Jag har behov att dra ett rör för backspolning av ett vattenfilter en bit utomhus före utlopp i ett markrör. Jag skulle vilja ha en ventil som tömmer röret efter spolning så att det inte fryser. Finns det speciella ventiler för ändamålet eller skulle det fungera med en t-koppling och en vanlig backventil som tillåter att luft drar in bakifrån så att röret kan dräneras med självfall?
 
Eller en t-koppling med en kulventil på som du öppnar när du vill dra in luft i röret och lämnar öppen tills nästa spolning
 
Filtret har automatik så känns lite riskabelt ifall man skulle råka glömma ventilen i fel läge.
Kanske skulle det fungera att grena av röret och gå med två rör ut? Lägger man ena röret något högre än det andra bör väl systemet tömma sig självt?
 
S squaredroot skrev:
Filtret har automatik så känns lite riskabelt ifall man skulle råka glömma ventilen i fel läge.
Kanske skulle det fungera att grena av röret och gå med två rör ut? Lägger man ena röret något högre än det andra bör väl systemet tömma sig självt?
Din ide med backventil funkar säkert, kändes bara osäkert när ventilen inte skulle vara ansluten till ett rör i andra änden. (funkar den inte så sprutar det vatten)
Men dra ut även andra sidan på backventilen högre än där vattnet ska gå så borde det tömma sig själv som du säger, eller som du säger strunta i backventilen helt.
 
Är lite osäker på vilken tryckskillnad som behövs för att öppna ventilen (backventil eller vakuumventil) men det kanske snarare är så att de normalt är öppna och stänger vid ett visst tryck. Finns avlopp vid filtret så kan dra andra sidan av ventilen dit som extra säkerhet ifall den skulle fallera.
Tänkte mest om någon redan löst liknande problem på ett enkelt sätt.
 
Den backventil jag hade efter vattenmätaren i ett av mina hus fungerade genom att en gummiboll "täppte till" åt det håll man inte ville ha vatten av vattentrycket på andra sidan eller kanske snarare så att trycket från det håll som var "tillåtet" lyfte bollen och när trycket försvinner så täpper den igen hålet. Då kan det bli svårt att få det att funka med öppet rör på andra sidan och inget mottryck. Jag vet faktiskt inte hur det funkade egentligen, den var till för att inte tömma hela huset vid arbete med mätaren.
 
S squaredroot skrev:
Jag har behov att dra ett rör för backspolning av ett vattenfilter en bit utomhus före utlopp i ett markrör. Jag skulle vilja ha en ventil som tömmer röret efter spolning så att det inte fryser. Finns det speciella ventiler för ändamålet eller skulle det fungera med en t-koppling och en vanlig backventil som tillåter att luft drar in bakifrån så att röret kan dräneras med självfall?
Hittade du något bra?
Jag letar efter ett sätt att koppla en utedusch som har kallt och varmt vatten draget från huset. Jag skulle helst vilja ha en återfädrande strömbrytare som öppnade en ventil inomhus på andra sidan väggen i kanske 2 timmar för att sedan automatiskt stänga och när den stängs sp skulle jag vilja att ledningarna utomhus automatiskt töms på vatten. Det är självfall från dusch till yttervägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.