Jag har inte gödslat alls ännu i år. Har liksom varit så dålig sommar hittills att jag inte ens tänkt på det, måste jag säga.

På dina bilder ser det ut som att det är en alldeles för tjock matta av dött gräs för att det ska kunna ta sig. Du måste nog ha bort det där tror jag.
 
Gödsel fungerar ju bara på sånt som redan växer och kan ta upp näring.
På alla döda partier finns inget som kan ta upp något.
Samma sak tidigt på våren, vänta med gödning tills det börjar växa ordentligt.
 
T
halper halper skrev:
Jag har inte gödslat alls ännu i år. Har liksom varit så dålig sommar hittills att jag inte ens tänkt på det, måste jag säga.

På dina bilder ser det ut som att det är en alldeles för tjock matta av dött gräs för att det ska kunna ta sig. Du måste nog ha bort det där tror jag.

Precis, och därför jag krattade igår. Under det döda så kommer det nytt gräs såg jag igår. Så jag har stora förhoppningar på att det kommer bli mycket bra snart.

Jag tycker du ska gödsla så du ger gräsmattan en skjuts. Jag har redan gödslat 2 ggr i år.
 
T Thomas' skrev:
Precis, och därför jag krattade igår. Under det döda så kommer det nytt gräs såg jag igår. Så jag har stora förhoppningar på att det kommer bli mycket bra snart.

Jag tycker du ska gödsla så du ger gräsmattan en skjuts. Jag har redan gödslat 2 ggr i år.
Jag klipper redan varannan dag (om det inte regnar för mycket) så jag tror tillväxten har rätt lagom fart nu :D

Det finns några områden där det fortfarande växer dåligt även om det är lite grönt. Förra året så tog gräset stryk just där för de hade lovat 20 mm regn under natten och när det började regna så slängde jag ut lite gödsel. Sedan kom det typ 2 mm istället och jag hade inte nog med vatten att vattna ner det ordentligt. Det gulnade och tynade bort. Efter vintern har det inte riktigt kommit tillbaka. Även nya frön där verkar inte ta sig, men gödslet måste rimligen ha spolats bort nu hundratals mm nederbörd och ett halvår senare. Kanske det döda gräsets rötter inte har ruttnat bort tillräckligt för det nya gräset ännu? Kan ju knappast vara näringsbrist eftersom det var näringsöverskott i september. (Eller kanske: om det är mycket rötter som ska ruttna sägs de ju stjäla kväve. Har dock aldrig varit med om jord som är så näringsfattig att gräs inte växer alls. Känns som det är något annat som pågår. Har regnat kopiöst på senaste tiden så kanske är det som en övervattnad krukväxt som inte får syre.)

Blir lååångsamt grönare så jag låter det vara så får vi se hur det går.
 
  • Framifrån-vy av en välskött gräsmatta med ojämna tillväxtområden, stubbe och växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
T
halper halper skrev:
Jag klipper redan varannan dag (om det inte regnar för mycket) så jag tror tillväxten har rätt lagom fart nu :D

Det finns några områden där det fortfarande växer dåligt även om det är lite grönt. Förra året så tog gräset stryk just där för de hade lovat 20 mm regn under natten och när det började regna så slängde jag ut lite gödsel. Sedan kom det typ 2 mm istället och jag hade inte nog med vatten att vattna ner det ordentligt. Det gulnade och tynade bort. Efter vintern har det inte riktigt kommit tillbaka. Även nya frön där verkar inte ta sig, men gödslet måste rimligen ha spolats bort nu hundratals mm nederbörd och ett halvår senare. Kanske det döda gräsets rötter inte har ruttnat bort tillräckligt för det nya gräset ännu? Kan ju knappast vara näringsbrist eftersom det var näringsöverskott i september. (Eller kanske: om det är mycket rötter som ska ruttna sägs de ju stjäla kväve. Har dock aldrig varit med om jord som är så näringsfattig att gräs inte växer alls. Känns som det är något annat som pågår. Har regnat kopiöst på senaste tiden så kanske är det som en övervattnad krukväxt som inte får syre.)

Blir lååångsamt grönare så jag låter det vara så får vi se hur det går.

Kraftigt mycket finare än min gräsmatta :D
 
Nu är det min tur att prova metoden :)

Svårt att veta hur mycket vatten man ska ha. Damp but not soiled. Kanske blev det lite mycket, men med tanke på att det är juni månad tänkte jag hellre lite för mycket än för lite.

Vi får se!

Grön skottkärra med fuktig jord använd för att prova en byggmetod i juni, med möjlig överskott av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blöt presenning ligger utbredd på golvet i ett garage fyllt med diverse föremål som en cykel och gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ser lite mycket ut. Jag brukar vattna så mycket att det precis inte klumpar sig. Det vill säga det börjar klumpa sig och då slutar man! Sedan ställer jag baljan i solen över dagen, bryter sönder de få klumparna med fingrarna, blandar runt, täcker och ställer i ett hörn.

