Hej!

Ska snart bli med fiber men den kommer in i fel ända av huset. Jag tänkte placera "routern" i ett hörn av tvättrummet och dra ledningar vidare till olika rum. Först hade jag tänkt ta fräsen och fräsa ett spår för VP-rör men insåg sen att spånskivan i väggen nog är lite tunn för det. Nu hoppas jag på briljanta ideér från forumets medlemmar. Ju mindre "väsen av sig" kabeln gör "dess bätter", har ne teknikrädd sambo.

/Erik
 
EBMTJ skrev:
Hej!

Ska snart bli med fiber men den kommer in i fel ända av huset. Jag tänkte placera "routern" i ett hörn av tvättrummet och dra ledningar vidare till olika rum. Först hade jag tänkt ta fräsen och fräsa ett spår för VP-rör men insåg sen att spånskivan i väggen nog är lite tunn för det. Nu hoppas jag på briljanta ideér från forumets medlemmar. Ju mindre "väsen av sig" kabeln gör "dess bätter", har ne teknikrädd sambo.

/Erik
Låter som om du är ett ämne för trådlöst nätverk.
 
Johan Gunverth skrev:
[quote author=EBMTJ link=1131528761/0#0 date=1131528760]Hej!

Ska snart bli med fiber men den kommer in i fel ända av huset. Jag tänkte placera "routern" i ett hörn av tvättrummet och dra ledningar vidare till olika rum. Först hade jag tänkt ta fräsen och fräsa ett spår för VP-rör men insåg sen att spånskivan i väggen nog är lite tunn för det. Nu hoppas jag på briljanta ideér från forumets medlemmar. Ju mindre "väsen av sig" kabeln gör "dess bätter", har ne teknikrädd sambo.

/Erik
Låter som om du är ett ämne för trådlöst nätverk.[/quote]


Med en sambo som antagligen kommer att påstå att strålningen från fibern får det att klia i henne! Trådlöst är totalt omöjligt...
 
En diskret och snabb variant är att skaffa lite tjockare golvlister och sen fräser du ett spår i listen på baksidan. Där lägger du sen din kabel
 
EBMTJ skrev:
[quote author=Johan Gunverth link=1131528761/0#1 date=1131549147][quote author=EBMTJ link=1131528761/0#0 date=1131528760]Hej!

Ska snart bli med fiber men den kommer in i fel ända av huset. Jag tänkte placera "routern" i ett hörn av tvättrummet och dra ledningar vidare till olika rum. Först hade jag tänkt ta fräsen och fräsa ett spår för VP-rör men insåg sen att spånskivan i väggen nog är lite tunn för det. Nu hoppas jag på briljanta ideér från forumets medlemmar. Ju mindre "väsen av sig" kabeln gör "dess bätter", har ne teknikrädd sambo.

/Erik
Låter som om du är ett ämne för trådlöst nätverk.[/quote]


Med en sambo som antagligen kommer att påstå att strålningen från fibern får det att klia i henne!  Trådlöst är totalt omöjligt...[/quote]
Har ni mikrovågsugn? Berätta om strålningen från den! ;)
 
Jo jag vet både om sändareffekter och microugnar, som för övrigt används sparsamt.

Det är bara det att rationella argument biter inte på ngn som tror att en fiberkabel ska stråla. I och för sig stråler det ganska mycket ljus i den. Jag fick en klocka som projicerar tiden i taket. Hon var övertygad att hon kunde bli blind av att titta på de projicerade siffrorna, för att inte tala om att titta in i ljuset som kom ur klockan. Tanken var tydligen rött ljus => laser => farligt.

Jag funderar på att fräsa ett spår, lägga i kabeln, spackla, tapetsera.

/Erik
 
EBMTJ skrev:
...Jag funderar på att fräsa ett spår, lägga i kabeln, spackla, tapetsera.

/Erik
Du kanske skulle byta ut frugan samtidigt. ;D
 
Första vettiga rådet i den här tråden..... ;D ;D ;D ;D
 
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jättekul, finns det ingen som har några mer vettiga kommentarer!

/Erik

P.S
Jag blev inte sur eller nåt, skulle säkert ha kunnat fälla samma kommentar men ett mer konstruktivt svar vore oxå trevligt.
D.S
 
Kanske lite mer konstruktivt svar?? ;)
Vad har du för möjligheter att dra kabeln/röret en annan väg än den rakaste? Kanske en vind eller liknande? Låter som ett häst jobb att försöka fräsa in ett rör bara för detta genom hela huset :surprised: Kanske tillochmed går att svänga ut med kabeln genom ytterväggen igen och gå på utsidan under panelen för att komma till rätt rum direkt? Bara lite ideer från en som spikat mycke kabel i sina dar som Televerkare.
 
som "snuttjulle" säger..

Dra kabeln en annan väg, speciellt om du väljer en fiber så spelar ju längden ingen roll.

Sen "bör" det väl gå att få "frugan" att inse att i princip ALLA former av kablage FÖRUTOM fiber s.a.s "läcker" eller strålar..,,,,

Fiber är ju den enda som är 100% mot avlyssning ( om man inte går inte och skarvar)
Du får väl hänvisa till att t.o.m försvarsmakten brukar försöka välja fiber ur säkerhetshänseende då den är "död" ur avlysning/strålnings,,etc,, hänseende.

( sen att försvarsmakten inte så ofta kan användas som positiv referense...nja...!!)

 
Gissa om det blir till att elsanera hemma hos Erik om de där förklaringarna går fram... :D

/Egge - som ska sluta vara icke-konstruktiv och sova istället.
 
Varning! Konstruktivt svar följer.

Netgear släpper i dagarna el-nätskonvertrar på 85Mbps. Det borde räcka och eluttag har du väl i huset. Tyvärr inga specar på en europeisk varinat för 230 volt än, men det kanske ändå kunde var en lösning. Det finns andra lösningar med samma teknik, dock med lägre hastighet.

http://www.netgear.com/products/details/XE104.php
 
Sånna man sätter i vägguttagen har funnits länge. Vi säljer sånna på jobbet. kolla in www.amitech.dk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.