Storsockret Storsockret skrev:
Jodå, jag har läst rätt mycket omdömmen, mycket klagomål på avtal som löper ut och övergår till rörliga svindyra priser och bristande info. Det var ju samma med stockholms elbolag som vi hade innan. Men jag hade aldrig några problem och såg till att vara ute i god tid för att kolla upp uppsägningstider osv. Så vi får väl se om det biter mig i baken om ett år.

Jag är en bitter jävla människa så om dom krånglar kan jag krångla tillbaka :crysmile:
Jag tror att det är ok, bara du har stenkoll på när avtalet tar slut. Jag hade båda dina tidigare elbolag själv. Ingen av dem skickade ut info om att avtalet håller på att ta slut, som de enligt lag måste. Första gången hade jag koll, andra gången hade jag fått tvillingar och hade en livlig treåring = glömde = 900% påslag när avtalet löpte ut, så de fick 9 månaders betalt på sista månaden, innan jag hann säga upp avtalet :rolleyes:

H Husärlivet skrev:
Band med på 400 öre 5 månader på cheap energy. Hoppas på dipp till vår
Ha stenkoll på när avtalet tar slut, det är samma personer i ditt bolag som i de två tidigare nämnda. Deras affärsmodell verkar vara att inte upplysa om att avtalet tar slut, sedan slänga på ca 900% på första månaden av ditt "löpande" avtal!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Det finns ett tak på spotpris, om jag inte missminner mig är det 30kr/kWh. Om inte tillgång matchar efterfrågan då börjar man koppla bort förbrukare.
Du menar tex sådana som mig som blivit pålurade Elbilar? Dom skulle bara våga….
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G guiness skrev:
Jösses, byta jobb beroende på elpriset verkar vara lite väl ”over the top”. Hoppas det lönar sig…
Jag hade bytt jobb oavsett elpriset, men det var ett kriterie för det nya jobbet att flexibelt kunna jobba hemifrån :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
Måste kommentera Svealands elbolag, faktiskt. Några har ju nämnt dem.
Jag band med dem för ett år sen, 1 år.
Läste inte ett omdöme innan vilket jag tänkte var korkat, när jag väl läste en tid senare.. Men kollade exakt när mitt avtal löpte ut, och läste också noggrant igenom villkoren. Faktiskt inget märkligt som står i dem.

Så - i våras. Ca 4 månader innan avtalet löper ut (går ut nu sista juli) fick jag ett Mail där det tydligt framgick att mitt avtal ”börjar gå mot slut, och att det övergår i rörligt med 1 månads uppsägningstid, osv, osv.”
Jag skaffade dock en tid senare annat avtal som börjar nu 1 augusti (skrev om det ovan). Skickade därmed ett vanligt Mail där jag sade upp mitt avtal med Svealand.
Bad om sedvanlig bekräftelse och fick ett personligt dito 24h senare där de tackade för tiden och bad mig återkomma om jag ändå ville förlänga med dem där de ev kunde matcha priset med nya leverantören.
Ett helt normalt förfarande alltså, eller till och med bättre än vad många andra gör.

Många avtal och kontrakt har man, och många har genom åren sagts upp, i alla möjliga branscher. Men detta med Svealand har jag inget att klaga kring. Jag är genuint intresserad av hur man ”lyckats” bli lurad eller gått på något galet.
Något säger mig att folk inte själva har koll på vad man gör när man ibland råkar illa ut.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Måste kommentera Svealands elbolag, faktiskt. Några har ju nämnt dem.
Jag band med dem för ett år sen, 1 år.
Läste inte ett omdöme innan vilket jag tänkte var korkat, när jag väl läste en tid senare.. Men kollade exakt när mitt avtal löpte ut, och läste också noggrant igenom villkoren. Faktiskt inget märkligt som står i dem.

Så - i våras. Ca 4 månader innan avtalet löper ut (går ut nu sista juli) fick jag ett Mail där det tydligt framgick att mitt avtal ”börjar gå mot slut, och att det övergår i rörligt med 1 månads uppsägningstid, osv, osv.”
Jag skaffade dock en tid senare annat avtal som börjar nu 1 augusti (skrev om det ovan). Skickade därmed ett vanligt Mail där jag sade upp mitt avtal med Svealand.
Bad om sedvanlig bekräftelse och fick ett personligt dito 24h senare där de tackade för tiden och bad mig återkomma om jag ändå ville förlänga med dem där de ev kunde matcha priset med nya leverantören.
Ett helt normalt förfarande alltså, eller till och med bättre än vad många andra gör.

