Någon mindre nogräknad har målar vår kakelugn med något som ser ut som vanlig grundfärg el takfärg. Hur får jag bort detta och får fram kaklets egna yta? Kan man använda väemepistol och sedan rakblad?.. Vitmålad kakelugn med synliga penseldrag och en lucka i fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog tagit färglösningsmedel eller ånga.
 
  • Gilla
Fröken Timotej
  • Laddar…
Det kan ju vara en anledning att den är målad. Kaklet kan vara dåligt.
Om den är väldigt gammal skall foten vara målad.
 
V valter53 skrev:
Det kan ju vara en anledning att den är målad. Kaklet kan vara dåligt.
Om den är väldigt gammal skall foten vara målad.
Taket har varit sänkt och på kronan kan man se att den har varit ljusblå. Ja visst kan det vara så att det är dåligt kakel men då är det lättare att se var det behövs fixas om färgen är borta. Tror jag
 
  • Gilla
ElinNilssons
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle nog tagit färglösningsmedel eller ånga.
Man skadar inte fog och kakelglasyr med ånga då?
 
V valter53 skrev:
Det kan ju vara en anledning att den är målad. Kaklet kan vara dåligt.
Om den är väldigt gammal skall foten vara målad.
Vad är riktigt gammal? Kakelugnen är troligen från när huset byggdes 1906.
 
Hej Fröken Timotej!
Fick du bort färgen? Jag står inför samma problem och är nyfiken på vad som kan funka utan att glasyren förstörs så dela gärna med dig av din erfarenhet.
Mvh
Frida
 
Samma här! Hur har det gått?
 
Jag har nu skrapat av färgen från min brors kakelugn. Prövade metoder:

Såpa och rakbladsskrapa: funkade inte. Färgen satt för hårt. Det blev mycket färg kvar trots ido6skrapande och det tog jättelång tid.

Värmepistol (cobra) och rakbladsskrapa: funkade inte. Färgen bubblade inte loss, blev huperkletig och man kunde höra hur glasyren krackelerar i värmen.

Färgborttagningsmedel: Funkade. Jag provade några olika färborttagnigsmedel fläckvis och valde det som funkade bäst på den aktuella färgen. Det blev nåtfärgborttagningsmedel från biltema. Smetade in hela ugnen med detta och plastade allt med gladpack ena dagen och nästa dag skrapade jag av all färg med rakbladsskrapa och tvålad stålull. God ventilation och mycket skyddsplast användes.

Trist att behöva använda en icke miljövänlig metod. Men lite kulturvärde har i alla fall räddats när kaklet får synas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.