Jula skriver att deras gårdspump bör tas in för vinterförvaring. Vad är det som skiljer den tekniken från en klassisk gårdspump? Har den ingen dränering, som tömmer pumpen när den inte används eller stannar vattnet kvar i något skrymsle i pumpen? Någon som vet den egentliga anledningen?
 
Pumpen sitter uppe i åvanmarksdelen på den. Inte nere i brunnen som på Svenska pumpar.
 
D Daniel 109 skrev:
Pumpen sitter uppe i åvanmarksdelen på den. Inte nere i brunnen som på Svenska pumpar.
Utan något dränage då?
 
Ja, det har du inte på pumpen i vanliga fall heller.
 
Jag undrar också, varför behövar man ta in en klassisk gjurtjärnspump på vintern?
Men den är väl inte tillverkad som de gamla som stod ute året om.

edit: Tog man in pumpen på vintern även förr i tiden?
Svårt att tänka mig det dock.
 
Nej, jag tar det en gång till.

På de klassiska gårdspumparna sitter pumpen på frostfritt djup. De användes året runt. Dessa är tillverkade för ett varmare klimat.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det har du inte på pumpen i vanliga fall heller.
Jo det brukar det väl finnas - antingen i form av ett litet hål eller som en något otät backventil. När man avslutat pumpandet och väntar en stund ( 1/2-timme), så har ju vattnet sjunkit tillbaka om man har en pump av klassisk typ. Har någon provat att göra dränage på en Jula-pump?
 

Bästa svaret

Nej, man har ett hål ovanför pumpen så att de frostutsatta delarna dräneras. Pumpen dräneras inte om det inte läcker i backventilerna.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Inser nu när jag sett en pump i verkligheten hos en närstående person, att även om pumpen skulle förses med dränering, så skulle inte läderpackningen må bra av varken torka efter längre tids användningsuppehåll eller frost vid blöt packning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.