Hej,

Jag tänkte ta in några offerter på soltak och är intresserad av tips på leverantörer. Någon som har någon rekommendation eller bara känner till någon leverantör?

De som jag har hittat vid en snabb googling är:

  • Tesla (Sun Roof v3) - verkar inte finnas i Sverige än och går därför bort
  • Sunroof
  • Midsummer
  • Svea Solar

Extra kul om någon kan tipsa om sådant som sitter på eget hus!

För mig är utseendet viktigt och ju mer integrerat och enhetligt det ser ut desto bättre :)

Detta handlar alltså om att byta ut befintligt tak mot soltak och inte om att lägga solpaneler ovanpå ett vanligt tak.
 
  • Gilla
Mattias Kyhlstedt och 1 till
  • Laddar…
Har inte på allvar börjat kolla upp det ännu, men följer tråden med spänning.
Lutar dock lite på att lägga om taket och sätta "lösa" paneler när vi lägger om inom ca 5 år.

Framförallt för att man får ut mer effekt och det är lättare/billigare att byta celler om någon skulle gå sönder. Estetiskt är dock soltak väldigt intressant...
 
Jag funderar lite i samma banor. Kan inte i dagsläget tillföra någon erfarenhet, men en leverantör som ser intressant ut är Roofit solar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L LarSigv skrev:
Hej,

Jag tänkte ta in några offerter på soltak och är intresserad av tips på leverantörer. Någon som har någon rekommendation eller bara känner till någon leverantör?

De som jag har hittat vid en snabb googling är:

  • Tesla (Sun Roof v3) - verkar inte finnas i Sverige än och går därför bort
  • Sunroof
  • Midsummer
  • Svea Solar

Extra kul om någon kan tipsa om sådant som sitter på eget hus!

För mig är utseendet viktigt och ju mer integrerat och enhetligt det ser ut desto bättre :)

Detta handlar alltså om att byta ut befintligt tak mot soltak och inte om att lägga solpaneler ovanpå ett vanligt tak.
De tre aktuella har ju väldigt olika tekniker för "soltak". Nu är jag ingen expert men så här har jag fattat det.

- Sunroof använder "vanliga" paneler som yttertak som de maxar takytan med och sen har de passbitar som ser ut som solpanelerna runt om och vid genomföringar och monterar dessa i liv med solcellsytan. Tror det också kan kallas "integrerade solpaneler"
- Midsummer belägger redan befintliga taktäckningsmaterial med en tunn solcellsfilm. Dvs plåt och pannor. Nackdelen är en lägre verkningsgrad och dyrare än "vanliga paneler"
- Svea Solar kör väl främst vanliga paneler som monteras utanpå taket men har också speciella solcellspannor med ett horisontellt utförande.
 
För att montera takintegrerade solcellspaneler, behövs inte då byggnadslov? Ligger solcellspanelerna ovanpå taket (ca högst ca 150 mm ovanför och har samma vinkel som taket), behövs däremot inget byggnadslov., såvida inte det är på en kulturminnesskyddad fastighet.
 
jlind74 jlind74 skrev:
Jag funderar lite i samma banor. Kan inte i dagsläget tillföra någon erfarenhet, men en leverantör som ser intressant ut är Roofit solar.
Tack för tipset! Ser intressant ut.
 
Klaugust Klaugust skrev:
De tre aktuella har ju väldigt olika tekniker för "soltak". Nu är jag ingen expert men så här har jag fattat det.

- Sunroof använder "vanliga" paneler som yttertak som de maxar takytan med och sen har de passbitar som ser ut som solpanelerna runt om och vid genomföringar och monterar dessa i liv med solcellsytan. Tror det också kan kallas "integrerade solpaneler"
- Midsummer belägger redan befintliga taktäckningsmaterial med en tunn solcellsfilm. Dvs plåt och pannor. Nackdelen är en lägre verkningsgrad och dyrare än "vanliga paneler"
- Svea Solar kör väl främst vanliga paneler som monteras utanpå taket men har också speciella solcellspannor med ett horisontellt utförande.
Tack! Nu har jag själv läst på en ytterligare stund och kommer fram till samma sak som du om de olika leverantörerna. Och även att "integrerade solpaneler" kan vara ett lämpligare uttryck än "soltak".
 
