Hej.

Har byggt till min timmerstuga på gavelsidan. Utbyggnaden är gjord med lösvirke. Befintlig stuga som har 10cm tjocka timmerväggar har klarat sig bra sen 1980 och den har ångspärr (plast) under golv och innertak. Stugan är inte kontinuerligt uppvärmd och kallställs helt vintertid med undantag av några helger då jag värmer upp stugan (elradiatorer)

På tillbyggnaden har jag lagt samma typ av ångspärr under golvet som är massiv furu 25mm som lagts direkt på golvåsarna och jag tänkte göra samma sak under innertak som kommer bli takpanel när det är dags.

Ytterväggarna är klara och inifrån har jag nu reglarna och vindduken bakom såklart.

Jag har läst att det är en dålig ide att plasta väggarna då man kallställer stugan så ofta som jag göra. Jag kommer bara att ha 90mm isolering och förmodligen blir det träpanel även på väggarna. Tanken är att den fukt som går in i isoleringen inifrån och ut kan torka upp då det inte är helt tätt. Vad skulle ni köra för isolering? Glasull är tanken men så finns många som talar sig varma för cellulosaisolering. Någon som ändå tycker att jag ska plasta inifrån och synpunkter om stenull, glasull eller cellulosa?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
U
Plast bör alltid användas om det är isolerat, även om det kallställs. Dock skiljer valet av plast.

Plasten hindrar fukt inifrån att vandra in mot stomme. Du vill dessutom inte ha fuktvandring inåt ifall att det blir fukt i stommen utan fuktvandringen ska ske utåt oavsett om du har plast eller inte. Att skippa plast med motiveringen att stommen skall kunna avge fukt inåt är mindre klokt.
 
  • Gilla
Heno75
  • Laddar…
Jag hade struntat i plast utan använt vindpapp istället.
Sedan hade jag väntat med att stänga av värmen något dygn efter att jag varit där. Med elvärmen på så kommer eventuell fukt att torka ut och ventileras bort ändå.
Någon form av grundunderhållsvärme är alltid bra att ha i kallställda hus, en solarventi känns som en enkel och effektiv grej.
 
U
L Limpan4all skrev:
Jag hade struntat i plast utan använt vindpapp istället.
Menar du vindpapp på insidan stomme?
Intressant isf! Vet du hur vindpapp fungerar?
 
Japp på insidan av stommen.
Vindpapp är inte helt diffusionstät men betydligt tätare än vad trä eller gips är. Plasten är inte heller diffusionstät bara "ganska" tät och tätare än vad vindpappen är.
Då du inte använder huset hela året så är fuktbelastningen till väggarna tämligen låg. I dessa fall så är det bättre att inte stänga in fukten utan låta insidan vara öppen samt rummen svagt ventilerade och något uppvärmda. Då kommer väggarna att alltid torka ut då ångtrycket är lägre inne än ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.