Har tanken på att blanda egen tjärvitriol.
Någon som har provat? Eller som har tankar kring detta?
Resultatet kan rimligtvis variera beroende på recept.

Furutjära 40%
Terpentin 50%
Linolja
Pigment ?

Borde bli halva priset mot att köpa färdigblandad i handeln.
 
  • Gilla
byggkatt
  • Laddar…
Jag resonerade likadant när vi beslutade att behandla fasadpanelen med roslagsmahogny, det är en liknande soppa som (i vårt fall) består av 33% vardera av kallpressad linolja, trätjära och terpentin. Sen tillsatte vi järnoxidsvart pigment (10g/l) för att få en märkare ton. Totalt köpte vi ingredienser för knappt 5k för att blanda 60l. Motsvarande pris för att köpa färdigblandad är ca 11-14k.

Enligt Auson:s säkerhetsdatablad på tjärvitriol är receptet:

40-45% trätjära
50-55% terpentin
2-3% lacknafta
Grått pigment (står ingen mängd)
 
  • Gilla
byggkatt och 1 till
  • Laddar…
Tack för värdefull info! :)

Märkte du några färgskiftningar i olika blandningar?
Kanske inte är så känsligt vid mörkare kulör.

Vid den ljusgrå tjärvitriol misstänker jag att det kan variera mer, men borde ta ut sig vid en andra strykning.

Sedan blir det att prova sig fram till rätt nyans. Ska testa och provmåla först.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag resonerade likadant när vi beslutade att behandla fasadpanelen med roslagsmahogny, det är en liknande soppa som (i vårt fall) består av 33% vardera av kallpressad linolja, trätjära och terpentin. Sen tillsatte vi järnoxidsvart pigment (10g/l) för att få en märkare ton. Totalt köpte vi ingredienser för knappt 5k för att blanda 60l. Motsvarande pris för att köpa färdigblandad är ca 11-14k.

Enligt Auson:s säkerhetsdatablad på tjärvitriol är receptet:

40-45% trätjära
50-55% terpentin
2-3% lacknafta
Grått pigment (står ingen mängd)
Byter sakta men säkert fasad på mitt hus. Förra året blev en av fyra sidor klar. Tjärvitriolat, vackert och kan är mycket nöjd. Nu dags för övriga sidor och jag vill blanda själv. Fastnar dock i det grå pigmentet, vad ska jag använda och vilken mängd.
Fick idag råder att köpa grå linoljefärg och används en liter till 10 liter färdig blandning. Blir ju dock svindyrt och då faller ju sporten i att fixa själv.
Så, önskar er kunskap kring grått pigment, vad använda och vilken mängd.
Tack!
Gärna bilder.
G Gabbe1 skrev:
Jag resonerade likadant när vi beslutade att behandla fasadpanelen med roslagsmahogny, det är en liknande soppa som (i vårt fall) består av 33% vardera av kallpressad linolja, trätjära och terpentin. Sen tillsatte vi järnoxidsvart pigment (10g/l) för att få en märkare ton. Totalt köpte vi ingredienser för knappt 5k för att blanda 60l. Motsvarande pris för att köpa färdigblandad är ca 11-14k.

Enligt Auson:s säkerhetsdatablad på tjärvitriol är receptet:

40-45% trätjära
50-55% terpentin
2-3% lacknafta
Grått pigment (står ingen mängd)
G Gabbe1 skrev:
Jag resonerade likadant när vi beslutade att behandla fasadpanelen med roslagsmahogny, det är en liknande soppa som (i vårt fall) består av 33% vardera av kallpressad linolja, trätjära och terpentin. Sen tillsatte vi järnoxidsvart pigment (10g/l) för att få en märkare ton. Totalt köpte vi ingredienser för knappt 5k för att blanda 60l. Motsvarande pris för att köpa färdigblandad är ca 11-14k.

Enligt Auson:s säkerhetsdatablad på tjärvitriol är receptet:

40-45% trätjära
50-55% terpentin
2-3% lacknafta
Grått pigment (står ingen mängd)
G Gabbe1 skrev:
Jag resonerade likadant när vi beslutade att behandla fasadpanelen med roslagsmahogny, det är en liknande soppa som (i vårt fall) består av 33% vardera av kallpressad linolja, trätjära och terpentin. Sen tillsatte vi järnoxidsvart pigment (10g/l) för att få en märkare ton. Totalt köpte vi ingredienser för knappt 5k för att blanda 60l. Motsvarande pris för att köpa färdigblandad är ca 11-14k.

