Har tagit upp ett hål på 15cm diameter i min garageplatta. Delvis i syllen.

Hur gjuter jag lämpligast igen detta i och med att det ligger isolerad vattenledning och elrör i hålet?

Ska jag stoppa ner lite stålull i botten som en plugg och sedan köra vanlig grovbetong eller vilken betong rekommenderar ni?

Jag ska efteråt lägga fix och klinkers om det har någon betydelse.



Utifrån
Uppgrävt hål i betongplatta med vattenledning och elrör för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inifrån

Uppgrävt 15cm hål i betong med synliga vattenledningar och elrör, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål i betonggolv med en isolerad vattenledning och elrör, nära en vägg i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen stålull i alla fall.

Jag hade trätt på en PEM-slang utanpå rörisoleringen, slangbiten hade varit så lång så att den dels hade kommit utanför sockeln och dels upp över färdigt golv.
På så sätt så går det att byta inkommande vattenledning om det skulle behövas.
Dels så skyddas vattenledningen mot rörelser.

Fyll igen utifrån med makadam å packa ordentligt. Gjut sedan igen hålet med (fin)betong.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack för snabbt och utförligt svar.
Det låter smart med slang runtom isoleringen för ev byte i framtiden.

Hur lång tid måste man vänta efter finbetongen torkat inför ev flytspackling?
 
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Oj,
Tack för detta! :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen stålull i alla fall.

Jag hade trätt på en PEM-slang utanpå rörisoleringen, slangbiten hade varit så lång så att den dels hade kommit utanför sockeln och dels upp över färdigt golv.
På så sätt så går det att byta inkommande vattenledning om det skulle behövas.
Dels så skyddas vattenledningen mot rörelser.

Fyll igen utifrån med makadam å packa ordentligt. Gjut sedan igen hålet med (fin)betong.
Läste att finbetong ska användas upp till 100mm.
Plattan är ca 50cm. Bör jag inte köra grovbetong då?
 
B
I det här fallet skapar ju betongen ingen direkt hållfasthet i konstruktionen, utan är mest till för att fixera rör och förhindra att det blir en ingång för möss. Så jag hade kört på finbetong, som fyller ut lite bättre om det är trångt. Grovbetong har större ballast som blir svårare att fylla ut med om man har små gjutningar.

Är plattan 50cm? Det låter inte rimligt, eller har det varit ett gammalt skyddsrum eller liknande?
 
B BSOD skrev:
I det här fallet skapar ju betongen ingen direkt hållfasthet i konstruktionen, utan är mest till för att fixera rör och förhindra att det blir en ingång för möss. Så jag hade kört på finbetong, som fyller ut lite bättre om det är trångt. Grovbetong har större ballast som blir svårare att fylla ut med om man har små gjutningar.

Är plattan 50cm? Det låter inte rimligt, eller har det varit ett gammalt skyddsrum eller liknande?
Ok tänkte att det var att det inte skulle härda igenom ordentligt.

Det är nära/delvis igenom syllen. Längre in på plattan är den tunnare.
 
Känns som du överanalyserar detta jobbet, det är ett litet "skitjobb" och har ingen betydelse med hållfasthet och annat. Fyll på med nästan vad som helst i hålet och det kommer funka.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Känns som du överanalyserar detta jobbet, det är ett litet "skitjobb" och har ingen betydelse med hållfasthet och annat. Fyll på med nästan vad som helst i hålet och det kommer funka.
Handlar inte om att överanalysera i detta fallet. Någon gång är första gången för alla och jag vill säkerställa att jag inte gör helt galet samtidigt som jag gärna förstår vad det är jag gör och varför.

Men jag förstår hur du menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.