Hej, har problem med min Husqvarna AC 220. Vid uppstart står det endast "Ange pin-kod", klipparen reagerar inte på några knapptryckningar och de 4 streck som ska synas innan jag slår in pin-koden syns inte. Går heller inte att slå av på on/off brytaren, kan ta från några minuter till 20 timmar innan displayen slocknar och jag kan prova på nytt. Rätt vad det är kan jag slå in 1 eller ett par siffror och sedan hänger klipparen sig igen. Lyckas jag slå in och trycka ok så går klipparen utan vidare tills nästa gång något händer såsom knivdisk blockerad etc.

Någon som varit med om samma fel och kan säga om det är displayen, knappsatsen eller huvudkretskortet?
 
  • Husqvarna gräsklippares display som visar texten "Ange PIN-kod" med knappar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen. Har plockat sönder och felsökt på egen hand och noterar inga brända kretskort eller andra synliga fel. Har lossat och anslutit alla kontakter utan resultat så förväntar mig ingen glappkontakt.

Däremot så har jag provat att ta loss elektroniksladden från knappsatsen till displayen vilket gör att ange pin och de 4 strecken kommer fram vid uppstart, men jag kan inte knappa in något då sladden är ur.

Däremot så fungerar on/off knappen utan problem hela tiden, uppstart vid on och avstängning direkt vid off, ingen väntetid på ibland timmar innan klipparen slår ifrån. När jag återansluter elektroniksladden har jag det ursprungliga felet, ange pin men inga streck.

Då verkar felet ligga i antingen displayen, elektronikkabeln eller knappsatsen, jag tycker det ser ut som *slitage* på elektronikkabelns ände, som varit nerstoppad i anslutning på display, kan inte vara så att det saknas kontakt då felet kommer vid anslutning av elektroniksladd, och verkar försvinna vid urkoppling.

Någon med erfarenhet som har någon aning var felet troligtvis ligger?
 
  • Internt kretskort med ansluten platt elektronikkabel och synliga kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektronikkabel med synligt slitage på kontakten mot en grön kretskortsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla microbrytaren till luckan. Är den defekt kan diverse problem uppstå.

Var försiktigt med flexkablen så du inte orsakar sprickor i ledningsbanorna.
 
Microbrytaren verkar fungera utan problem då klipparen säger "dags att mata in pin" vid uppstart om brytaren är intryckt och när jag släpper brytaren går systemet vidare till "ange pin-kod". Eller den biten kan fungera men ändå skapa fel?
 
P PJDW skrev:
Microbrytaren verkar fungera utan problem då klipparen säger "dags att mata in pin" vid uppstart om brytaren är intryckt och när jag släpper brytaren går systemet vidare till "ange pin-kod". Eller den biten kan fungera men ändå skapa fel?
OK, låter då som brytaren är OK. För säkerhets skull så mät upp den.
Är den då frisk så lutar det åt tangentbordet.
 
Stort tack, men vad ska jag mäta? Om brytaren ger signal och ingen signal, eller om den håller en viss Volt? Äger och har då och då använt min multimeter men är inte så duktig på den!
 
ohm-mät brytaren så du ser att den öppnar/sluter på rätt sätt.
 
Ok, har nu Ohm-mätt, multimetern visar 1 när brytaren är i utfällt läge och 0 när jag trycker in knappen.

Detta innebär då att när klipparens stopplucka är öppen är brytaren från och släpper inte igenom spänning, och när jag stänger luckan är brytaren till och leder spänning igenom.

Är detta då normalt eller ska det vara tvärtom?
 
Låter som brytaren är hel. Då är tangentbordet misstänkt.
Det finns ersättningstangentbordsmattor att köpa på ex. Ebay.
 
Hur gick det med maskinen? Jag har nämligen samma fel. Inget händer när jag trycker på tangentbordet när jag skall slå in pin.
 
Jag köpte nytt tangentbord via ebay och kopplade in, men den tog ändå inte någon inmatning från det nya tangentbordet, men däremot så fungerade on/off utan problem. Tryckte in det gamla tangentbordet igen bara för att och då fungerade allt igen. Så jag satte ihop maskinen utan att ändra och den har gått sedan dess med 1 avbrott då den stannat och inte tog inmatning, vilket löstes efter att den fick stå i några timmar.

Fortfarande ingen aning var felet ligger men verkar slippa det just nu.

Kanske varit dålig kontakt i anslutningen mot displayen och att jag lyckats få kabeln precis rätt denna gång? (Efter typ 50 försök?)

Alternativt att någon typ av fukt har torkat upp i tangentbordet då maskinen har stått inomhus ett antal veckor för att repareras. Teorin stöds av att jag hade samma fel förra sommaren, men maskinen fungerade perfekt i våras efter vinterförvaring inomhus.

Får hoppas info kan vara till hjälp, hör gärna av dig igen om du undrar något mer specifikt. //Jörgen
 
Och förresten, "låser sig" din maskin med och man kan inte starta om den under ett antal timmar? Eller omstart fungerar direkt?
 
Tack för all info Jörgen.

Min är låst på ”knappa in pinkod” och även strecken där pinkoden skall stå saknas. Jag kan inte heller stänga av maskinen på brytare utan den står kvar i samma läge på displayen.
Får testa o ställa in maskin för tork i garaget några dagar. Jag fick byta huvudkortet efter vintern pga fukt så surt om de är något liknande igen Anders.
 
B Bldard skrev:
Tack för all info Jörgen.

Min är låst på ”knappa in pinkod” och även strecken där pinkoden skall stå saknas. Jag kan inte heller stänga av maskinen på brytare utan den står kvar i samma läge på displayen.
Får testa o ställa in maskin för tork i garaget några dagar. Jag fick byta huvudkortet efter vintern pga fukt så surt om de är något liknande igen Anders.
Det är mest troligt mikrobrytaren som är defekt. Lätt att byta, kostar inte en förmögenhet heller.
 
Felet fixat. De va knappsatsen som va trasig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.