Hej, jag ska tilläggsisolera ett tak utifrån med 120 mm träfiberisolering. För att få till det ska jag ställa 120*45 mm reglar på varje takstol (med råspont emellan) så det bildas fack att lägga isolering i. Taket lutar ca 30 gr. Men vilken skruv bör jag använda och hur ska den skruvas?

Ska man använda långa skruv typ 200 mm och dra de rakt? Vart köper man isf sådana till rimligt pris.

Eller, kan man ta något kortare skruv typ 140 mm dra dem typ 45gr från ca 50 mm upp (då bör de gå ner 70 mm i underlaget är det tillräckligt?

Eller, ska man sätta med vinkeljärn och dra i dem med typ 70 mm skruv?

Eller finns det något annat sätt jag inte tänker på?

Hur tätt ska jag skruva?
 
Kan korsregla vara ett alternativ?
45+70.
Det kanske blir dyrare men enklare?
 
A
Jag gjorde liknande då jag skruvade på kilar på ett platt tak. De var ca 140 som tjockast, jag borrade ned en bit med en 10 mm och drog med 6x160, som då iaf fanns på byggmax till bra pris. Om det är rätt förfarande har jag inte en aning om, men jag upplever det som det blev stadigt. Man får backa skruven och dra om så att regeln verkligen dras dikt an. Ev förborra med en 6 mm.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan korsregla vara ett alternativ?
45+70.
Tror det blir svårt att korsryggs, har tänkt använda 120 mm isolerings skivor och byter jag dem måste jag tänka om lite mer än jag vågar.
 
Redigerat:
mowatom skrev:
… De var ca 140 som tjockast, jag borrade ned en bit med en 10 mm och drog med 6x160, …
intressant, vad kan risken vara med denna lösning? Om man bara har en tillräckligt lång bitshållare skulle man ju kunna borra ner 95 mm och då skruva som det var 45 mm regel man skruvar i. Ovanpå detta kommer skarven mellan två asfaltsboard sen glespanel för skapa luftspalt, råspont, takpapp, plåt. Så det borde ju vara lisen riska att något kan rinna/trilla ner i hålet.
 
160mm skruv borde väl räcka? Du drar in huvudet några mm i trät så går dom in 42-43mm. Ser inte varför dom skulle behöva gå in längre än så om trät du skruvar i är färskt. Leta upp ställen som säljer skruv till kg pris så hittar du säkert nån som har längre skruv billigt.
 
A
Heco 6x160 349:-/100st på Jula. Det får nog anses riktigt billigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.