A
Hejsan, jag har en plan på att köpa en tomt på ca 600 meter. Den tomten ligger centralt i Nödinge, och tanken är att avvakta flera år att med att bygga ett hus. Vad anser ni? Jag har kollat upp vad husen är värderade i det området och de ligger på ca 5 miljoner.
 
Tänk på att du får betala (mycket) högre fastighetsskatt för en obebyggd tomt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A
Stämmer nog bra. Skatten är 7500 kr varje år, men har alla tomter fastighetsskatt?
 
Claes Sörmland
Samawa skrev:
Stämmer nog bra. Skatten är 7500 kr varje år, men har alla tomter fastighetsskatt?
Ja.
 
A
Onödigt då köpa och inte använda den på flera år
 
Läget läget läget, 3 viktiga faktorer som avgör slutpriset. Går ju att fulhyra ut en uppställningsplats för att få in lite deg under tiden, men var försiktig, det är dina blivande grannar som bor där redan kanske..
 
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Läget läget läget, 3 viktiga faktorer som avgör slutpriset. Går ju att fulhyra ut en uppställningsplats för att få in lite deg under tiden, men var försiktig, det är dina blivande grannar som bor där redan kanske..
Allt beror självklart på vad de släpper tomten för, apropå läget så är det den typ bästa. Både kort och långsiktigt. Kanske värt köpa den och betala 7500 varje år för fastighetsskatt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kan vara värt att kolla upp tomten...

Står det en elstolpe mitt i tomten?
Planerar kommunen en ny väg/cykelbana/skola/särskilt boende/etc?
Är den granne med en fotbollsplan?
Går gränserna där de verkar gå?

/ATW
 
BirgitS
Bra att kolla upp att det går att bygga det du vill bygga enligt detaljplanen. Sen är det bara att hoppas att detaljplanen inte ändras under de kommande åren i negativ riktning.
 
Fastighetsskatten på obebyggd tomt tvingar ägaren att komma igång med bygget så snart som möjligt så att kommunen får kostnadstäckning för gatatuanläggning, vvs etc. När bygget kommit igång slipper man ju fastighetsskatt under ett antal år. Tomtpriserna kan öka innan man påbörjar bygget - detta bör man också ta hänsyn till (i mitt område har dessa dubblerats de senaste 2 åren). Även husbyggekostnader och bankräntor kan öka under väntetiden. Det är alltså en hel del faktorer man bör ta hänsyn till.

"Historiskt" sett brukar det vara ekonomiskt att komma igång tidigare än senare men det är till slut den egna ekonomin som är viktigast.
 
A
yonna yonna skrev:
Fastighetsskatten på obebyggd tomt tvingar ägaren att komma igång med bygget så snart som möjligt så att kommunen får kostnadstäckning för gatatuanläggning, vvs etc. När bygget kommit igång slipper man ju fastighetsskatt under ett antal år. Tomtpriserna kan öka innan man påbörjar bygget - detta bör man också ta hänsyn till (i mitt område har dessa dubblerats de senaste 2 åren). Även husbyggekostnader och bankräntor kan öka under väntetiden. Det är alltså en hel del faktorer man bör ta hänsyn till.

"Historiskt" sett brukar det vara ekonomiskt att komma igång tidigare än senare men det är till slut den egna ekonomin som är viktigast.
Tack för bra info. Jag ska inte köpa tomten, eftersom försäljaren kräver 3 miljoner för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.