Halloj
Kom in på en utbildning till byggingenjör förra året, gick ett år sen har jag blivit väldigt osäker på framtiden i och med all konjunktur i samhället. Dessutom ökade levnadskostnader. Har just inte tillräckligt med CSN för att plugga hur mycket som helst.

Hur lätt är det att få jobb i detta yrke? Påverkas det mycket av lågkonjunktur (tänker typ om det är risk att nuvarande situation gör att det inte är lika lätt att få jobb inom 2-3 år).

Finns ingen praktik inbakad i utbildningen så är osäker på möjligheterna att komma ut i arbetslivet sen.

Verkar för övrigt vara ett brett område. Någon som jobbar inom detta yrke? Innebär det mycket sitta och rita vid datorn? Uträkningar? Fältbesök? Anbudsberäkningar? Eller har det mycket att göra med vad man hamnar på för företag?
 
Branschen behöver fortsatt resurser, med en lågkonjunktur kommer efterfrågan att mattas av naturligtvis. Sett till bostadsbristen vi har i storstäderna så tolkar jag trots allt behovet som stort. Speciellt vad gäller installation.

Vilken inriktning är du intresserad av?

Med de otaliga yh-utbildningar som ploppat upp är det redan nu en konstig balans, utbildningarna håller en alldeles för dålig nivå, för tio år sedan fick mer eller mindre alla som gick ut en yh-utbildning jobb, så är inte fallet längre.
 
K
För statiker/konstruktörer på konsultsidan är det fortfarande högt tryck. Hur det ser ut om 2-3 år är svårt att sia om.

Är det en YH eller en högskola, typ KTH?
 
S skrich skrev:
Halloj
Kom in på en utbildning till byggingenjör förra året, gick ett år sen har jag blivit väldigt osäker på framtiden i och med all konjunktur i samhället. Dessutom ökade levnadskostnader. Har just inte tillräckligt med CSN för att plugga hur mycket som helst.
Eftersom du har gått ett år och själv skriver att du inte har CSN för hur mycket studier som helst är mitt råd att läsa klart utbildningen. Vi vet inte hur framtiden ser ut för olika yrken, men generellt är det så att en avslutad utbildning alltid är bättre än två oavslutade eftersom det signalerar att du förmår avsluta vad du företagit dig. Så en examen är alltid bra, oavsett om du kan söka jobb som din utbildning är som klippt och skuren för, eller om du måste söka andra typer av jobb på grund av konjunkturen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
För statiker/konstruktörer på konsultsidan är det fortfarande högt tryck. Hur det ser ut om 2-3 år är svårt att sia om.

Är det en YH eller en högskola, typ KTH?
Det är en högskola.
Har dock varit inne på att eventuellt byta över till byggarbetsledare eller nån annan YH inom bygg.
 
Men mest YH för att få in fot i företag snabbare. Är inte så urduktig på att sälja mig själv och knyta kontakter genom typ mässor och sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.