anders07 anders07 skrev:
Jämtpriset jag fått (Stockholm) :

El från elnätet:
Mars 55,74 öre/kWh
April 42,16 öre/kWh
Maj 59,01 öre/kWh
Juni 45,74 öre/kWh
Va, de lär jag kolla upp direkt
 
  • Gilla
Helenlh och 1 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Absolut - Och jag blev ju själv skeptisk minst sagt när jag läste om dem, efter ingått avtal.
Men faktum är att villkoren ändå är helt normala som vilket bolag som helst, och de kan man ju läsa innan man ingår avtal.
Något Mail behöver de ju inte ens skicka ut, så därför ska man ha koll på när ens avtal går ut.
Men jag blev minst sagt positivt överraskad när jag fick mailet.

Varför finns de på ”svarta listan”? Och vem avgör att sätta dem där?
Det är faktiskt så att de måste skicka ut ett mail eller brev. Därför skall man kunna slappna av och inte behöva minnas när avtalet går ut. Så det är inte en bonus att de är snälla och skickar mail, utan det är de skyldiga att göra i god tid. Kanske har man ett avtal på flera år och har bytt mobil, glömt att föra över påminnelsen till nya kalendern etc. Då skall man ändå kunna lita på att det kommer en påminnelse några månader innan avtalet går ut. Självklart är det smart att själv hålla koll på detta! Det gjorde jag också ända tills mitt liv blev lite kaos med tre små barn och 0 energi över.

Kommer inte ihåg vem som håller svarta listan, om det är konsumentverket eller råd och rön eller så. Vet inte säkert varför dessa bolag ligger där, men brukar vara för att de inte följt ARN:s rekommendationer i tvister om jag inte minns fel. Har semester och orkar inte leta fram det själv. Men googla om du är intresserad, eller så kanske någon annan här vet och kan upplysa oss :thinking:

Men som du sagt, har man koll på när avtalet går ut, så brukar det inte krångla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Att tvätta på natten är lite bökigare, eftersom kläderna inte automatiskt hoppar upp i torktumlaren och den vill man inte köra dagtid.
Den stora grejen nu är att ta in offerter på att lägga om taket och upp med solceller, men det är säkert väldigt många som resonerar likadant, så jag får säkert vänta till nästa år innan leverans...
//
Att lufttorka sin tvätt utomhus är en lågt hängande frukt i energisparsammanhang och en vana du nog kan tillägna sig snabbare än svarstiden på din solcellsförfrågan.
 
  • Gilla
preben89 och 5 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jämtpriset jag fått (Stockholm) :

El från elnätet:
Mars 55,74 öre/kWh
April 42,16 öre/kWh
Maj 59,01 öre/kWh
Juni 45,74 öre/kWh
Kollar man hemsidan står det andra siffror
2022
Januari 125,73
Februari 96,61
Mars 91,92
April 76,92
Maj 87,44
Juni 95,56

Fast det kanske är din timprofil som sänker ditt pris?

Hade jag varit medlem i 4 månader på dalakraft hade jag fått bättre pris.
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
N nezze skrev:
Kollar man hemsidan står det andra siffror
2022
Januari 125,73
Februari 96,61
Mars 91,92
April 76,92
Maj 87,44
Juni 95,56

Fast det kanske är din timprofil som sänker ditt pris?

Hade jag varit medlem i 4 månader på dalakraft hade jag fått bättre pris.
Tagit priserna från mina fakturor... Ex. Moms, obs!
 
J
D Dr.E skrev:
Det är faktiskt så att de måste skicka ut ett mail eller brev. Därför skall man kunna slappna av och inte behöva minnas när avtalet går ut. Så det är inte en bonus att de är snälla och skickar mail, utan det är de skyldiga att göra i god tid. Kanske har man ett avtal på flera år och har bytt mobil, glömt att föra över påminnelsen till nya kalendern etc. Då skall man ändå kunna lita på att det kommer en påminnelse några månader innan avtalet går ut. Självklart är det smart att själv hålla koll på detta! Det gjorde jag också ända tills mitt liv blev lite kaos med tre små barn och 0 energi över.

