Vad är skillnaden? Vad är det man ska ha till innerhörn, golv/vägg-skarvar, vägg/vägg-skarvar etc?
 
Namnen kan betyda olika saker hos olika tillverkare. Men typsikt så är en fiberremsa avsedd för hörn och andra skarvar som ev. kan röra sig lite. Tätremsan avsedd för skarvar mellan skivor, över skruvskallar etc.

Men om det skall bli en godkänd konstruktiuon så måste du välja exakt den remsa somm tillverkaren av tätskiktet föreskriver. Du skall följa arbetsbeskrivningen slaviskt till sista bokstaven. Så frågan är fel att ställa här. Svaret skall finnas i pappren från tillverkaren av tätsystemet.
 
Jag ska köra med Maxit. Har kollat två instruktioner från Maxit:
Ena säger:
"När du lägger klinker i våta utrymmen börjar du med att rolla ett lager med SERPO 550 Tätskikt.
Därefter monterar du maxit brunns- och rörmanschetter vid golvbrunn, avloppsrör och vattenrör.
I golv- och väggvinklar klistras maxit Fiberremsa alt. maxit Tätband i SERPO 554 Tätskiktsmassa."

Andra säger:
"Pensla eller rolla golv-/väggvinkeln och de förmonterade hörnen med SERPO 554. Montera
maxit Tätremsa Z-line i golv-/väggvinkeln runt hela rummet samt minst 30 mm in
på de förmonterade hörnen. OBS! Även mot tröskel och dörrkarm."
 
De nya branschreglerna kräver remsor som är täta i sig själva. Galet mycket dyrare.
 
De nya reglerna bryr jag mig inte om egentligen. Dock kommer vi nog köra med tätbanden ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.