Håller på med ett tillbygge (20 kvm) på sommarstugan. Har kommit så långt som till underlagspappen på takbräderna. Läser att den försämras av UV-strålning och att betongpannorna ska läggas på inom 2 månader. Det är inte idealiskt i mitt fall, behöver jobba med väggar och fönster när underlagspappen är lagd och vet inte hur lång tid det kommer att ta (lång, troligen). Det är också osäkert när jag får råd att köpa betongpannorna :(

Frågan är nu: kan jag lägga på kallasfalt eller takmassa för att skydda underlagspappen? Eller kommer lösningsmedlet att förstöra underlagspappen?

Skulle ju kunna testa på en bit papp men det vore bra med synpunkter från er. Har nån gjort så här nån gång?
 
Jag är tveksam till idén, lägg taket helt färdigt, sätt vindväv, asfaboard eller utegips på stommen om du behöver tid att slutföra bygget
Asfaboard klarar nog ett år otäckt och då kan du lätt ta hål och montera fönster i vägg när du vill.

Är man snabb och vill göra fasaden bra och billigt kan man gott använda traditionell Örnpapp på väggarna men då vill man ju ha upp panelen samma vecka.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Köp ut en vettig pressening och släng på efter underlaget.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Köp ut en vettig pressening och släng på efter underlaget.
Kostar inte en vettig pressening till hela taket lika mycket som betongpannor till halva? Bättre att göra klart taket än att hålla på med kallasfalt eller pressenning som bara är dåliga nödlösningar
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
F fribygg skrev:
Kostar inte en vettig pressening till hela taket lika mycket som betongpannor till halva? Bättre att göra klart taket än att hålla på med kallasfalt eller pressenning som bara är dåliga nödlösningar
Beror väl vad man klassar som vettig, lägger man underlaget tätt först behövs egentligen inget märkvärdigt bara en som inte blåser sönder så några hundringar kanske.

En tjockpressening som såklart är bäst och dessutom bra att ha kvar kostar såklart mer.

Betongpannor är ju väldigt billiga så jag hoppas att det inte hänger där i slutändan men det finns många anledningar varför man kan vilja vänta.
 
Lägg underlagspapp och på det takpapp och sött ströläkt och vindskivor så det inte blåser bort. Då kan det stå många år innan du fortsätter med taket. Fast i min värld gör man taket helt klart direkt medans man har folk ocg byggställningar på plats.
 
A
Gör klart eller täck med en presening. Jag har alldeles nyss upplevt känslan av att inte gjort klart, och den var inte helt angenäm kan jag säga. En åskskur kl 5 på morgonen, jag samlade nog upp ca 30 liter vatten i hinkar, resten rann i väggarna. Har nu fått rivit ut en nybyggd entre på ca 10 m2, innertak, gips, plyfa, ja hela skiten. Nu har jag lagt ny underlagstäckning och väntar bara på väder att slänga på tak. Life goes on(y)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Lägg underlagspapp och på det takpapp och sött ströläkt och vindskivor så det inte blåser bort. Då kan det stå många år innan du fortsätter med taket. Fast i min värld gör man taket helt klart direkt medans man har folk ocg byggställningar på plats.
Är ytpapp billigare än betongpannor? Ska nu taket ha pannor ser man väl till att få på dem snarast eller åtminstånde innom den tid som tillverkaren av underlagspappen eller underlagsduken rekommenderar.
 
Tack för alla era svar! Det är ingen som stöder idén med kallasfalt så jag skippar den. Jag kan göra färdigt taket, väggarna får klara sig med pressarna jag har nu. Det stämmer att betongpannor är billiga - skulle tro att jag får betala lika mycket för frakten som för pannorna. Har inte kollat än

Bygget består till största delen av en friggebod som jag ställt en meter från befintlig stuga, på den metern bygger jag garderober. Byggsatsen är menad att ha nästan platt tak, konstruktören har tänkt sig att man ska ha en altan däruppe, men jag har satt upp extra takstolar ovanpå så jag får 18 graders lutning.

Ni kanske kan tänka er att det blir en hel del jobb med anpassning. T ex pga av "glappet" ovanför byggsatsens väggar som uppstår genom att jag höjt taket, men provisoriska fasader med asfaboard eller liknande blir inte aktuellt.

Eftersom det var tänkt att ha altan på taket (spiraltrappa fanns att köpa till) är dimensionerna på virket betydligt grövre än i andra friggebodsbyggsatser. Det var det jag föll för.

Det intressantaste jobbet blir väggen som konstruktören tänkt sig ska bestå av två meterbreda fönster från golv till tak plus en dörr helt av glas. Jag vill inte ha fönster ända ner till golvet så jag tänker vända fönstren, liggande. Dörren får jag ta som den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.