Kommer inte ihåg vem som håller svarta listan, om det är konsumentverket eller råd och rön eller så. Vet inte säkert varför dessa bolag ligger där, men brukar vara för att de inte följt ARN:s rekommendationer i tvister om jag inte minns fel. Har semester och orkar inte leta fram det själv. Men googla om du är intresserad, eller så kanske någon annan här vet och kan upplysa oss :thinking:

Men som du sagt, har man koll på när avtalet går ut, så brukar det inte krångla.
Måste de?
Det visste jag faktiskt inte. Antog att det avtalas i villkoren? I villkoren för Svealand står det att avtalet går över till rörligt med 1 mån uppsägning om inte uppsägning sker från kund.
Jag säger inte att du har fel, för jag vet ärligt talat inte, men personligen tycker jag det låter konstigt att bolag är tvingade till att upplysa om att avtal går ut om det i övrigt regleras i villkoren.
Om mitt 24 mån avtal med teleoperatör går ut skickar de ju ingen påminnelse om det. Har aldrig skett. Däremot går det över i ”löpande avtal”, typ.
Men det är mycket möjligt det är annat i el-branschen.

Att inte följa ARN är såklart skit, men det skulle som sagt inte förvåna mig en sekund om det i många fall är kunder som råkar illa ut, som inte själva har riktig koll. Sedan ska såklart bolag följa det ändå, men håll koll på avtalet o säg upp det skriftligt per Mail så är allt grönt. Skaffa samtidigt nytt avtal med annan så är man dubbelsäkrad. Då kan de bråka.. :) I värsta fall.

Nog om detta. Kände mig bara tvungen att ändå skriva en positiv betraktelse, som faktiskt blev väldigt positivt med tanke på att jag läste en del skit om dem efter ingått avtal. Jag ångrande mig faktiskt, att jag gick på det absolut billigaste jag hittade, och tänkte att jag skulle få krångla med uppsägningen. Men så blev det faktiskt precis tvärt om. Men som du säger, det är min upplevelse, och jag är väl medveten om att andra kan ha andra upplevelser.
 
  • Gilla
Grillbiten och 1 till
  • Laddar…
Att ansluta disk- eller tvättmaskin till värmepumps varmvatten kanske sparar energi, men lär påverka resultatet negativt.
Pratar vi tvätt så släpper vissa fläckar i kallvatten (blod t ex) och i disk finns också protein som koagulerar om det blir hett direkt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
M Motvillig hemmapulare skrev:
Med dubbla luftvärmepumpar så finns det nog en hel del utrymme att styra om en del av uppvärmningen till natten. Om du är ok med kallare på kvällen och varmare på morgonen (med långsamt sjunkande på dagen med lägre effekt på pumparna) så finns nog mycket att tjäna på tim-taxa.
Jag har timtaxa nu i område 3 (vilket är i princip detsamma som område 4 i pris) och det är helt sjuka prisskillnader. Det kan vara ensiffriga ören på natten för att bli några hundra öre på morgonen bara någon timme senare. Helgerna är dessutom generellt mer i linje med nätterna. Se därför över hur mycket av elförbrukningen som ni kan justera fram och tillbaka innan ni väljer lösning, det är trots allt lättare för er att styra om förbrukningen än vad det är för elbolaget så fastpris är nog mest för de oengagerade och de som tror sig ha bättre koll än elbolaget (åt ett håll).

Jag vill lägga till en till aspekt för de som bryr sig om mer än pris. Att styra sin förbrukning från när efterfrågan i förhållande till tillgång är hög till när det är relativt låg efterfrågan har stora positiva effekter på energiförsörjningen som helhet. Det var just denna aspekt som fällde avgörandet i mitt fall. Slå en kik i appen och tvätta kläderna när det är bättre pris. Liten skillnad på totalen kan tyckas, men det är ganska många kWh som går att styra om man är beredd att planera lite, och det är innan vi har elbil.
Luftvärmepumpar funkar väl inge vidare när det är riktigt kallt ute och det är ju då huset behöver mest energi för att upprätthålla temperaturen.
 
G OMathson skrev:
Luftvärmepumpar funkar väl inge vidare när det är riktigt kallt ute och det är ju då huset behöver mest energi för att upprätthålla temperaturen.
Det är nog lämpligt att komplettera luftvärmepump med eldning av lokalproducerat biobränsle i eldstad ej beroende av el för förbränning eller distribution av värmen till huset med nuvarande energipriser, finns det inte el till acceptabelt pris får man nog vänja sig vid att hämta värmen ur egen vedbod med Sveriges och Tysklands nuvarande energipolitik
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
J
B Borgen2021 skrev:
Om max 3 år kommer det inte finnas fasta priser alls
Det är ju många som inte erbjuder det idag ens. Inte officiellt och listat åtminstone.
Som i mitt exempel, t ex.
Det jag lyckades få på fyra år försvann några dagar efter att jag tog det. Nu står det på hemsidan att fasta avtal inte erbjuds listat, men det går bra att ringa dem, och få avtalsförslag som gäller i en kvart :)
Då behöver hjärncellerna arbeta snabbt.
 
