H Husärlivet skrev:
Tack för svar.

har 3 glasfönster som är täta och fina.
Inga barn, bara fru och hund.
Värme är 2 st llvp. Tänkt installera kamin i höst. Förra vintern hade vi 23-24 grader inne men frun är med på att gå ner till 19-20! Släcka varenda lampa när man ej är hemma eller ska gå och sova.
En fru som frivilligt går med på 19 grader inomhus ska man hålla hårt i!
 
  • Gilla
  • Haha
mac_the_bastard och 20 till
  • Laddar…
Ja hon tyckte
Klaugust Klaugust skrev:
En fru som frivilligt går med på 19 grader inomhus ska man hålla hårt i!
hon tyckte vi skulle klä på oss men jag sa vi klär av oss o lägger oss under täcket istället. Inget svar på det sist nämnda…
 
  • Haha
  • Gilla
martin43 och 11 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Ja hon tyckte


hon tyckte vi skulle klä på oss men jag sa vi klär av oss o lägger oss under täcket istället. Inget svar på det sist nämnda…
Då förstod du varför..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då förstod du varför..
min jag höjer värmen nån grad så kanske jag får min vilja igenom
 
M MagHam skrev:
Jo, det gör man. 1 Ws = 1 J
Du har helt rätt!
Men folk köper energi i kWh !
Man säger in att jag köper 3,6 miljoner joule
vilket är samma sak som 1 kWh.
Vilket kostar 1,5-5kr i Skåne.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nej, men det är joule som är grundenheten för energi.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
K Klargplutte skrev:
Bundet på 49 öre 2,5 år till. Bergvärme installerat i Mars kombinerad med tidigare vedeldad värmesystem och har rustat mig med skaplig mängd ved , mest för att ha en backup om vårt elnät skulle drabbas av Iskander edyl.
vilket bolag?
 
N Niklas777 skrev:
vilket bolag?
Skellefteå kraft.
 
Klaugust Klaugust skrev:
En fru som frivilligt går med på 19 grader inomhus ska man hålla hårt i!
själv har man en fru som är uppvuxen i en 1800-tals stenkåk som var svinkall. Hon vill aldrig uppleva detta igen varpå vi ligger runt 23 grader inomhus när det är -30 ute (-40 tals kåk, taskigt isolerad i Norrland ) Jag går i shorts och utan tröja, vår dotter på 4 år springer runt naken . Ni kan ju gissa hur j-a mycket energi vår kåk drar…

Jag kommer strypa uppvärmningen rejält framöver
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Den billigast el jag har sett för SE4 just nu är Södra el Trygg men man måste vara Södra medlem
Rörligt pris juni 2,34 kWh med Södra Trygg 1,08 kWh
Priser inklusive moms
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Den billigast el jag har sett för SE4 just nu är Södra el Trygg men man måste vara Södra medlem
Rörligt pris juni 2,34 kWh med Södra Trygg 1,08 kWh
Priser inklusive moms
låter för bra för att vara sant. vad är haken? mer än hälften så dyrt som alla andra.
 
  • Gilla
Davelito
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Den billigast el jag har sett för SE4 just nu är Södra el Trygg men man måste vara Södra medlem
Rörligt pris juni 2,34 kWh med Södra Trygg 1,08 kWh
Priser inklusive moms
vad krävs för att bli medlem? Är det priset ink allt?
 
N Niklas777 skrev:
vad krävs för att bli medlem? Är det priset ink allt?
Att man har skog och säljer via Södra eller är anhörig till någon som är medlem hos Södra

Elpris +moms var det i priset. Övriga avgifter fakturerars av din nätägare
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
Jag band för några veckor sen, fyra år, till 113 öre ink moms och allt. Område 3. Tyckte det var rätt bra faktiskt. Letade en del och hittade inget på Elskling till under 125, och då var det kortare avtal. Nu några veckor senare erbjuder bolaget i fråga inga bundna avtal alls med hänvisning till den ”oroliga marknaden”, osv. Ett lokalt mindre bolag.
Tror i min enfald att det lär bli skakigt i rätt många år så fyra år känns helrätt. Framför allt under de kallare månaderna, vilket är ”typ” ett halvår av året här i område 3.
Men faktum är att vi har fjärrvärme, så har ingen gigantisk förbrukning av just el, men vi har en elbil på väg in, och kanske ytterligare någon om ett par år. Och lite förbrukning blir ändå med el-golvvärme på toaletter och barn i familjen.
Känns rätt skönt att veta vad man betalar, även om man kan tanka elbilen billigt nattetid. Orkar inte med sådana avtal med tre yngre barn där det tvättas, laddas och lagas mat i tid och otid. Blir tokbilligt att ladda elbilen oavsett jämfört med dagens diesel jag tankar.
Skulle inte förvåna mig alls om det blir halvt galet på marknaden strax efter sommaren redan, när Europa börjar krypa in i sina bostäder och Putin ska strypa gas. Kanske till och med kommer det inte bli ”gratis” alla nätter att tanka elbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Installerar spisinsats, köpt 5kbm ved och planerar att kallställa vissa rum och blir det riktigt jävligt får hela familjen sova i samma rum.

Har fixat så jag kan styra när varmvatten produceras och förberett familjen på att man kanske inte kan duscha varje kväll.

Också bytt jobb till ett som tillåter mer hemarbete, så jag kommer bara behöva ladda bilen en gång varannan vecka i värsta fall.

Värmen är ju det som kommer dra absolut mest och även är svårt att göra något åt med det system man har. Så det bästa tipset är väl att vara i god tid med uppgradering av systemet, köpa ved (kanske redan är för sent)? Samt se över om man kan styra tex varmvattenproduktion. (Kräver dock att man har spotpris om det ska bli meningsfullt).

Sverige 2022!
Jösses, byta jobb beroende på elpriset verkar vara lite väl ”over the top”. Hoppas det lönar sig…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.