Upptäckte i kväll att en av tre ledlampor lyste efter jag släckt. Den lyste väldigt svagt och fortsatte lysa efter jag skruvat ut den, i flera minuter?
 
  • Svagt lysande LED-lampa i mörkret, fortfarande tänd efter att ha skruvats ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-lampa som lyser svagt ligger på en bok vid träkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många LED lampor består av en blå lysdiod som är omgiven av ett lysämne. Detta ämne tar upp det blå ljuset och skickar sedan ut vitt ljus (detta fenomen med att återsända absorberat ljus kallas för flourescens).

Troligen är det så att lysämnet i din lampa har sådana egenskaper att det fortsätter att skicka ut små mängder ljus i några minuter efter att lysdioden slocknat.
 
Om det är stickontakt så prova vänd på den. Led kräver så lite så det kan räcka med att kablarna är samförlagda med annat som skapar en inducerad ström som driver din led. Eftersom man bara bryter fasen i strömbrytaren kan då leden förses med lite ström via nollan. Hade detta "problem" själv i vintras med en adventsljusstake.

Lycka till!
 
Jag har likadant i min carport med fasta lampor, jag ser det som mysbelysning.
Nackdelar?
Strömförbrukning?
 
B
Lysdioder drivs av likström. Det finns därför ett litet nätaggregat som gör om växel till likström. En del av det innehåller en kondensator, som fungerar ungefär som ett batteri.

Normalt sett så brukar man parallellt med kondensatorn sätta ett lite motstånd som laddar ur den, för att slippa fenomenet du upptäckt att den lyser efter att man stängs av den. Men det är ju en komponent extra att montera, så jag kan tänka mig att vissa tillverkare skippar den.
 
Ändå konstigt att bara en av tre lampor som gör så. Varför inte dom andra två? Och den lyser alltså även urskruvad.
 
K
Jag läste någonstans att det berodde på om man bröt på nolla eller fas. Jag vände min stickkontakt till grenkontakten och då förvann fenomenet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.