M MagHam skrev:
Earth hour är en symbolhandling utan praktisk nytta. Och precis som du skriver; många saknar kunskap och kan inte ens skilja på kW och kWh. Eller har en aning om att varmvatten är en enorm energislukare med sina 4,2 kJ/(kg*K)
Instämmer helt. Däremot är ju omsättning luft i ett hus (all luft skall bytas ut varannan timme) inte snorbilligt heller. Vi förbrukar enorma mängder mer luft än vatten. Och synd är det då att värmen som är i luften som byts ut tyvärr försvinner. (Alla har inte ftx och framförallt inte vi).

Det är en effektiv besparing att stänga till luftventiler och annat. Men det är tyvärr varken nyttigt eller rekommenderat.

Jag satte in snålsparande koppling i duschen. Shit, va med skit jag fick från resten av familjen :). Tror vi kom ner på 4,5 liter per minut. Helt rimligt tyckte jag. Det var nåt gnäll om schampoo i långt hår...bla bla bla, balsam, bla bla...inte kunna skölja ur....bla bla...

Jag lyssnade inte så noga (jag är snaggad) men var tvungen att hitta en annan modul som drog på lite bättre tryck. Jag har en dusch kvar att fixa till. De har vant sig med justeringen på den ena duschen.

Eller så duschar alla numera bara i den duschen med bäst stråle.....jag kan ha missat den detaljen.
 
  • Haha
  • Gilla
Bombaclatt och 12 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag har också eon i SE4. 12 mån bundet ligger på 400 öre/kwh. Rörligt låg nånstans på 279 öre/kwh.

Jag kör rörligt men gissar att vi kommer se toppar på 1000-15000öre i vinter. Sparar lite extra pengar nu för att slippa frysa ihjäl.
Det finns ett tak på spotpris, om jag inte missminner mig är det 30kr/kWh. Om inte tillgång matchar efterfrågan då börjar man koppla bort förbrukare.
 
I
Bor i el-område 4 och är på gång att skaffa nytt elavtal, just nu kör vi rörligt, för Maj låg det på 195 öre/kWh. På detta kommer naturligtvis EONS snordyra överföringskostnader. December månad hade vi en elräkning på 7000 kr inkl. nät.

Huset vi har är ett renoverat 70-tals hus på 120m2 med inredd källare. Förre året slängde vi ut pellets pannan (äntligen tänkte vi) till fördel av en luft/vatten anläggning, kanske inte den bästa tajmingen. Visst pelletspriserna har också gått upp rejält men de verkar inte fullt så känsliga. Beräknad årsförbrukning enligt EON ligger på 12 000 kWh. Vi har en Contura kamin i källaren som vi inte använt än, kanske man får införskaffa lite vet och hoppas på att den kan värma upp även entréplan.

Vår plan är annars solceller men det är en investering på runt 200 000 kr. Även om det skulle ge oss en avkastning på ca 15% om året så skulle det kunna bli en ganska dålig investering om Sverige lyckas vända elpriserna de närmsta 5-10 åren (vilket inte alls är omöjligt).

En annan investering är byta våra enkel radiatorer till dubbel i hela huset, kanske kostar 50 000 kr i bara material, hur stor skillnad det verkligen gör är ovisst. Men visst, luft/vatten pumpen hade säkert kunnat sänka tempen den skickar ut avsevärt (kan dock tillägga att den hitintills inte kört på el patron).

Andra åtgärder:
-Skippa torktummlare
-Skruva ner temperaturen i huset
-Skaffa filltar
-Tvätta endast med full maskin
-Duscha kort och med kallare vatten
-Dra ut kontakten till alla standby prylar(förutom OLED TVn)

Personligen anser jag att staten ska stå som ägare för de grundläggande verksamheter som krävs, d.v.s. skola, sjukvård, elproduktion, sophantering, elnät o.s.v. Först efter man tillgodosett Sveriges behov så kan man börja sälja. Idag har nätägarna monopol vilket gjort att deras räkning är nästan lika dyr som elen på sina håll och det finns inget man kan göra åt det.
 
  • Gilla
Soniad och 12 till
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
En annan investering är byta våra enkel radiatorer till dubbel i hela huset, kanske kostar 50 000 kr i bara material, hur stor skillnad det verkligen gör är ovisst. Men visst, luft/vatten pumpen hade säkert kunnat sänka tempen den skickar ut avsevärt (kan dock tillägga att den hitintills inte kört på el patron).
Hur kan mer radiator volym sänkas förbrukningen? Borde väl bara värma upp snabbare?
 
F Fideliox skrev:
Hur kan mer radiator volym sänkas förbrukningen? Borde väl bara värma upp snabbare?
Det borde väl gå långsammare att värma mer vatten?

Men syftet med större radiatorer är att kunna sänka framledningstemperaturen så att värmepumpen får bättre verkningsgrad och drar mindre ström.
Dock tror jag inte en sån investering betalar igen sig i rimlig tid såvida man inte har så klent värmesystem att kompressorn stannar av för hög temperatur när det är som kallast.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
Det borde väl gå långsammare att värma mer vatten?

Men syftet med större radiatorer är att kunna sänka framledningstemperaturen så att värmepumpen får bättre verkningsgrad och drar mindre ström.
Dock tror jag inte en sån investering betalar igen sig i rimlig tid såvida man inte har så klent värmesystem att kompressorn stannar av för hög temperatur när det är som kallast.
Precis, det är en tveksam investering. Det skulle möjligen kunna vara intressant om luft/vatten pumpen fick gå på el-patron ofta.