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla

23 grader?? Herrejävlar vad högt. Själv har vi ca 20 grader på vintern.
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
23 grader?? Herrejävlar vad högt. Själv har vi ca 20 grader på vintern.
Kör på liknande temp hemma. Väldigt många här som gillar att gå runt hemma och frysa, eller är väldigt påklädda kanske.
 
K kelegris skrev:
Kör på liknande temp hemma. Väldigt många här som gillar att gå runt hemma och frysa, eller är väldigt påklädda kanske.
Kanske har med vana att göra. Är uppvuxen med 16-19 grader inomhus (har en ekonomiskt sinnad förälder) så 23 grader känns obehagligt varmt.

Man får se till att ha ett lager med ullsockor nu till vintern
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
E
Mitt tips förutom att sänka innertemperaturen är att sätta upp draperier om man som jag vill kunna gå mellan rummen utan att behöva öppna och stänga dörrar och ändå hålla olika temperaturer inomhus. I vintras hade jag inte ens på värmen i sovrummet då jag tycker om att sova i låga temperaturer, bara att ta fram ett extra duntäcke om det är kallt och de får följa med till vardagsrummet där jag eldar om jag tycker det är kallt att lägga mig under kalla täcken. Neddragna rullgardiner i sovrummet håller kvar värmen på vintern precis som de stänger ute värmen på sommaren.

När det gamla tyvärr nedgångna köket byttes ut när jag flyttade in för många år sedan slängdes även elementet ut och jag lät installera ejektor i sparklådan istället, varmt och skönt om fötterna och drar mindre el än ett vanligt element.

I övrigt så kommer jag att elda mycket i vinter, som tur är har min granne slängt ut sin gamla panna och har massor med ved kvar som jag får av honom. Vedspis i köket, stor gjutjärnskamin i matrummet och kamin i vardagsrummet + möjligheten att jobba ca 50% hemifrån. Ingen golvvärme, rum som inte används får stå ouppvärmda, duschar på badhuset där jag har årskort eller på jobbet då vi har omklädningsrum med duschar.

Har Tibber med timavräkning, full koll på elpriserna, tvättar när det är låga priser och hänger ute när det är lämpligt väder, även vintertid om det är kall och torr luft, annars torkar det snabbt inne när jag eldar. Använder vattenkokare och micro men när jag ändå eldar vedspisen i vinter kommer jag att både värma vatten och laga mat på den istället.

När kaminerna eldas kan jag sitta i underkläderna och äta isglass medan jag kollar film om det blir för varmt. Bor i ett gammalt 1800-talshus i område 3, sänkte min förbrukning drastiskt i vintras när priserna sköt i höjden och ligger nu under snittet på mest effektiva hus i samma storleksordning trots direktverkande el. Får se om katterna går med på att ha tröja i vinter. :D
 
  • Gilla
Brotorpet och 5 till
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Kanske har med vana att göra. Är uppvuxen med 16-19 grader inomhus (har en ekonomiskt sinnad förälder) så 23 grader känns obehagligt varmt.

Man får se till att ha ett lager med ullsockor nu till vintern
När jag var tonåring bodde jag varannan vecka hos varje förälder. Hos farsan bodde jag och brorsan i en gammal stuga på tomten som nästan helt saknade isolering och värmdes med direktel. När det var veckobyte och vi kom från morsan glömde (eller "glömde") farsan alltid att sätta på värmen i stugan innan vi kom, så även om vi själva nån gång kom ihåg att sätta på elementen vid ankomst och inte vid läggdags var det inte sällan nedåt 10 grader första natten i stugan under vintern.

Jag lovade mig själv då vid tillfället heligt att inte utsätta mina egna framtida barn för detta.

Men nu senaste december gick jag så och sänkte inomhustemperaturen grad för grad för att se hur lågt den (och jag) kunde sjunka innan familjen protesterade. Tror jag lyckades få till ett par dygn med 16 grader innan jag blev tvingad att höja igen.
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.