Många avtal och kontrakt har man, och många har genom åren sagts upp, i alla möjliga branscher. Men detta med Svealand har jag inget att klaga kring. Jag är genuint intresserad av hur man ”lyckats” bli lurad eller gått på något galet.
Något säger mig att folk inte själva har koll på vad man gör när man ibland råkar illa ut.
Det kan ju hända att de bättrat sig. Eller mer troligt så skickar de ut ett sånt mail till några av sina kunder, men inte alla. Det finns ju ett skäl till att de ligger på svarta listan. Du, liksom jag har ju bara en erfarenhet av detta bolag. Det är när många kommer med samma story som man börjar se mönstret.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Svealands Elbolag blev det den här gången, via Elskling. Men detta är ju bara förbrukning, nätägare är Umeå energi så deras avgifter ingår såklart inte i dessa 106. Det skulle jag kanske varit tydligare med.
De är tyvärr ett bluffbolag.
Samma skojare som Stockholms Energi, cheapy energi, och säkert fler
 
  • Haha
  • Gilla
Henrik911 och 1 till
  • Laddar…
Med dubbla luftvärmepumpar så finns det nog en hel del utrymme att styra om en del av uppvärmningen till natten. Om du är ok med kallare på kvällen och varmare på morgonen (med långsamt sjunkande på dagen med lägre effekt på pumparna) så finns nog mycket att tjäna på tim-taxa.
Jag har timtaxa nu i område 3 (vilket är i princip detsamma som område 4 i pris) och det är helt sjuka prisskillnader. Det kan vara ensiffriga ören på natten för att bli några hundra öre på morgonen bara någon timme senare. Helgerna är dessutom generellt mer i linje med nätterna. Se därför över hur mycket av elförbrukningen som ni kan justera fram och tillbaka innan ni väljer lösning, det är trots allt lättare för er att styra om förbrukningen än vad det är för elbolaget så fastpris är nog mest för de oengagerade och de som tror sig ha bättre koll än elbolaget (åt ett håll).

Jag vill lägga till en till aspekt för de som bryr sig om mer än pris. Att styra sin förbrukning från när efterfrågan i förhållande till tillgång är hög till när det är relativt låg efterfrågan har stora positiva effekter på energiförsörjningen som helhet. Det var just denna aspekt som fällde avgörandet i mitt fall. Slå en kik i appen och tvätta kläderna när det är bättre pris. Liten skillnad på totalen kan tyckas, men det är ganska många kWh som går att styra om man är beredd att planera lite, och det är innan vi har elbil.
 
  • Gilla
bling och 5 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Jag band för några veckor sen, fyra år, till 113 öre ink moms och allt. Område 3. Tyckte det var rätt bra faktiskt. Letade en del och hittade inget på Elskling till under 125, och då var det kortare avtal. Nu några veckor senare erbjuder bolaget i fråga inga bundna avtal alls med hänvisning till den ”oroliga marknaden”, osv. Ett lokalt mindre bolag.
Tror i min enfald att det lär bli skakigt i rätt många år så fyra år känns helrätt. Framför allt under de kallare månaderna, vilket är ”typ” ett halvår av året här i område 3.
Men faktum är att vi har fjärrvärme, så har ingen gigantisk förbrukning av just el, men vi har en elbil på väg in, och kanske ytterligare någon om ett par år. Och lite förbrukning blir ändå med el-golvvärme på toaletter och barn i familjen.
Känns rätt skönt att veta vad man betalar, även om man kan tanka elbilen billigt nattetid. Orkar inte med sådana avtal med tre yngre barn där det tvättas, laddas och lagas mat i tid och otid. Blir tokbilligt att ladda elbilen oavsett jämfört med dagens diesel jag tankar.
Skulle inte förvåna mig alls om det blir halvt galet på marknaden strax efter sommaren redan, när Europa börjar krypa in i sina bostäder och Putin ska strypa gas. Kanske till och med kommer det inte bli ”gratis” alla nätter att tanka elbil.
Om max 3 år kommer det inte finnas fasta priser alls
 
  • Gilla
ydewk
  • Laddar…
Jag har lagt min tilltro till Jämtkraft och kör Jämtpris... Haft det sedan januari och hittills har de lyckats väldigt bra får jag säga...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Mina sparåtgärder:

Jag har börjat styra bergvärmepumpen med Husdata h60. I första steget styr jag nu varmvattenproduktionen (börvärdet för temperaturen) utifrån spotpriset på Nordpool. När priset går ner i dygnets nedre kvartil, sätter jag tempen till 60. I övre kvartilen 45 och däremellan 51. Då kan man klara morgonruschen utan att behöva köra varmvatten till högpris. Uppmuntrad av att detta funkar, har jag just gått över till spotprisabonnemang.

I steg två, ska jag försöka göra lite motsvarande med värmen. Just nu ser jag inte behov av att titta på temperaturprognos, men det visar sig i vinter om det behövs. Algoritmen för värmestyrning blir mer komplicerad.

Allt detta görs/kommer göras i Home assistant. Följande är manuellt.

