Släktingen ägnade idag 2 timmar med filar och Youtube i ett försök att fila kedjan till min motorsåg...Blev knappt någon skillnad. Satte då på en ny och skillnaden var som natt och dag gällande hur bra sågen tog.

Kanske kan man lära sig att slipa bättre men jag funderar på om det är värt tiden och investeringen i utrustning? Nya kedjor kostar ju inte speciellt mycket (men lite slösaktigt är det möjligen att köpa ny varje gång den gamla blivit slö?).

Vad säger ni?
 
Om du köper en ny varje gång så har du snart tillräckligt många för att lämna till proffs som slipar de åt sig ;)
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Jag köpte en kjedjeslip på Jula för några år sen. Väl värt pengarna. Handslipa är bara jobbigt.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag köpte en kjedjeslip på Jula för några år sen. Väl värt pengarna. Handslipa är bara jobbigt.
Blir det lika vasst som en ny? Hur lång tid tar processen?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Blir det lika vasst som en ny? Hur lång tid tar processen?
glöm..
lär dig av ett proffs eller maila till skogsbestand@gmail.com så kommer Maskintok att visa och tala om på en film hur du ska göra..

Har du filat ryttarna?
dvs de taggar som sitter framför tanden.
är de för höga så kan du fila bäst du vill... kedjan är slö ändå..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
sedan köper du kedjorna hos Biltema framöver så är det billigare och lättare att få vassa.. Då de är helmejsel..
 
Tar 5 min att slipa en kedja med fil.
Blir lika bra som en ny.

Bara att träna
 
  • Gilla
Bjarne.nilsson och 6 till
  • Laddar…
en korrekt filad kedja är vassare än en ny.
Den som tycker det är jobbigt att fila får nog fundera om det är lika jobbigt att runka. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
noone70 och 3 till
  • Laddar…
En rundfil i storpack kostar under tjugan och på mindre än en kvart kan nog de flesta få vasst med lite övning

Slipning kan man ju lämna bort på om man så önskar, men det blir inte riktigt lika vasst som en väl handfilad kjedja och är tveksamt ekonomiskt då tex rembutiken.se brukar ha kedjor riktigt billigt

Biltema kedjor anser jag vara prisvärda, men att sätta på en ny för att man haft kontakt med ett gruskorn eller bara fått träslött anser iaf jag vara slöseri med både pengar och jordens resurser.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Osc9 Osc9 skrev:
Blir det lika vasst som en ny? Hur lång tid tar processen?
Nä, men helt ok. Det går också rätt snabbt att slipa.
 
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
en korrekt filad kedja är vassare än en ny.
Den som tycker det är jobbigt att fila får nog fundera om det är lika jobbigt att runka. ;)
Nu kanske inte TS hinner få den filvanan och skärpan på kjedjan denna sommar men man behöver ju öva på filning för att få det bra, att man som van skärper även en ny kjedja innebär ju inte att alla på detta forum får det bättre än ny ur kartong
 
F fribygg skrev:
Nu kanske inte TS hinner få den filvanan och skärpan på kjedjan denna sommar men man behöver ju öva på filning för att få det bra, att man som van skärper även en ny kjedja innebär ju inte att alla på detta forum får det bättre än ny ur kartong
Nja inom några gångers filning, om man bara gör rätt från början...
 
skoge skoge skrev:
en korrekt filad kedja är vassare än en ny.
Den som tycker det är jobbigt att fila får nog fundera om det är lika jobbigt att runka. ;)
Jobbigt om man inte får resultat är det alla gånger ;)
 
  • Haha
skoge
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Jobbigt om man inte får resultat är det alla gånger ;)
Jajemän i dubbel bemärkelse.. ;)
finns ett litet fusk man kan ta till..
Man tar en 5.5 mm rundfil och filar med istället för 4.8 mm..
Då får man ur den undre kanten på skärtanden samtidigt som man får en vass egg..
inte lika bra som med 4.8mm men då avslutar man med en just sådan ca 2 drag...
 
skoge skoge skrev:
Jajemän i dubbel bemärkelse.. ;)
finns ett litet fusk man kan ta till..
Man tar en 5.5 mm rundfil och filar med istället för 4.8 mm..
Då får man ur den undre kanten på skärtanden samtidigt som man får en vass egg..
inte lika bra som med 4.8mm men då avslutar man med en just sådan ca 2 drag...
Överkurs, visst är 'get the gullet' tänkvärt och sevärt på 'Tuben' men för den som överväger slipning eller byte till ny kjedja istället för filning är det nog fullt tillräckligt att lära sig att hålla skärtänderna vassa och ryttarna på en rimlig nivå för sågen och sågarens vana och förmåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.