P Per-Åke S skrev:
Nu har jag kollat produktionen per timme för MTPP1 och MPPT2 idag mestadels soligt här i Blekinge. Som sagts tidigare har jag ett system på 15,3kWp. Som ni ser i grafen maxar jag på 5kW. Tabellen visar hur många Watt varje enskild MPPT har vid en viss tidpunkt samt hur många Watt dom genererar tillsammans.
Hoppas jag gjorde rätt med uppladningen denna gång[bild] [bild]

Syns det några konstigheter?
På den där kurvan så skulle jag säga att det är något som klipper vid en total produktion över 5 kw.
Den är väldigt "artificiellt" klippt, det ser inte ut som någon interferens eller liknande, då borde det troligen inte ha varit så tydligt vid just 5kw.

I tabellen borde väl alla slingor mitt på dagen producera undeför på max (en solig dag)?
Så det är ju konstigt att MPPT2 går från 1100-1800 ned till 800-435-143 och sen tillbaks upp på 3140-1930 (när MPPT 1 går ned istället) och sen ner på 356 och upp igen osv under dagen ?

Känns som att anläggningen optimerar sig själv på något sätt, men maxar på 5 kw. Du borde fråga leverantören om dom ställt in något sådant maxvärde ?
 
Det finns i allmänhet en inställning för max produktion. Det verkar vara inställd på 5kW.
Det är inte fel på optimerare eller MPPTer.
 
A Arnodt skrev:
De har inte klantat sig och parallekopplat de 12 st sydost med de 6 st nordväst?

Allt är möjligt med kreativa solcellsmontörer, med mottot "När vi gör fel, säg bara till, så rättar vi till det. Inga problem"
Nja, det går inte att parallelkoppla MC4 kontakter utan ett särskillt t-stycke emellan. Dom är gjorda för seriekoppling så att klåpare inte ska kunna göra fel.

Det är snarare dåligt planerat att lägga paneler i olika vädersträck på en och samma ingång. Den panel som producerar minst i slingan bestämmer takten för dom andra.
 
De kan ha dragit ner solarkablarna för strängen(6 st paneler) på nordvästtaket och strängen(12 st paneler) för sydosttaket ner till växelriktaren och gjort parallellkopplingen där vid växelriktarens DC-plint? Allting går att göra fel med litet ansträngning.
 
Såg ut att vara många fel där!

Frågan är om du kan in någon oberoende som kan kolla på det.

Annars tycker jag du bör kunna göra en grov uppskattning om förväntad toppeffekt mitt på dagen vid full sol (molnfritt) mitt i sommaren (juli).

Anta cirka 1:1 installerad effekt och uteffekt mitt på dagen full sol om samtliga paneler är sönderriktade med 40 graders lutning. Dvs 15kw installerad effekt ger 15kw vid växelriktaren.

N
u hade du lite andra takvinklar och riktningar då kan du justera enligt tabellen här:
https://www.solcellskollen.se/vanliga-fragor/vilken-lutning-och-vaderstreck-ar-bast-for-solceller

tex om 5kw ligger i norr med 40 graders tak så ger dessa bara 40% av 5kw = 2kw
 
Tycker det är svårt som lekman ha koll på antal strängar till mppt, optimerade osv. Det är ju det installatören förväntas kunna! Så jag skulle försöka bestrida betalning om prestanda (mängd el) var orimlig sett till den orientering panelerna monterats på. Jag skulle mätt prestanda enligt ovan metod. Ibland kan Max uteffekt vara begränsad av för liten huvudsäkring eller liknande. Isåfall tycker jag installatören bör upplysa om det innan kontrakt skrivs. Vid tvist finns väl tex ARN och kanske andra?!
 
Det går inte att med fastighetens huvudsäkringar begränsa växelriktarens AC-uteffekt.
I alla fall inte om du vill att de smältsäkringarna ska hålla. Det är inte med huvudsäkringarna man styr maximal uteffekt från en växelriktare.

Förmodligen har trådstartaren av solcellsfirman fått beräkning på kWh-skörd, varje kalendermånad och per år, och kan jämföra det verkliga utfallet han får.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Kanske var jag otydlig.

Begränsningen utav solcellsanläggningens uteffekt görs ibland på grund av att fastighetens huvudsäkringar inte klarar av den totala effekt som solcellsanläggningen som mest kan producera.

Begränsningen i uteffekt görs i växelriktaren för solanläggningen. Det är också ut ifrån växelriktaren som det är intressant att mäta momentant producerad effekt.

