Lite OT men gällande innertemperatur.
Hoppas verkligen inte att besparingarna tas ut på äldreboenden och servicelägenheter. Det finns undersökningar som med säkert resultat fastslagit att det låga aktivitet äldre, kanske rullstorsburna eller sängliggande har, gör att dessa fryser mycket lättare.
 
Bytte till timprisavtal hos Tibber.
Har uppkopplade radiatorer (ADAX Wifi), uppkopplad llvp (Mitsubishi Hero).
Tibber smartstyr och sänker temperaturen nattetid och har även fått rätt att sänka upp till 3 grader vid högt elpris. Det finns raggsockor och tröja.

I övrigt är jag pappa, så jag släcker lampor, stänger TV utan åskådare osv efter fru och barn dygnets alla timmar. Alla lampor är numera LED dock, så ingen större skada skedd.

Har dessutom en braskamin med inbyggd fläkt och en svärfar som är nöt - och skogsbonde.
Så fort temperaturen gått upp lite grand i braskaminen är det bara att starta fläkten och 10 minuter senare har både llvp och radiatorer gått in i standby.
Behöver dock ordna med luftförflyttning då vi alla sover med stängda dörrar nattetid. Vore trevligt att få in värmen från kaminen i sovrummen nattetid.
 
  • Gilla
Borgen2021
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Gött o gå i kallingar på vintern inomhus
Låter som onödigt mycket kläder. Höj temperaturen en halv grad till!
 
  • Haha
  • Gilla
10_tummar och 3 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Bytte till timprisavtal hos Tibber.
Har uppkopplade radiatorer (ADAX Wifi), uppkopplad llvp (Mitsubishi Hero).
Tibber smartstyr och sänker temperaturen nattetid och har även fått rätt att sänka upp till 3 grader vid högt elpris. Det finns raggsockor och tröja.

I övrigt är jag pappa, så jag släcker lampor, stänger TV utan åskådare osv efter fru och barn dygnets alla timmar. Alla lampor är numera LED dock, så ingen större skada skedd.

Har dessutom en braskamin med inbyggd fläkt och en svärfar som är nöt - och skogsbonde.
Så fort temperaturen gått upp lite grand i braskaminen är det bara att starta fläkten och 10 minuter senare har både llvp och radiatorer gått in i standby.
Behöver dock ordna med luftförflyttning då vi alla sover med stängda dörrar nattetid. Vore trevligt att få in värmen från kaminen i sovrummen nattetid.
Skulle FTX vara en lösning för luftflytten? Det blir ju inte ”samma” värme utan återvunnen värme, men ändå?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Skulle FTX vara en lösning för luftflytten? Det blir ju inte ”samma” värme utan återvunnen värme, men ändå?
Tror det är lite overkill. Huset är enplans och planlösning enligt min dåliga ritning nedan. Är mer inne på tre såna här typ: Värmeluftsfördelare, Ø 100 mm/4 tum, med termostat – distribuera varm luft ett rum till ett annat, värmeextraktor, rumsfläkt : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

Det gröna skulle då vara dessa värmeflyttare.
MYHM144.png

*Inte skalenlig, tack och lov.
 
Du ska inte trycka in luft i sovrummen, det blir inte bra.
 
I InsidersUnited skrev:
Du ska inte trycka in luft i sovrummen, det blir inte bra.
Bättre med bara ett ventilationsgaller i väggen så luften vandrar fritt?
Sommartid blir, framförallt de två till vänster, sovrummen för varma och vintertid måste radiatorn jobba hårt..
 
Egentligen ska sovrum ha friskluftsintag och "dålig luft" sugas från badrum och kök.
En variant här skulle vara två ventiler till hallen. Den ena med svagt sug till hallen den andra i andra hörnet helt öppen (passiv). Då får du en viss värmeflyttning utan att pressa sovrummet med övertryck.
 
Min plan är att
1) Gå igenom tätningslister på dörrar och fönster för att se om något kan förbättras.
2) Bli expert på min luft/vatten panna för att säkerställa att jag förstår hur saker hänger ihop, dvs om jag sänker höjer i kurvorna vad får det för effekt på inomhus värme
3) Elda i kaminen för att sänka topparna
4) Stänga gästrum och sänka temp där
5) Undersöka om en ny panna jmf med befintlig från -07 gör någon stor skillnad.
Solceller får vänta tills de går ner i pris.

Beräknar att göra åt ca 10.000 kWh under året med elbilar inräknat.

Så nästa steg blir att gå med i värmepumps forum och nörda ner mig där ;D
 
N NyHusägare2021 skrev:
Min plan är att
1) Gå igenom tätningslister på dörrar och fönster för att se om något kan förbättras.
2) Bli expert på min luft/vatten panna för att säkerställa att jag förstår hur saker hänger ihop, dvs om jag sänker höjer i kurvorna vad får det för effekt på inomhus värme
3) Elda i kaminen för att sänka topparna
4) Stänga gästrum och sänka temp där
5) Undersöka om en ny panna jmf med befintlig från -07 gör någon stor skillnad.
Solceller får vänta tills de går ner i pris.

