Tjena.

Jag byggde en altan häromåret och det är såklart jättetrevligt att kunna sitta ute när det är fint väder. En sak som dock stör lugnet lite är att vår hund springer fram till staketet och skäller på alla som går förbi på trottoaren. Han håller sig dock lugn de gånger jag lyckas stoppa honom innan han springer fram så jag skulle behöva ett räcke vid altankanten så att han håller sig på rätt sida.

Mitt dilemma nu är att jag vill kunna plocka bort räcket hyfsat enkelt då jag egentligen inte vill ha något alls. Jag efterlyser därför någon smidig lösning som är enkelt demonterbar. Själva räcket behöver inte vara högre än ca 60-70 cm om det spelar någon roll.
Jag har varit lite inne på att bygga moduler med någon form av stativfötter, men jag landar ofta i att jag tycker att det känns som om det blir fult och bökigt att lyfta bort det när det inte behövs.

Jag vet att det bästa såklart vore om jag kunde lära hunden att ignorera alla som går förbi på gatan, men han är en vaktig ras och dessutom 8 år gammal och inte helt intresserad av att lära sig nya saker.

Det är alltså den nedre delen jag behöver en lösning på

Altan med vit räcke vid tegelhus, gräsmatta i förgrunden, ingen synlig hund eller räcke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kompostgaller? Det är i alla fall snabbt demonterbart, vet inte vad det är för ras så det kanske inte håller. Jag har en liten ras så kompostgaller funkar fint som avdelare.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Kompostgaller? Det är i alla fall snabbt demonterbart, vet inte vad det är för ras så det kanske inte håller. Jag har en liten ras så kompostgaller funkar fint som avdelare.
Jo, hunden är inte så våldsam kompostgaller funkar på vissa ställen. Men just här är det drygt 4 meter som ska stängas till, så det blir lite väl rappligt. Jag skulle i så fall behöva bygga någon form av ram som gallren står i, men då känns det som om jag lika gärna kan bygga något som är snyggare.

Hmm, funderar på om jag skulle kunna skruva fast något och skapa som fack i främre golvregeln. Då skulle jag kunna sticka fast galler i "facket" och bara plocka bort dem när jag tröttnar på att det ser skräpigt ut.
 
Vad är syftet med att kunna ta bort räcket?

Vi byggde två stora odlingslådor framför altanen (onödigt lång altan) förra året. De håller dels hundarna inne på altanen när vi inte vill att de springer i trädgården och de gjorde dessutom altanen väldigt mycket mer ombonad och trevlig. Vi har två svarta kompostgaller som grind men jag tror att jag ska göra en mer permanent grind till nästa år. Odlingslådor är ju dock inte så lätta att flytta så de uppfyller inte den delen av din kravlista.
 
Jiji Jiji skrev:
Vad är syftet med att kunna ta bort räcket?

Vi byggde två stora odlingslådor framför altanen (onödigt lång altan) förra året. De håller dels hundarna inne på altanen när vi inte vill att de springer i trädgården och de gjorde dessutom altanen väldigt mycket mer ombonad och trevlig. Vi har två svarta kompostgaller som grind men jag tror att jag ska göra en mer permanent grind till nästa år. Odlingslådor är ju dock inte så lätta att flytta så de uppfyller inte den delen av din kravlista.
Anledningen till att jag vill kunna plocka bort räcket när det inte behövs är endast estetisk. Hade jag velat ha en stängd altan så hade jag byggt ett fast räcke när jag byggde allt annat.
 
Jag förstår. Skulle någon form av markisväv som @BirgitS föreslog räcka för att hålla er hund inne? Vi har flera grannar som använder utdragbara vindskydd som avskärmning och det syns inte mycket när det är ihop rullat. Det som syns är rullen (som en stående rullgardin) och själva fästet på andra sidan.
 
Sätt fästen på utsidan av altanen och fäst vitt nät i vitmålade ramar i samma dimension som det liggande staketet.
Ett alternativ är att göra en glesare version av det liggande staketet t ex var tredje/fjärde spjäla (beroende hur stort huvud hunden har).
I båda,alternativen så glöm inte någon typ av grind/sektion som är lätt att lossa.
 
Sätt hunden i koppel.
 
raveper raveper skrev:
Sätt hunden i koppel.
Tack så jättemycket för ditt bidrag till tråden. Vad hade vi gjort utan dig?!
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår. Skulle någon form av markisväv som @BirgitS föreslog räcka för att hålla er hund inne? Vi har flera grannar som använder utdragbara vindskydd som avskärmning och det syns inte mycket när det är ihop rullat. Det som syns är rullen (som en stående rullgardin) och själva fästet på andra sidan.
Jag har kikat på sidomarkiser (som jag tror de heter i handeln), men jag hittar ingen som är tillräckligt bred utan att den också blir typ 180 cm hög.

Z z_bumbi skrev:
Sätt fästen på utsidan av altanen och fäst vitt nät i vitmålade ramar i samma dimension som det liggande staketet.
Ett alternativ är att göra en glesare version av det liggande staketet t ex var tredje/fjärde spjäla (beroende hur stort huvud hunden har).
I båda,alternativen så glöm inte någon typ av grind/sektion som är lätt att lossa.
Det lutar åt att det blir något i den linjen. Går på semester imorgon så då kommer jag ha tid att testa mig fram och spåna fram en vettig lösning. Om det sedan blir löstagbara sektioner av ramar med nät eller spjälor, eller kompostgaller återstår att se. Det första alternativet känns som om det skulle se mindre illa ut när det är på plats, men samtidigt ska man inte underskatta snabba och enkla lösningar som kompostgaller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
BirgitS
B Bonzo2000 skrev:
Jag har kikat på sidomarkiser (som jag tror de heter i handeln), men jag hittar ingen som är tillräckligt bred utan att den också blir typ 180 cm hög.
Det skydd jag länkade till var 90 cm hög och 5 m lång.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Känns det inte bökigt att behöva sticka ut innan vovven släpps ut och fixa till massa ramar och grejer som även måste förvaras någonstans, istället för att bara ha ett färdigt staket. Kommer vovven bara få vara ute vissa dagar när "staketet" är uppsatt?
 
raveper raveper skrev:
Känns det inte bökigt att behöva sticka ut innan vovven släpps ut och fixa till massa ramar och grejer som även måste förvaras någonstans, istället för att bara ha ett färdigt staket. Kommer vovven bara få vara ute vissa dagar när "staketet" är uppsatt?
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.