Klaugust Klaugust skrev:
När jag var tonåring bodde jag varannan vecka hos varje förälder. Hos farsan bodde jag och brorsan i en gammal stuga på tomten som nästan helt saknade isolering och värmdes med direktel. När det var veckobyte och vi kom från morsan glömde (eller "glömde") farsan alltid att sätta på värmen i stugan innan vi kom, så även om vi själva nån gång kom ihåg att sätta på elementen vid ankomst och inte vid läggdags var det inte sällan nedåt 10 grader första natten i stugan under vintern.

Jag lovade mig själv då vid tillfället heligt att inte utsätta mina egna framtida barn för detta.

Men nu senaste december gick jag så och sänkte inomhustemperaturen grad för grad för att se hur lågt den (och jag) kunde sjunka innan familjen protesterade. Tror jag lyckades få till ett par dygn med 16 grader innan jag blev tvingad att höja igen.
Stackars er, inte kul att sova i den temperaturen. Haft det så i sommarstugan några gånger och det var inte behagligt.
Känns som att 16 grader är nån slags nedre smärtgräns, varmare om man har det dragit på golvet och inte har mattor t ex. Minns att det var rätt jobbigt när man hade duschat faktiskt, för nån riktigt varm dusch var det ju inte tal om. Snabbt på med badrock och sockar
 
K kelegris skrev:
Kör på liknande temp hemma. Väldigt många här som gillar att gå runt hemma och frysa, eller är väldigt påklädda kanske.
20 grader är knappast att gå och frysa. Kom igen.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Stackars er, inte kul att sova i den temperaturen. Haft det så i sommarstugan några gånger och det var inte behagligt.
Känns som att 16 grader är nån slags nedre smärtgräns, varmare om man har det dragit på golvet och inte har mattor t ex. Minns att det var rätt jobbigt när man hade duschat faktiskt, för nån riktigt varm dusch var det ju inte tal om. Snabbt på med badrock och sockar
Farsan var även för snål för att sätta på elpatronen till varmvattenberedaren så om han hade eldat dåligt i kökspannan under natten, tagit sovmorgon eller glömt så fick man snällt vänta med att duscha tills den värmt upp det på morgonen (om man inte var först på bollen med att duscha då) eller duscha väldigt kallt om man hade bråttom.

Jag är väldigt varm av mig så jag gick runt i min vanliga hemmautstyrsel, kalsonger och t-shirt, även i vintras vid 16 grader inne. Skillnaden var väl att jag hade farmor-stickade raggsockar på fötterna. Sambon fryser ju dock året runt och har ett tjockt duntäcke även nu, mitt i sommaren (själv kör jag tunt syntettäcke året runt). Barnens kläder styr man inte fullt lika bra över. De gillar att klä av sig helt nakna så fort de får chansen och det var väl när sambon hänvisade till barnens hälsa jag gick med på att höja till 19 som nån mer standardvinterinnertemperatur här hemma. Anledningen till att hon inte höjer själv är för att vi reglerar radiatortemperaturen genom shunten på den gamla oljepannan (som fortfarande agerar ackumulatortank) nere i källaren, som enbart nås med utvändig trappa, och jag tror inte hon har bemödat/vågat sig ner dit ännu, trots att vi är inne på fjärde året i huset.

Förlåt för OT!
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Mycket bra saker finns redan i tråden.

Men om det är möjligt lägga undan 500kr / månad från augusti och framåt för höjda elkostnader i vinter.
Jag tror vår dyraste dag förra vintern kostade uppåt 500, så … :(

V ViktorHg skrev:
Det finns ett tak på spotpris, om jag inte missminner mig är det 30kr/kWh. Om inte tillgång matchar efterfrågan då börjar man koppla bort förbrukare.
höjdes till 45 redan 2020: https://www.nordpoolgroup.com/en/tr...nimum-and-maximum-price-caps-for-nok-and-sek/
 
  • Gilla
  • Ledsen
martin43 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ja, efter Fukushima fattade Tyskarna ett väldigt förhastat beslut. I samma veva invigdes Nordstream med naturgas (fossilbränsle :mad:) från Ryssland.
Det är f-n ingen fungerande "öppen marknadsekonomi" att vi ska betala idioti i ett annat land via EU-förordningar om elhandel.
Skyll inte bara på EU och tyskarna. Vår elkris är till stor del hemlagad, av maktkåta sossar och galna miljöpartister.

Hade vi inte förtidsavvecklat fungerande kärnkraft hade vi kunnat skära guld med täljkniv nu.
 