Värmesystem som är anpassade för pellets är generellt högtemperaturssystem och där har man iallafall i vårt fall nöjt sig med enkel element vilket fungerat bra. Men när vi gick över till luft/vatten som vill ha ett lågtemperaturssystem så fick vi iallafall byta ett av elementen som annars hade drivet upp pumpen onödigt högt.
 
M MagHam skrev:
Eller har en aning om att varmvatten är en enorm energislukare med sina 4,2 kJ/(kg*K)
Det där är helt obegripligt formel då man inte köper energin i kJ.:thinking:
Däremot köper man i kWh och för att värma vatten så går det åt 1,163 kWh för att höja 1000 liter vatten 1°C
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är helt obegripligt formel då man inte köper energin i kJ.:thinking:
Jo, det gör man. 1 Ws = 1 J
 
S Spannen skrev:
Installerar spisinsats, köpt 5kbm ved och planerar att kallställa vissa rum och blir det riktigt jävligt får hela familjen sova i samma rum.

Har fixat så jag kan styra när varmvatten produceras och förberett familjen på att man kanske inte kan duscha varje kväll.

Också bytt jobb till ett som tillåter mer hemarbete, så jag kommer bara behöva ladda bilen en gång varannan vecka i värsta fall.

Värmen är ju det som kommer dra absolut mest och även är svårt att göra något åt med det system man har. Så det bästa tipset är väl att vara i god tid med uppgradering av systemet, köpa ved (kanske redan är för sent)? Samt se över om man kan styra tex varmvattenproduktion. (Kräver dock att man har spotpris om det ska bli meningsfullt).

Sverige 2022!
Herregud. Vilket U-land detta blivit.
Ingen kritik till er.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Valde att binda hos fortum 3 år på 147 öre.
De har en extratjänst som heter bytesgaranti på 69kr/mån så du kan byta ditt bundna elavtal med dem en gång per bindningstid vilket känns bra om nu elpriset skulle gå ner kraftigt så att man vill byta avtalsform med annat pris.

Kolla med dem.
 
  • Gilla
Frooss och 3 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Valde att binda hos fortum 3 år på 147 öre.
De har en extratjänst som heter bytesgaranti på 69kr/mån så du kan byta ditt bundna elavtal med dem en gång per bindningstid vilket känns bra om nu elpriset skulle gå ner kraftigt så att man vill byta avtalsform med annat pris.

Kolla med dem.
Göta energi har ''priskollen''. Där de 4-6 gånger om året sms:ar dig om att ''nu tror våra experter att elpriset kommer vara högt. vill du binda ditt rörliga avtal i 2 månader?''. Du svarar bara ja eller nej. Kostar 49kr /mån. Det kan också vara något inför vintern men problemet är att du inte kan direkt förutspå eller veta när du får erbjudandet.. Man vill ju ha bundet December/Jan i alla fall. Får man erbjudanden direkt efter varandra så att man har bundet i 4 månader? Vet inte och det är såklart att deras försäljare på telefon lovar guld och gröna skogar.

Sen börjar ju allt fler med ''vintertrygg''. Bundet från 1 oktober - 31 mars baserat på fasta priset som är i Augusti för enligt dom är det den billigaste månaden historiskt att binda.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Bundet på 49 öre 2,5 år till. Bergvärme installerat i Mars kombinerad med tidigare vedeldad värmesystem och har rustat mig med skaplig mängd ved , mest för att ha en backup om vårt elnät skulle drabbas av Iskander edyl.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack för mycket bra input!

Jag har några frågor:

1. Vi har en källare på 160 m2 som vi använder mycket sällan. I princip bara för tvättstugan som står där. Funderar på om man i vinter ska stänga av värmen helt för hela källarplan. Är det ok eller är det dåligt för källaren (väggar, golv, fukt, eller vad som) att stänga av och man bör ha viss värme på?

2. Vi har vattenburen golvvärme i badrum och uterum. Om man stänger av den, kan slingorna i uterummet då ta skada av kylan? Där kommer ju bli mycket kallt över vintern. Är de ok att stänga av, eller bör uterummets golvvärme vara på i låg temperatur?

3. I källaren har vi braskamin med kassett och lite ved sparat. Om vi eldar där, ger det effekt för entréplan också? Eller kommer det bara tillfälligt värma källaren?

Tack!
 
F Fideliox skrev:
Jag har också eon i SE4. 12 mån bundet ligger på 400 öre/kwh. Rörligt låg nånstans på 279 öre/kwh.

Jag kör rörligt men gissar att vi kommer se toppar på 1000-15000öre i vinter. Sparar lite extra pengar nu för att slippa frysa ihjäl.

Band med på 400 öre 5 månader på cheap energy. Hoppas på dipp till vår
 
  • Wow
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
För att svara på TS fråga så:
- Husöversyn gällande tätningslister etc
- Sänka inomhustempen 1 grad
- Få ungdomarna att duscha snabbt!
- Stänga till något rum och stänga av värmen där när det är som kallast
- Snåla med annat såsom mat, nöjen etc för att ha råd.
Har redan börjat förbereda familjen på detta.

Tack för svar.

har 3 glasfönster som är täta och fina.
Inga barn, bara fru och hund.
Värme är 2 st llvp. Tänkt installera kamin i höst. Förra vintern hade vi 23-24 grader inne men frun är med på att gå ner till 19-20! Släcka varenda lampa när man ej är hemma eller ska gå och sova.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.