Jag har alltid kört diskmaskinen på natten. Det har blivit en vana som dessutom är rätt praktisk. Med mitt nyvunna spotprisintresse tajmar jag nu in starttiden till den optimala. Diskmaskinen är ansluten till varmvattnet, som ju alltså värms av bergvärmepumpen, vilket är mycket effektivare än om diskmaskinen skulle värma sitt eget. Mieles samtliga diskmaskiner tål detta, men det gör säkert många andra också, men kolla först!

Att tvätta på natten är lite bökigare, eftersom kläderna inte automatiskt hoppar upp i torktumlaren och den vill man inte köra dagtid. Det är oftast vettigast att helt enkelt tvätta på helgerna, men ibland är de för korta... Men föralldel, det finns värmepumpstumlare numera som torkar en omgång på under 2kWh, så inget man blir fattig på. Jo, på inköpet, men inte energin... Jo, tvättmaskinen har anslutning för varmvatten också. Riktigt bra grej med dagens elpriser!

Veden är färdighuggen, så att det finns att elda med i conturakaminen som stöttning i vinter. Jag skulle bara önska mig en automatik som tänder en brasa framåt morgonkvisten...

Den stora grejen nu är att ta in offerter på att lägga om taket och upp med solceller, men det är säkert väldigt många som resonerar likadant, så jag får säkert vänta till nästa år innan leverans...
//
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
M Motvillig hemmapulare skrev:
Med dubbla luftvärmepumpar så finns det nog en hel del utrymme att styra om en del av uppvärmningen till natten. Om du är ok med kallare på kvällen och varmare på morgonen (med långsamt sjunkande på dagen med lägre effekt på pumparna) så finns nog mycket att tjäna på tim-taxa.
Jag har timtaxa nu i område 3 (vilket är i princip detsamma som område 4 i pris) och det är helt sjuka prisskillnader. Det kan vara ensiffriga ören på natten för att bli några hundra öre på morgonen bara någon timme senare. Helgerna är dessutom generellt mer i linje med nätterna. Se därför över hur mycket av elförbrukningen som ni kan justera fram och tillbaka innan ni väljer lösning, det är trots allt lättare för er att styra om förbrukningen än vad det är för elbolaget så fastpris är nog mest för de oengagerade och de som tror sig ha bättre koll än elbolaget (åt ett håll).

Jag vill lägga till en till aspekt för de som bryr sig om mer än pris. Att styra sin förbrukning från när efterfrågan i förhållande till tillgång är hög till när det är relativt låg efterfrågan har stora positiva effekter på energiförsörjningen som helhet. Det var just denna aspekt som fällde avgörandet i mitt fall. Slå en kik i appen och tvätta kläderna när det är bättre pris. Liten skillnad på totalen kan tyckas, men det är ganska många kWh som går att styra om man är beredd att planera lite, och det är innan vi har elbil.
Exakt. Det är här lösningen ligger för den enskilde, att börja styra om.
Får man inte kontroll på uppvärmning samt vattenuppvärmningen kostnadsmässigt är man körd.
 
Har bytt till dalakrafts elfond. Väldigt intressant koncept som verkar fungera. Billigare än rörligt sen 2016. Fick 1,19 nu i juni emot rörligt 1,49.

Lite lång uppsägningstid men annars ingen bindningstid
 
J
D Dr.E skrev:
Det kan ju hända att de bättrat sig. Eller mer troligt så skickar de ut ett sånt mail till några av sina kunder, men inte alla. Det finns ju ett skäl till att de ligger på svarta listan. Du, liksom jag har ju bara en erfarenhet av detta bolag. Det är när många kommer med samma story som man börjar se mönstret.
Absolut - Och jag blev ju själv skeptisk minst sagt när jag läste om dem, efter ingått avtal.
Men faktum är att villkoren ändå är helt normala som vilket bolag som helst, och de kan man ju läsa innan man ingår avtal.
Något Mail behöver de ju inte ens skicka ut, så därför ska man ha koll på när ens avtal går ut.
Men jag blev minst sagt positivt överraskad när jag fick mailet.

Varför finns de på ”svarta listan”? Och vem avgör att sätta dem där?
 
FLVP tillverkar varmvatten av frånluften utan eltillskott. LLVP värmer (och kyler) huset. Köpet av LLVP och justeringar av temperaturer över dygnet med denna (vi har faktiskt varmare nu på kvällarna), samt borttagandet av eltillskottet verkar minska min elförbrukning på årsbasis med någonstans mellan 1/4-1/3.
 
N nezze skrev:
Har bytt till dalakrafts elfond. Väldigt intressant koncept som verkar fungera. Billigare än rörligt sen 2016. Fick 1,19 nu i juni emot rörligt 1,49.

Lite lång uppsägningstid men annars ingen bindningstid
Jämtpriset jag fått (Stockholm) :

El från elnätet:
Mars 55,74 öre/kWh
April 42,16 öre/kWh
Maj 59,01 öre/kWh
Juni 45,74 öre/kWh
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.