Beräknar att göra åt ca 10.000 kWh under året med elbilar inräknat.

Så nästa steg blir att gå med i värmepumps forum och nörda ner mig där ;D
Ja det är mycket man kan pilla med i menyerna in en värmepump. Sen är jag lite osäker på att solpaneler kommer gå ner i pris. Efterfrågan kommer öka markant samtidigt som komponentbrist råder. Så en prissänkning kan dröja länge, om någonsin. Men vad vet jag egentligen :)
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
B
S Slangfil skrev:
Bytte till timprisavtal hos Tibber.
Har uppkopplade radiatorer (ADAX Wifi), uppkopplad llvp (Mitsubishi Hero).
Tibber smartstyr och sänker temperaturen nattetid och har även fått rätt att sänka upp till 3 grader vid högt elpris. Det finns raggsockor och tröja.

I .
Andra som smartstyr kör ju högre temp när elen är billig och tvärs om.

Men du sänker med 3C varje natt, vilket innebär en liten energibesparing - men samtidigt en rejält hög energiförbrukning dagtid när elen är som dyrast. Det låter inte rätt.
 
  • Gilla
Nikorasu och 4 till
  • Laddar…
Fundering... Jag har frikyla från bergvärme och min konvektor i taket är "fyrrörssystem" och kan alltså blåsa varmt också men det har jag aldrig kopplat in...
Hela huset har vattenburen golvvärme men då jag har fiskbensparkett hela övre våningen är verkningsgraden på uppvärmningen kanske inte optimal så vore det "ekonomiskt" att koppla in golvvärme slingan (max. 45 grader då) till konvektorn och låta den blåsa varmt på vintern?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Krokben
En pelletskamin börjar kännas mer och mer intressant. Dock så kan jag bara sätta en i ett mindre rum och tror inte spridningen av värme blir optimal då. Men det kanske ändå är en idé att skaffa? Hade i så fall tänkt en "utan" skorsten. Har någon erfarenheter av dessa? Läst mycket skit om dem på nätet.
 
  • Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Mina sparåtgärder:

Jag har börjat styra bergvärmepumpen med Husdata h60. I första steget styr jag nu varmvattenproduktionen (börvärdet för temperaturen) utifrån spotpriset på Nordpool. När priset går ner i dygnets nedre kvartil, sätter jag tempen till 60. I övre kvartilen 45 och däremellan 51. Då kan man klara morgonruschen utan att behöva köra varmvatten till högpris. Uppmuntrad av att detta funkar, har jag just gått över till spotprisabonnemang.

I steg två, ska jag försöka göra lite motsvarande med värmen. Just nu ser jag inte behov av att titta på temperaturprognos, men det visar sig i vinter om det behövs. Algoritmen för värmestyrning blir mer komplicerad.

Allt detta görs/kommer göras i Home assistant. Följande är manuellt.

Jag har alltid kört diskmaskinen på natten. Det har blivit en vana som dessutom är rätt praktisk. Med mitt nyvunna spotprisintresse tajmar jag nu in starttiden till den optimala. Diskmaskinen är ansluten till varmvattnet, som ju alltså värms av bergvärmepumpen, vilket är mycket effektivare än om diskmaskinen skulle värma sitt eget. Mieles samtliga diskmaskiner tål detta, men det gör säkert många andra också, men kolla först!

Att tvätta på natten är lite bökigare, eftersom kläderna inte automatiskt hoppar upp i torktumlaren och den vill man inte köra dagtid. Det är oftast vettigast att helt enkelt tvätta på helgerna, men ibland är de för korta... Men föralldel, det finns värmepumpstumlare numera som torkar en omgång på under 2kWh, så inget man blir fattig på. Jo, på inköpet, men inte energin... Jo, tvättmaskinen har anslutning för varmvatten också. Riktigt bra grej med dagens elpriser!

Veden är färdighuggen, så att det finns att elda med i conturakaminen som stöttning i vinter. Jag skulle bara önska mig en automatik som tänder en brasa framåt morgonkvisten...

Den stora grejen nu är att ta in offerter på att lägga om taket och upp med solceller, men det är säkert väldigt många som resonerar likadant, så jag får säkert vänta till nästa år innan leverans...
//
Intressant!

Jag har precis beställt en Husdata H60 till min VP för att göra likadant. Du skulle inte kunna dela med dig av din HA config?
 
  • Gilla
Bobboman och 2 till
  • Laddar…
Det här med "nattsänkning" har jag aldrig förstått mig på. En februaridag när jag är stelfrusen ända in i benstommen vill jag inte ligga och frysa.
Men jobbar ingen distans hemifrån, och ungdomarna är i skolan, så är väl "dagsänkning" grejen!
Då är ju elen som dyrast också.
 
  • Gilla
Nikorasu och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.