Dan1891 Dan1891 skrev:
Ajdå, ser ut som 230V kabel men fas nolla och jord...Då är det nog läge att kolla upp var denna kabel är ansluten till i andra änden, och koppla ur den där.
Står max 16V på denna, vad tror du? Tusen tack för all hjälp
 
  • Elektronisk apparat med märkning 16V, synlig kabelanslutning och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ajdå, ser ut som 230V kabel med fas nolla och jord...Då är det nog läge att kolla upp var denna kabel är ansluten till i andra änden, och koppla ur den där.
Aha! Då är det transformatorn du har där förstår jag av din senare bild.
Klockan går på 8-16 v, så då matas den från transformatorn som du hade i bild tidigare.
Och den transformatorn matas med 230v, kan man nog anta.
Du måste nog reda ut lite mer vad som är bortkopplat/avklippt här.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha! Då är det transformatorn du har där förstår jag av din senare bild.
jaha okej! Det där är ju själva insidan av klockan
 
P Pekingbode skrev:
jaha okej! Det där är ju själva insidan av klockan
Sitter 230v transformatorn i samma kapsling som klockan?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Sitter 230v transformatorn i samma kapsling som klockan?
jaa om jag förstår dig rätt så är klockan ihopbyggd med transformatorn, allt du ser på bilden där är en enhet
 
P Pekingbode skrev:
jaa om jag förstår dig rätt så är klockan ihopbyggd med transformatorn, allt du ser på bilden där är en enhet
OK, då har du alltså 230v kablar ända fram till klockan...Då skulle man nog vilja reda ut vilka av dessa 230v kablar som är klippta/hänger löst innan man går vidare. Och konstatera att de är urkopplade i matande ände.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, då har du alltså 230v kablar ända fram till klockan...Då skulle man nog vilja reda ut vilka av dessa 230v kablar som är klippta/hänger löst innan man går vidare. Och konstatera att de är urkopplande i matande ände.
okej, stort tack för all hjälp!!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ajdå, ser ut som 230V kabel med fas nolla och jord...
Jag tycker det ser ut som telefonkabel, dvs samma som i nästa bilder.
 
M -MH- skrev:
Jag tycker det ser ut som telefonkabel, dvs samma som i nästa bilder.
jaa jag började också fundera nu, sökte på märket som står innanför klockan på plasten där och hittade det här schemat, där sladdarna är 8-16 V, vilket även stämmer med vad som står i klockan, och transformatorn ligger utanför klockan, inte i den som vi trodde först
 
  • Schematisk bild av installation av klocka med trådar som visar 8-16V och extern transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Stämmer, du har fortfarande en transformator någonstans mellan proppskåp och klockan.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Stämmer, du har fortfarande en transformator någonstans mellan proppskåp och klockan.
då är det ju ingen större fara att klippa just den egentligen, men tänker att jag får kontakta en elektriker ändå
 
P Pekingbode skrev:
så här ser de ut
Den här bilden tror jag lurade mig, trodde det var 230v kabel där.
Nu har jag zoomat så gott jag kan, och det är nog en 4 polig telekabel istället.

Men som andra påpekat, du har en transformator någonstans, den bör du ta reda på så att den är urkopplad i matande ände från centralen.

Men det kan ju vara så att transformatorn är urkopplad och bortplockad sedan tidigare.Men man vet ju inte....
 
Redigerat:
harry73
Ska transformatorn sitta i lägenheten?
Den kan ju också sitta vid porten. Kanske en lite större grej som är till för alla lägenheter?

Och då kan det vara att föreningen redan tagit bort de gemensamma delar och att själva klockan inte längre är ansluten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.