Ståhöjd är ju skönt men det är kanske bäst att placera efter var du störs minst av surr från vattenpumpen.
 
MathiasS skrev:
Betong och plast. Nej tack.
RF och salt. Nej tack.
=> betong och salt - nej tack.
Jag håller inte med om plastdetaljerna. Jag skulle alla dar i veckan ta plast och saltvatten!
 
Plast och saltvatten är ok. Plast saltvatten och betong finns det tydliga nackdelar med.

Var och en gör som den vill....!
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
F
MathiasS skrev:
Plast och saltvatten är ok. Plast saltvatten och betong finns det tydliga nackdelar med.

Var och en gör som den vill....!
Om plast och saltvatten är OK så funderar jag på vad det är som är nackedelen med plast, betong och saltvatten om det inte är samma nackdel som plast, betong och sötvatten?
 
Det är samma nackdel. Plast och betong.
 
F
MathiasS skrev:
Det är samma nackdel. Plast och betong.

Har kommit en bit på väg. Plattan är gjuten med runt 200st ingjutna B-järn i en inner- och ytterkantsarmering. Två skift av 5 av väggarna på plats.

Något förvånande så stämmde den stående armeringen med facken i väggblocken till i princip 100%. Hade buktat ut ca 1cm på en kortsida så där flyttade jag in den yttre horisontella armeringen för att inte få för lite täckning.

Limmar allt med PL200 och det verkar sitta skapligt. Tänkte gå ett varv med byggskum utvändigt efter allt är på plats, tycker det verkar avigt att limma horisontellt med byggskum, lyfter det inte blocken när det expanderar?

Tar lite längre tid att bygga än jag tänkt mig. Acceterar inte att den horisontella armeringen ligger direkt på cellplast utan lyfter upp den så det blir ganska mycket att armera.

Har varit igång jävligt hårt nu sen andra veckan i januari men poolen är en försvinnande liten del av totalen där det ingår demontering av en stor och väldigt hög altan och bygge av en 130 kvadrat stor altan, terassering av en slänt med L-stöd samt totalt omgjord trädgård.

Budgeten är i princip krossad redan men delbudgeten för poolen håller skapligt, armeringsjärnen blev billigare än beräknat och det ser ut som om gjutningen blir ca 5-7000kr dyrare än beräknat (totalt ser gjutningen ut att landa på runt 32')
Nygrundad betongplatta med ingjutna armeringsjärn och byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggprojekt med gjuten platta, armeringsjärn, och delar av en väggkonstruktion nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P_O och 1 till
  • Laddar…
Hej fsn bifogat en länk till Chemoforms byggbeskrivning för deras Thermopoolpaket. Denna är nog i stor utsträckning applicerar även på din pool.

Klicka här för PDF
 
Vad hände sen?
 
F
N nybyggarn3 skrev:
Vad hände sen?

Oj, det givk väl förhållandevis bra till slut. poolen är väl igång sen sen Juli 2017. En hel del krångel med leverantören av utrustning och fick efter ett år en ny platssvetsad liner en vecka innan leverantören kursade.

Zabra pooltak, är installerat.
Stor altan i två etage med en bred trappa med egenbyggda varmgalvade vagnstycken som jag är jäkligt nöjd med är klart.

Gräsmatta, buskar och diverse rabatter är anlagda. Fick tag på ett lass begagnade storgatsten som använts flitigt till rabatter.

Kvar liggande i garaget har jag en MiniMaster som jag aldrig har monterat....
 
Gammal tråd men har en fråga ang bockade vinklar om man återfyller poolen till hälften eller 3/4 behöver man gjuta in dessa bockade armeringsjärn då eller är det bara om man inte återfyller alls?
Armeringen köps dessa på 2m längd? Kika lite snabbt och med 275m 10mm och 380m 12mm, samt nät så kostar nog bara armeringen en 20k :)

Mvh

MathiasS MathiasS skrev:
Det tar ju lite tid att svara på detta men jag gör ett försök.