Men det spelar rätt lite roll, tror jag. Brukar funka nästan vad man än gör, så länge det inte är alltför torrt.
 
halper halper skrev:
Ser lite mycket ut. Jag brukar vattna så mycket att det precis inte klumpar sig. Det vill säga det börjar klumpa sig och då slutar man! Sedan ställer jag baljan i solen över dagen, bryter sönder de få klumparna med fingrarna, blandar runt, täcker och ställer i ett hörn.

Men det spelar rätt lite roll, tror jag. Brukar funka nästan vad man än gör, så länge det inte är alltför torrt.
Aha, då var det så... Vad gör jag bäst nu? Låter det vara eller ställer ut den ikväll utan presenning så det kan torka lite?
 
P peter.linkan skrev:
Aha, då var det så... Vad gör jag bäst nu? Låter det vara eller ställer ut den ikväll utan presenning så det kan torka lite?
Du kan ju blanda i lite mer jord och frön om du har. Annars kanske låta den torka utan pressening. Men även om du inte gör något så fungerar det säkert. Är inte så himla noga. Svårt att breda ut det om det klumpar sig bara. Bäst om det är lite lätt fuktigt bara.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Finns en till metod att förgro större mängd gräsfrön.

man placerar det i en jutesäck eller liknande sen sänker man ner det i rumsvarmt vatten inomhus, byt vatten varje dag. Från dag 2-3 börjar man kontrollera gräsfröna.

När man ser att majoriteten av fröna har öppnat sig och en vit liten plupp syns tar man upp säcken och låter vattnet rinna av.

Sen är det bara att sprida fröna på ytan och välta fast dom i jorden.

Fördelen är att man kan stödså en hel gräsmatta med förgrodda frön efter dressning och förkorta den tid gräsmattan ör avstängd för lek.
 
Dag 2.

Trodde ett tag att det redan hade börjat växa, men insåg sedan att det bara var gräsfröna jag såg :p

Jag vände upp och ner på all jord, försiktigt, så att det rördes runt och luftades. Hoppas det var så man skulle göra? I samband med det särade jag på klumpar med.

Nyvänd jord med synliga gräsfrön i ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nyvänd jord med synliga gräsfrön och små jordklumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar:

Skulle någon kunna förtydliga eller skicka bild på när det är redo att hällas ut? Eftersom jag inte har erfarenhet av trädgårdsarbete och gräs etc så vet jag inte vad jag ska kolla efter riktigt.
 
P peter.linkan skrev:
Dag 2.

Trodde ett tag att det redan hade börjat växa, men insåg sedan att det bara var gräsfröna jag såg :p

Jag vände upp och ner på all jord, försiktigt, så att det rördes runt och luftades. Hoppas det var så man skulle göra? I samband med det särade jag på klumpar med.

[bild] [bild]

Jag undrar:

Skulle någon kunna förtydliga eller skicka bild på när det är redo att hällas ut? Eftersom jag inte har erfarenhet av trädgårdsarbete och gräs etc så vet jag inte vad jag ska kolla efter riktigt.
3-8 dagar beroende på fröblandning och temperatur. Info finnes även tidigare i tråden, här
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
3-8 dagar beroende på fröblandning och temperatur. Info finnes även tidigare i tråden, här
Jag vill bara dubbelkolla. Jag vänder hela jorden upp och ner, försiktigt, med en sån här. Är det rätt? Tänker bara så man inte förstör rötterna eller något, men som jag förstår det ska man göra så.
 
  • En hand håller en trädgårdsgaffel över en skottkärra fylld med jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas' skrev:
Har din kommit igång ännu? Jag var ute idag, gödslade samt räfsade fläckar. Min har börjat växa, men långt ifrån bra.
Hur ofta gödslar du? Jag kör med npk gödsel.

Det är typ 2 veckor mellan bilderna. Som sagt, går segt.
Ser alldeles för tätt ut för att det ska ta sig nånting där innan det är höst igen.
Jag skulle ha vertikalskurit samt stödsått och vattnat ordentligt var tredje/fjärde dag.
 
P peter.linkan skrev:
Jag vill bara dubbelkolla. Jag vänder hela jorden upp och ner, försiktigt, med en sån här. Är det rätt? Tänker bara så man inte förstör rötterna eller något, men som jag förstår det ska man göra så.
Viktigast är att det är konstant fuktigt en period nu i början så de kommer igång att gro. Rör runt om du vill, ibland gör jag det, ibland inte. De ska bara få lite tuffsar innan du lägger ut det i gräsmattan. Att förgro i skottkärra är mest för enkelhetens skull så fröna inte torkar ut. Dock behöver du såklart fortsätta att vattna en del ute i gräsmattan om inte det görs självmant från himlen.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.