Det är oftast inte en tidseffektiv metod att utgå från ett årsmedelvärde för att få en första känsla för om anläggningen producerar en rimlig mängd energi. Det tar helt enkelt för lång tid.

A Arnodt skrev:
Det går inte att med fastighetens huvudsäkringar begränsa växelriktarens AC-uteffekt.
I alla fall inte om du vill att de smältsäkringarna ska hålla. Det är inte med huvudsäkringarna man styr maximal uteffekt från en växelriktare.
Men du kanske menar något annat, men inte fick fram budskapet på bra sätt?

Förmodligen har trådstartaren av solcellsfirman fått beräkning på kWh-skörd, per månad och per år, och kan jämföra det verkliga utfallet han får.
 
Inte specifikt för Ts men rent allmänt så verkar det vara i många fall klent med kunskap och dokumentation av vad man köpt för något.
Det är synd och som uppgjort för att det skall bli problem när det inte riktigt blir som man har trott.

Jag kan nog se en liknande grej när det gäller elbilar. Jag har på bara de senaste månaderna varit ute för 3 st som klagat på laddboxen jag satt upp. De BMW förarna har gått på försäljarens snack eller inte begripit bättre och trott att man kan ladda med 100 kW, eller mer från en laddbox hemma. Det har tagit mig några timmar att lära ut grundläggande ellära till de kunderna. Jag funderar på att åka till den aktuella BMW nasaren och höra med egna öron vad han säger....

Det var lite offtop, men ville bara visa på att det både inom solpaneler och elbilar förekommer okunskap, missförstånd och minst sagt vulgära och skrupelfria säljare.
 
K
Din kurva borde sett ut så här om du bor mitt i Blekinge igår.

Graf över solenergiproduktion med topp mitt på dagen och skarpa fall, antyder teknisk begränsning.

Din kurva ser ju väldigt artificiellt ut när den klipper så exakt. Att det ligger en programmerad begränsning, eller att du råkat på någon bugg.

Sedan varierar det ju lite mellan de olika mppt:erna. Svårt att säga hur de olika fabrikaten löser överproduktion med begränsning, om de vill belasta respektive mppt jämnt eller variera
 
Jag har 16amp och inga optimerare.
MEN vid 07:00 i morse var någon inne och administrerade växelriktaren antar jag, för idag (sol och moln) producerade jag 79,9kW med peakar på mellan 11W och 12w. Det är det dubbla mot innan. Det är väl bra, eller vad säger ni som kan?
Den största skildnaden jag kunde se mot tidigare var amp-styrkan var mycket högre än tidigare när jag var inne och kollade på det enskilda MPPT.
Så här ser grafen ut idag onsdag;
Graf som visar elproduktion med peakar mellan 11W och 12W och totalt 79,9kW över dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Per-Åke S skrev:
Nu har jag kollat produktionen per timme för MTPP1 och MPPT2 idag mestadels soligt här i Blekinge. Som sagts tidigare har jag ett system på 15,3kWp. Som ni ser i grafen maxar jag på 5kW. Tabellen visar hur många Watt varje enskild MPPT har vid en viss tidpunkt samt hur många Watt dom genererar tillsammans.
Hoppas jag gjorde rätt med uppladningen denna gång[bild] [bild]

Syns det några konstigheter?
Växelriktaren är troligtvis begränsad till max 5kW i inställningarna. Troligtvis bara att avaktivera den begränsningen.
 
Jack: Det är ju uppenbarligen fixat nu.
Även om han har väldigt dålig koll på enheter så lyckades jag förstå det.
 
Per-Åke S,
Nu verkar du ha fått bort uteffektbegränsningen. Ser bättre ut, vänta tills en solig och klar dag och se om blir sockertoppsformad kurva som det då ska bli.

Det verkar vara felskrivet vad gäller skalan på y-axeln, max anger de ju till 15 komma noll noll noll W. Felet är att de sätter komma efter "15". Det skulle rätteligen stå 15000.

Inne och "administrerat"? Det kan ha varit din solcellsfirma som plockat bort effektbegänsningen. Hör med dem vad de har gjort om det är de som gjort något. Rapportera här vad de har gjort. Då hjälper du andra forumsmedlemmar i framtiden som har liknande problem.
 
Redigerat:
Ha,ha ja 15000w inte 15w ska det vara, borde jag fattat själv.

Tack för alla tips och hjälp
Ha en bra sommar alla!
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.