A Arnodt skrev:
För att montera takintegrerade solcellspaneler, behövs inte då byggnadslov? Ligger solcellspanelerna ovanpå taket (ca högst ca 150 mm ovanför och har samma vinkel som taket), behövs däremot inget byggnadslov., såvida inte det är på en kulturminnesskyddad fastighet.
Det stämmer nog! Vi har grannar som verkar ha fått motsvarande bygglov, så jag förutsätter att vi också skulle få det :)
 
L LarSigv skrev:
Tack! Nu har jag själv läst på en ytterligare stund och kommer fram till samma sak som du om de olika leverantörerna. Och även att "integrerade solpaneler" kan vara ett lämpligare uttryck än "soltak".
Av de nämnda lösningarna tycker jag nästan att "integrerade solpaneler" är det som lockar mig mest, om man inte har någon särskild stil man måste förhålla sig till. Man kommer att se att det är solceller, men med högre nivå på detaljeringen. Det borde också vara bäst ekonomi i detta eftersom man kan använda fullstora paneler.

Midsummer anser jag vara för dyrt i förhållande till vilken effekt man får ut och man kommer ändå kunna se (viss) skillnad på den plåt eller takpanna som har eller inte har solceller. Har man högre krav med hänsyn till kulturmiljön så kanske det i sammanhanget ändå inte passar med SLIM-plåttaket då det syns att det är ett klicktak på nockplåten om inte annat.

De "shingels" som Svea kör med tycker jag ser lite för tyska eller amerikanska ut för att riktigt passa i Sverige.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Av de nämnda lösningarna tycker jag nästan att "integrerade solpaneler" är det som lockar mig mest, om man inte har någon särskild stil man måste förhålla sig till. Man kommer att se att det är solceller, men med högre nivå på detaljeringen. Det borde också vara bäst ekonomi i detta eftersom man kan använda fullstora paneler.

Midsummer anser jag vara för dyrt i förhållande till vilken effekt man får ut och man kommer ändå kunna se (viss) skillnad på den plåt eller takpanna som har eller inte har solceller. Har man högre krav med hänsyn till kulturmiljön så kanske det i sammanhanget ändå inte passar med SLIM-plåttaket då det syns att det är ett klicktak på nockplåten om inte annat.

De "shingels" som Svea kör med tycker jag ser lite för tyska eller amerikanska ut för att riktigt passa i Sverige.
Det där med att se skillnad på solpanelerna och vad som är på övriga ytor är mycket intressant. Teslas tak verkar bestå av små solcellspaneler och lika små paneler som är likadana men utan solceller. Av den här bilden att döma blir helhetsintrycket ett helt homogent tak:

Ett hustak täckt med homogent utseende solcellspaneler och vanliga paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte hittat någon bild på hur det blir med exempelvis Roofit, Svea Solar eller Sunroof när de kompletterar med plåt eller annat runt takfönster och längs takkanter.
 
Hittade nu några bilder på Roofits hemsida på hur det kan se ut runt deras paneler. Här är ett exempel. Inte särskilt utstickande men fullt synligt att det är något annat runt fönstren.
Hustak med solpaneler från Roofit runt fönster, skorsten, synligt i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och nu hittade jag följande bild på Svea Solars hemsida, på deras integrerade solpaneler med omgärdande utfyllnadspaneler. Verkar vara mer mot Tesla-hållet i utseende av den bilden att döma. Men ljuset och vinkeln kan ju ge olika intryck.

Integrerade solpaneler och utfyllnadspaneler på ett hus med sadeltak, modern design liknande Tesla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Nu vet jag inte vilken teknik de olika leverantörerna använder men är det tunnfilmsolceller ska man vara medveten om att livslängden är kortare än för t.ex. monokristallina solceller.
 
  • Solteq-solcellsshingel på enfamiljshus, installatörer arbetar på taket.
Redigerat:
Och så en bild från Sunroof på deras variant, med vad jag antar är plåt nedtill och på kanterna. Hyfsat homogent även om skillnaden är märkbar.

Hus med solcellspaneler på taket, plåtdetaljer nedtill och på sidorna, samt en svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.