och lykta efter ny packning och jag vet naturligtvis inte vilket märke det är på ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.