F fribygg skrev:
Överkurs, visst är 'get the gullet' tänkvärt och sevärt på 'Tuben' men för den som överväger slipning eller byte till ny kjedja istället för filning är det nog fullt tillräckligt att lära sig att hålla skärtänderna vassa och ryttarna på en rimlig nivå för sågen och sågarens vana och förmåga.
får man inte rent ner till botten av skärtanden så drar inte kedjan ur sig spånet som den ska och kommer då aldrig att kännas så vass som en ny kedja är..

Så jo det är en av de viktigaste sakerna att börja med... Att lära sig grunderna för att sedan kunna utvecklas till en duktig filare...
 
skoge skoge skrev:
får man inte rent ner till botten av skärtanden så drar inte kedjan ur sig spånet som den ska och kommer då aldrig att kännas så vass som en ny kedja är..

Så jo det är en av de viktigaste sakerna att börja med... Att lära sig grunderna för att sedan kunna utvecklas till en duktig filare...
Du är eller har varit proffs? Oerhört många tycker att de får acceptabelt vasst med en kinesslipmaskin för några hundra på Jula eller Biltema.
Jag hävdar att man behöver grunderna i handfilning och öva filning om man ska ha använda motorsåg men villaägare/sällananvändare utvecklas väl sällan till duktiga filare...
 
F fribygg skrev:
Du är eller har varit proffs? Oerhört många tycker att de får acceptabelt vasst med en kinesslipmaskin för några hundra på Jula eller Biltema.
Jag hävdar att man behöver grunderna i handfilning och öva filning om man ska ha använda motorsåg men villaägare/sällananvändare utvecklas väl sällan till duktiga filare...
huggit med motorsåg sedan många år.
fällt som proffs i ca 10 år.
 
skoge skoge skrev:
huggit med motorsåg sedan många år.
fällt som proffs i ca 10 år.
Du filar nog mer på en dag en vad TS förmår på en vecka
 
F fribygg skrev:
Du är eller har varit proffs? Oerhört många tycker att de får acceptabelt vasst med en kinesslipmaskin för några hundra på Jula eller Biltema.
Jag hävdar att man behöver grunderna i handfilning och öva filning om man ska ha använda motorsåg men villaägare/sällananvändare utvecklas väl sällan till duktiga filare...
utan kunnigt folk som lär ut grunderna och lär ut bra så kommer aldrig glada amatörer att ha det vasst heller.. Och en slö såg är farligare än en vass...
 
  • Gilla
Osc9 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du filar nog mer på en dag en vad TS förmår på en vecka
på en halv.. jag filar varje tank..
Men vad har det med saken att göra?
TS ville lära sig och veta hur man gör för att få det vasst... Så då ska vi som kan väl lära ut eller..?
 
  • Gilla
Bjarne.nilsson och 5 till
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Släktingen ägnade idag 2 timmar med filar och Youtube i ett försök att fila kedjan till min motorsåg...Blev knappt någon skillnad. Satte då på en ny och skillnaden var som natt och dag gällande hur bra sågen tog.

Kanske kan man lära sig att slipa bättre men jag funderar på om det är värt tiden och investeringen i utrustning? Nya kedjor kostar ju inte speciellt mycket (men lite slösaktigt är det möjligen att köpa ny varje gång den gamla blivit slö?).

Vad säger ni?
Vill du lära dig fila och få det vasst som ett proffs? Vill du motivera en slipmaskin? Vill du rättfärdiga täta kjedjebyten?
 
F fribygg skrev:
Vill du lära dig fila och få det vasst som ett proffs? Vill du motivera en slipmaskin? Vill du rättfärdiga täta kjedjebyten?
vet du hur många kedjor Maskintok filar i månaden åt kunder?

svaret är ca 45 st.. alla för hand och alla skär som en het kniv i smör.. tror nog att det är så TS vill ha det..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Kombimallen från Husqvarna är mycket bra.
Man får rätt vinkel på eggen samt man kan fila ner ryttarna till rätt höjd, det är olika för kärnek eller mjuk gran där varje tand kan ta några 1/10 mm mer.
Ps. Jag har Motorsågskörkort och har jobbat med skogsvård. Ds

71KQTMnr5OL.jpg
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
vet du hur många kedjor Maskintok filar i månaden åt kunder?

svaret är ca 45 st.. alla för hand och alla skär som en het kniv i smör.. tror nog att det är så TS vill ha det..
Tja, vi får väl se om jag får nått svar på frågorna så vi får veta ambitionsnivån, nu var det väl nån annan än TS som försökt fila.

Hur många kedjor Maskintok filar är väl irrelevant för TS? Maskintok har ju lämnat forumet och finns ju under eget namn på Youtube om nån vill se vad han pysslar med, fila kan han helt säkert och kanske visa filning på ett pedagogiskt sätt också.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kombimallen från Husqvarna är mycket bra.
Man får rätt vinkel på eggen samt man kan fila ner ryttarna till rätt höjd, det är olika för kärnek eller mjuk gran där varje tand kan ta några 1/10 mm mer.

[bild]
Jo om man har den skärutrustningen, TS kanske kör med en liten Sthil ms 170 med 1,1mm kjedja och då får man anpassa efter vad den kjedjan och sågen kräver och förmår
 
F fribygg skrev:
Tja, vi får väl se om jag får nått svar på frågorna så vi får veta ambitionsnivån, nu var det väl nån annan än TS som försökt fila.

Hur många kedjor Maskintok filar är väl irrelevant för TS? Maskintok har ju lämnat forumet och finns ju under eget namn på Youtube om nån vill se vad han pysslar med, fila kan han helt säkert och kanske visa filning på ett pedagogiskt sätt också.
just det... Och vill nu TS verkligen lära sig handfila så är Maskintok en bra lärare..
Som lär ut och visar alla grunder och mer där till... Att han inte är kvar här är inget hinder...
 
F fribygg skrev:
Jo om man har den skärutrustningen, TS kanske kör med en liten Sthil ms 170 med 1,1mm kjedja och då får man anpassa efter vad den kjedjan och sågen kräver och förmår
stihl..
170/180..
171/181
går utmärkt att fila med Hexa-fil.. Vilket jag har gjort åtskilliga gånger..
resultatet är enormt mycket bättre än vanlig rundfil.
 
F fribygg skrev:
Vill du lära dig fila och få det vasst som ett proffs? Vill du motivera en slipmaskin? Vill du rättfärdiga täta kjedjebyten?
F fribygg skrev:
Vill du lära dig fila och få det vasst som ett proffs? Vill du motivera en slipmaskin? Vill du rättfärdiga täta kjedjebyten?
F fribygg skrev:
Vill du lära dig fila och få det vasst som ett proffs? Vill du motivera en slipmaskin? Vill du rättfärdiga täta kjedjebyten?
Skulle gärna vilja få det vasst som ett proffs.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
stihl..
170/180..
171/181
går utmärkt att fila med Hexa-fil.. Vilket jag har gjort åtskilliga gånger..
resultatet är enormt mycket bättre än vanlig rundfil.
Har en Stiga Sp 386.
 
  • Gilla
FrankStefan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.