Kittade 50 år gamla fönster och altandörr för två år sedan. Nu har mycket kitt fallit av eller smulats sönder och även "rest sig" på sina ställen. På vissa ställen ser det däremot helt okej ut. Vad blev fel?

Skadat och smultnat fönsterkitt som lossnat från en gammal målad träfönsterram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Kittade 50 år gamla fönster och altandörr för två år sedan. Nu har mycket kitt fallit av eller smulats sönder och även "rest sig" på sina ställen. På vissa ställen ser det däremot helt okej ut. Vad blev fel?

[bild]
Om det är linoljekitt ska man grunda under. Antingen med olja, grundfärg eller kvistlack för att inte trä ska suga åt sig oljan i kittet som därmed torkar ur i förtid. Var fönsterbågarna torra när du kittlade?
 
Tack, det är nog precis det som hänt här.

Finns det något modernt och lättarbetat alternativ till linoljekitt om man vill göra lite punktvisa lagningar av fönsterna?
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack, det är nog precis det som hänt här.

Finns det något modernt och lättarbetat alternativ till linoljekitt om man vill göra lite punktvisa lagningar av fönsterna?
Jag förstår inte efter egna prov varför man överväger nått annat än Danalim 682, jag vet att Riksantikvarieämbetet rekomenderar Tremco/Illbruck som är Svenskt högklassigt men väl löst i konsistensen. Att välja nått modernt och sämre än linoljekitt förstår jag inte meningen med då Danalim finns i småburkar för en femtiolapp och det är bra och lättarbetat för såväl proffs som konsument som behöver komplettera kittning.
 
Jag har sett exempel där nytt "gummikitt" använts att kompletteringskitta med men har lossnat, troligen pga dåligt underarbete, och sedan släppt in vatten bakom kittet som legat kvar och skvalpat.
Fördelen med gummikitt är att det går lätt att ta bort med en vass kniv.
 
Vi kör på Danalim! Vad är smidigast att grunda med?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Är det väldigt torrt så ta en vända med halvolja. Annars grunda med linoljegrundfärg direkt.
 
Bra att tänka på e att övermålning skall ske direkt ( linoljefärg ) eller efter 2-3 veckor.
 
L Lechuza skrev:
Köp liknande detta:

[länk]

lite svårt i början innan man får in snitsen men när man väl lärt sig är de hundra ggr bättre än linoljekitt. Känns som att de håller riktigt bra med
själva hemligheten ligger i att kapa pipen så hålet har rätt bredd. När man väl bemästrat detta är resten rätt hanterbart…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.