  • Gilla
  • Haha
KJE och 20 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Det är nog lämpligt att komplettera luftvärmepump med eldning av lokalproducerat biobränsle i eldstad ej beroende av el för förbränning eller distribution av värmen till huset med nuvarande energipriser, finns det inte el till acceptabelt pris får man nog vänja sig vid att hämta värmen ur egen vedbod med Sveriges och Tysklands nuvarande energipolitik
Det blir ju fint i tättbyggda radhus områden:thinking:
 
Skärmdump av en beställning för vit Tätlist Tesa Silikon 18 m, totalbelopp på 2 074 kr inkluderat moms och expeditionsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z Zeke_Varg skrev:
[bild]
Ja de är inte billiga heller ...
 
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
23 grader?? Herrejävlar vad högt. Själv har vi ca 20 grader på vintern.
G OMathson skrev:
Luftvärmepumpar funkar väl inge vidare när det är riktigt kallt ute och det är ju då huset behöver mest energi för att upprätthålla temperaturen.
Gött o gå i kallingar på vintern inomhus
 
G OMathson skrev:
Luftvärmepumpar funkar väl inge vidare när det är riktigt kallt ute och det är ju då huset behöver mest energi för att upprätthålla temperaturen.

Min Daikin llvp håller nominell effekt ned till -25. Sen är den byggd för 120 kvm men värmer typ 25 kvm som våran övervåning är så den jobbar väldigt lite.
 
G OMathson skrev:
Luftvärmepumpar funkar väl inge vidare när det är riktigt kallt ute och det är ju då huset behöver mest energi för att upprätthålla temperaturen.
Det stämmer, men då pratar man om nedåt -30 om jag förstått rätt?

Så kallt är det nästan aldrig i Göta- och Svealand pga växthuseffekten.
 
S Spannen skrev:
Installerar spisinsats, köpt 5kbm ved och planerar att kallställa vissa rum och blir det riktigt jävligt får hela familjen sova i samma rum.

Har fixat så jag kan styra när varmvatten produceras och förberett familjen på att man kanske inte kan duscha varje kväll.

Också bytt jobb till ett som tillåter mer hemarbete, så jag kommer bara behöva ladda bilen en gång varannan vecka i värsta fall.

Värmen är ju det som kommer dra absolut mest och även är svårt att göra något åt med det system man har. Så det bästa tipset är väl att vara i god tid med uppgradering av systemet, köpa ved (kanske redan är för sent)? Samt se över om man kan styra tex varmvattenproduktion. (Kräver dock att man har spotpris om det ska bli meningsfullt).

Sverige 2022!
Sätt in fler kaminer och ta hem 30m2 ved.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det blir ju fint i tättbyggda radhus områden:thinking:
Jag tycker inte luftvärmepumpar är så fina(de har andra kvalitéer) , vedvärme passar bättre när det är glest och att radhus kanske bäst värms med effektiva kraftvärmeverk och vattenburen fjärrvärme
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja.
Z Zlatje skrev:
kör alltid fast men försöker förstå vad du menar här. Om man kör ''rörligt elpris'' så är det väl snittet på månaden man betalar? Som jag tolkar ditt inlägg så, säg att alla EON-kunder kör all in enbart på de dyraste timmarna jämfört med Vattenfalls kunder som kör allt på natten med rörligt avtal. kommer vattenfalls rörliga kostnad på fakturan vara mindre?
Med timtaxa så betalar du det pris som gäller för den timmen. Vi bor i elområde 4, har elbil och en villa på 200 m2 med värmepump som är uppkopplad och styr effekten efter elpriset. Elbilen laddas under den billigaste tiden närmast inställd avresetid (när vi ska till jobbet). På nätterna är elen i det närmaste gratis men sedan kommer nätavgift på det. Det blir hyfsat billigt i alla fall.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
G
H Husärlivet skrev:
Min Daikin llvp håller nominell effekt ned till -25. Sen är den byggd för 120 kvm men värmer typ 25 kvm som våran övervåning är så den jobbar väldigt lite.
Ja, är den så överdimensionerad så bör det inte bli några problem. Men tillverkarna verkar inte vilja lämna exakta uppgifter ut hur cop och uteffekt minskar med sjunkande utetemp. Hittade att en Daikin som va bland de bättre vars cop sjunkit till 2 vid -25 ute, effekten ut sjönk bara ca 11%, så just den pumpen drar ca dubbelt så mycket dyr el när det är kallt ute (sen måste ju innerdelen ha bra förutsättningar sammtidigt, annars lägre cop än 2)
Om luftvärmepumpar va så bra som de marknadsförs då behövs ju inte berg/mark/sjö pumpar;)
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.