Svar på samtliga frågor finns här: [länk] i min byggtråd på poolforumet, men jag gör ett försök att svara även här då tråden är 70 sidor lång nu några år senare.

Synd att du handlat från en leverantör utan koll, inte helt ovanligt tyvärr..... Jag svarar nedan på alla dina frågetecken, i turordning:

1. Platta 10cm funkar utmärkt. Kantbalk har du ingen nytta av eftersom bara väggarna står på den. 10cm s80 eller s100 (köp stora skivorna på byggmax) blir bra.

2. Ja du ska ha stående järn. När man har en nedgrävd pool kan man borra ner järnen, vid icke nedgrävd som i ditt fall brukar man bocka vinklar och gjuta in i plattan. Du behöver ha 275m 10mm järn och 380m 12mm och 5 nät 6150 till en 4x8. Liggande armering i skiften är 12mm stående pinnar är 10. Låt dina ingjutna vinklar vara 60cm ovan plattan, dvs cirka 65x65cm. För dorocellblock är det cc30 på stående armeringen i plattan, det måste passa hålen i blocken.

3. Nej, inga kontreforer på 8m.

4. Väggarmering, liggande: 12mm två i varje skift.

5. Betong till väggarna: c28/35, s4, korn 8mm exp klass XC2. Till plattan har jag inte specen, men det är ju "vanlig betong för plattor. Rätt betong är viktigt till väggarna och du måste hälla i det på rätt sätt, annars går väggarna sönder (man fyller en bit och låter det sedan brinna lite innan man fyller på resten, kan återkomma till det senare).

6. Inget trixande med betongkvalitet, använd det jag specat ovan eller om jacko säger något annat. Får återkomma med en instruktion om hur du fyller och vad du ska tänka på inför gjutningen. Det är några saker man INTE får missa.

7. Ja.....:)
 
Redigerat:
H Henric H skrev:
Gammal tråd men har en fråga ang bockade vinklar om man återfyller poolen till hälften eller 3/4 behöver man gjuta in dessa bockade armeringsjärn då eller är det bara om man inte återfyller alls?
Armeringen köps dessa på 2m längd? Kika lite snabbt och med 275m 10mm och 380m 12mm, samt nät så kostar nog bara armeringen en 20k :)

Mvh
Om du återfyller delvis skulle jag säga att det inte spelar någon roll om du borrar ner eller gjuter in armeringen. Poolen kommer ju inte flytta på sig. Det är ju klart enklare att få plattan slät där väggen ska stå om man inte gjuter in stående armering, så kör på det.

Armering köper du på 6m längd, allt annat måste bli väldigt dyrt. Sedan klipper du med stora saxen eller sågar med vinkelharry. Med en EU pall och ett par rör-bitar kan du göra dig en enkel manuell bock-maskin.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du återfyller delvis skulle jag säga att det inte spelar någon roll om du borrar ner eller gjuter in armeringen. Poolen kommer ju inte flytta på sig. Det är ju klart enklare att få plattan slät där väggen ska stå om man inte gjuter in stående armering, så kör på det.

Armering köper du på 6m längd, allt annat måste bli väldigt dyrt. Sedan klipper du med stora saxen eller sågar med vinkelharry. Med en EU pall och ett par rör-bitar kan du göra dig en enkel manuell bock-maskin.
Finns det möjligen en skiss på den typen av bockmaskin?
 
N nybyggarn3 skrev:
Finns det möjligen en skiss på den typen av bockmaskin?
Äh du behöver ingen skiss. Ta ett rör 20mm och dra fast i pallen med patentband och sedan sticker du i armeringsjärnet i detta rör, sedan trär du på ett annat rör och bockar enligt önskemål. Det ska ju bara göras 90-graders böjar i detta sammanhang så kraven på kröken är ju låga.....
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Annars så betalade jag ~70 kr för att hyra en armeringsbock en dag tror jag :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Annars så betalade jag ~70 kr för att hyra en armeringsbock en dag tror jag :)
Samma här, om det inte var för att jag hade 50 km enkel väg till uthyraren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.