Eftersom vi är i färd med att påbörja vårat husbygge så kommer vi ju att anlita ett antal firmor för olika delar av husbygget, exempelvis husleverantör, grundläggningsfirma, elektriker, vvs-are och så vidare.

Hur ska man på ett bra sätt formulera kontrakten så att arbetena blir utförda på rätt sätt och på rätt tid?

Finns det färdiga kontraktsförslag att ladda ner på nätet, eller har ni skrivit egna?
 
Vårt husföretag tog fram entreprenadavtal åt oss och de har vi använt. Till en del av dem fanns specade offerter. Avtalet med själva husföretaget var oxå deras.
 
Eftersom en muntlig överenskommelse är lika giltig som en skriftlig så borde det ju inte behövas ett kontrakt, men så enkelt är det ju inte... ;)
Det man kan göra om man inte vill/orkar skriva ett regelrätt kontrakt, tex om det är ett mindre arbete som skall utföras, är att man skriver ner ståndpunkter, tider, priser, mängder etc på ett papper och sedan underteckna firman. Detta papper fungerar bra som en minneslapp och vid behov som ett komplement till det muntliga "kontraktet"
Jag läste här på forumet nyligen att det var någon annan som praktiserade detta.
Men gäller det större dyrare entreprenader kan det vara skäl att ha ett riktigt kontrakt.
 
Det kanske går bra med ett sådant "kontrakt" om den anlitade firman sköter sig, uppstår problem och man behöver juridiskt stöd av sitt "kontrakt" som i juridisk mening inte är värt något så står man sig slätt tyvärr...

Det enda rätta verkar vara kontrakt som är vattentäta från alla håll.....(åtminstone efter att man läst om alla bekymmer som luftats i detta forum) ;D
 
Tyvärr är det sällan så att du kan göra ett "vattentätt" kontrakt. Jag har t.ex. gått igenom kontrakten som Botniabanan skriver (ganska stort järnvägsprojekt i mellannorrland). Där har man "proffs" som sitter i år och jobbar med detta, men ändå vimlar det av frågetecken och luckor. Ganska svårt att som privatperson få med allt så det är vattentätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.