Enligt Auson:s säkerhetsdatablad på tjärvitriol är receptet:

40-45% trätjära
50-55% terpentin
2-3% lacknafta
Grått pigment (står ingen mängd)
Byter panel på huset och gjorde förra sommaren klar en av fyra sidor. Målade med Tjärvitriol och är så nöjd. När det i år är dags för övriga sidor blev jag sugen på att blanda ihop färgen/blandningen själv.
Någon som gjort detta och kan tipsa o resonera lite om det gråa pigmentet. Blev idag rådd att köpa grå linoljefärg och tillsätta ca 1 l/10 liter. Detta tips leder dock inte till en billigare blandning, blir rent svindyrt. Så, önskat tips kring det gråa pigmentet. Vad har ni använt och vilka mängder. Gärna bilder på resultatet.
 
  • Gilla
AnLiHe
  • Laddar…
byggkatt byggkatt skrev:
Byter sakta men säkert fasad på mitt hus. Förra året blev en av fyra sidor klar. Tjärvitriolat, vackert och kan är mycket nöjd. Nu dags för övriga sidor och jag vill blanda själv. Fastnar dock i det grå pigmentet, vad ska jag använda och vilken mängd.
Fick idag råder att köpa grå linoljefärg och används en liter till 10 liter färdig blandning. Blir ju dock svindyrt och då faller ju sporten i att fixa själv.
Så, önskar er kunskap kring grått pigment, vad använda och vilken mängd.
Tack!
Gärna bilder.





Byter panel på huset och gjorde förra sommaren klar en av fyra sidor. Målade med Tjärvitriol och är så nöjd. När det i år är dags för övriga sidor blev jag sugen på att blanda ihop färgen/blandningen själv.
Någon som gjort detta och kan tipsa o resonera lite om det gråa pigmentet. Blev idag rådd att köpa grå linoljefärg och tillsätta ca 1 l/10 liter. Detta tips leder dock inte till en billigare blandning, blir rent svindyrt. Så, önskat tips kring det gråa pigmentet. Vad har ni använt och vilka mängder. Gärna bilder på resultatet.
Fick du någon idé eller napp hur man får till den gråa färgen - hitta något pigment till den hemgjorda tjärvitriolen? 🤔
 
Claes Sörmland
Är det grå pigmentet inte bara en blandning av de vita pigmenten zinkvitt och titanoxid samt de svarta järnoxid och kimrök? Om färgen ska få mot gulgrönare toner istället för mot blå så finns ju grå umbra också (= krita med järnoxidsvart i).
 
  • Gilla
AnLiHe
  • Laddar…
AnLiHe AnLiHe skrev:
Fick du någon idé eller napp hur man får till den gråa färgen - hitta något pigment till den hemgjorda tjärvitriolen? 🤔
Det sköter solen och vinden själva, gratis!
 
  • Gilla
byggkatt
  • Laddar…
Pratade med byggnadsvårdsbutik i Höganäs som lite klokt sa att många väljer att köpa tjärvitriol med pigment då de inte orkar vänta på att färgen ska bli grå. Hon menade att jag kan blanda tjära och linolja, måla med det och sedan vänta på att det blir grått. Så, då blandade jag själv, tjära och linolja och har därmed tre väggar som har denna, en lite annan nyans. Min egen blandning är jag nog mest nöjd med då den är lite mer levande. Skickar med bilder på resultatet. De första fyra är egen blandning och den sista är från min baksida med tjärvitriol med grått pigment.
 
  • Ett trähus i motljus med rosa blommor i förgrunden, mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähusfasad, svart dörr, fönster, värmepump, pall, räcke, avgaser, dimmig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trähus med blå dörr, träpanel, fönster, kvällshimmel och metallräcke på trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnLiHe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det grå pigmentet inte bara en blandning av de vita pigmenten zinkvitt och titanoxid samt de svarta järnoxid och kimrök? Om färgen ska få mot gulgrönare toner istället för mot blå så finns ju grå umbra också (= krita med järnoxidsvart i).
Har provat med grå umbra, men fortsatt blir blandningen/färgen alltför brun. Var kan man köpa pigmenten som du hänvisar till? 🤗
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det grå pigmentet inte bara en blandning av de vita pigmenten zinkvitt och titanoxid samt de svarta järnoxid och kimrök? Om färgen ska få mot gulgrönare toner istället för mot blå så finns ju grå umbra också (= krita med järnoxidsvart
AnLiHe AnLiHe skrev:
Har provat med grå umbra, men fortsatt blir blandningen/färgen alltför brun. Var kan man köpa pigmenten som du hänvisar till? 🤗
Pigment, enligt de råd jag fått är att köpa linoljefärg.
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det grå pigmentet inte bara en blandning av de vita pigmenten zinkvitt och titanoxid samt de svarta järnoxid och kimrök? Om färgen ska få mot gulgrönare toner istället för mot blå så finns ju grå umbra också (= krita med järnoxidsvart i).
Vet inte, fick till mig att köpa pigment genom att köpa linoljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.