Hej,

Jag har fått en "ny" spis till sommarstugan och tänkte undersöka så att perilex uttaget var ordentligt kopplat.
Verkar som att det finns tre faser, nolla och jord framdraget och det stämmer även i skåpet med färgerna.

Men jag upptäckte vid mätning att spänningen mellan faserna varierade. Vet inte hur jag ska förklara men på testpennan så hoppade spänningen mellan 230-380v hela tiden. Var aldrig ett fast värde på någon av dom.
Någon som vet vad det kan bero på, skåpet är från 50-talet så det kanske behöver bytas. Vad tror ni?

Kan tillägga att spisen fungerar felfritt än så länge, den använder 3 faser utan nolla.
 
Låter som att nollan inte har bra kontakt.
Har du mätt mellan faserna och nollan och mellan fas till fas?
 
Vad mäter du med? Och öppna och titta och mät så att trådarna är anslutna i bägge ändar
 
Om du har en gammal central med gamla ”proppar” så kan det vara vits att byta alla tre.
Titta även med ficklampa om passbiten ser ut att vara bränd.
 
Om man ska tro recensionerna för den där testpennan så verkar den inte alltid helt hundra. Jag rekommenderar att du testar med en ordentlig multimeter istället.
 
Testade pennan i ett vanligt uttag nu och verkar som att den gick sönder av 400V.
Använde den innan utan problem men nu visar den 24V på ett 230V uttag, klarade nog inte av 400V.
Min multimeter klarar bara 250V så kan inte använda den till spisen. Men med tanke på att spisen verkar fungera utan problem än så länge så kanske det inte var så farligt.

Tack för alla svar!
 
A azrael1333 skrev:
Jag har mätt mellan alla tre faser med en testpennan från Jula, en sån här: [länk]
Har inte haft problem med den tidigare, men nu är det som sagt konstant variation på spänningen mellan alla tre faser, går mellan 230-380V.
Mellan nolla och faser så är det 230V men även där fladdrar det lite.
Den ser ut som en riktigt dålig kopia av en Steinel från 80-talet, även spänningsområdet härrör från den eran när vi hade 220/380.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.