T
Hej,
Missade en annons på en snickarbänk av äldre modell och känner mig besviken för jag är såå långsam.
Funderar nu på att försöka bygga en arbetsbänk med möjlighet till snickeri men även mekande med crossar och andra leksaker - så inte bara snickrande.
Har hittat detta skruvstycke jag tycker känns bra och ska monteras: https://www.amazon.se/gp/product/B07MPR3T8H/ref=ox_sc_saved_title_2?smid=A33LRO9OOPCNMX&psc=1
Min fråga är hur man bäst gör en stabil skiva där jag kan borra upp hål för mothåll (dogholes?) osv.
Jag är inte perfektionist men det ska vara stabilt och jag vill helst inte ha väggfast.

Är det rimligt att limma ihop två 15mm furuplywood som bord och göra ram i 45x95 under eller en annan tanke var att limma en bänkskiva typ denna https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-...PJkpQJ2heNP2RqViQzh-qkOQzxmb9lkwaAiGoEALw_wcB på en plywood så blir ytan snyggare och det kanske inte slår sig då plywooden har fibrer i olika håll?

Tips mottages tacksamt.
 
För att en hyvelbänk ska kunna stabilt och fritt krävs hög vikt, även mindre hyvelbänkar väger upp mot 100 kg. Mycket av vikten finns i arbetsytan som då är markant tjockare än 15mm + 15mm. Vill du ha en riktig snickarbänk så finns det bra beskrivningar på internet, de flesta kretsar kring att limma stående regelvirke eller dylik dimension för att få till en ordentlig arbetsyta.

En arbetsbänk är enklare ock där kan man gärna skippa fina material som plywood. till förmån för ex. råspont med masonit som slityta.
 
Tänker du dig att du ska hyvla på den?
Kraven på stabilitet på bänken är ju olika utifrån vad du tänkt för snickerier.

Min första bänk var som huzzbutt beskrev, dvs ihoplimmade reglar, 45*95. 10st blir en 9cm tjock och 45cm bred bänk som tål ganska mycket misshandel.
 
T
Hej,
Jo jag tänkte hyvla men det blir nog inte så mycket i verkligheten..
Börjag överväga att göra en väggfast bänk i en hörna så blir det ju bra mothåll om man ska hyvla.
Det hade varit bra att ha den monterad på gångjärn i vägen så jag kan få in bilen lättare om det nu skulle behövas, men det kanske gör installationen mer ostabil. Väggarna är råspontade och tänkte inte ta bort sponten för att förankra i reglar utan skuva den i väggen - vad tror ni om en nedfällbar arbetsbänk?
 
Det finns just nu en nedfällbar snickarbänk till salu här i närheten. De var vanliga i skolor förr. Två stadiga smidda gångjärn bultade i väggen och ett utfällbart benpar på yttre sidan.
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Jo jag tänkte hyvla men det blir nog inte så mycket i verkligheten..
Börjag överväga att göra en väggfast bänk i en hörna så blir det ju bra mothåll om man ska hyvla.
Det hade varit bra att ha den monterad på gångjärn i vägen så jag kan få in bilen lättare om det nu skulle behövas, men det kanske gör installationen mer ostabil. Väggarna är råspontade och tänkte inte ta bort sponten för att förankra i reglar utan skuva den i väggen - vad tror ni om en nedfällbar arbetsbänk?
I din trådstart nämner du ingenting om behov av att få in bänken i bilen; vad är anledningen till att det dyker upp nu? Har du behov av att använda bänken på olika platser?
Det lär ju i så fall gå att lösa men det är ju ett "nytt" problem.

Vad gäller förutsättningarna med råspont i väggarna är det inget problem. Väggreglar har ju normalt ett cc-avstånd på ca 600 mm — din bänk blir väl 1500 till 1800 mm lång (eller mer) gissar jag så du kan ju förankra den i två eller tre väggreglar vilket är fullt tillräckligt.
Fullt tillräckligt är också att skruva den enbart i råspont, säg med 200 mm mellanrum så lär det sitta som berget.

Nedfällbar arbetsbänk är ingen dålig idé, det hänger bara på att du har en tillräckligt stabil mekanism bara men är fullt görbart.

//Ronnie
 
Han ska inte få bänken i bilen utan bilen i garaget där bänken finns.
Jag skulle inte satsa på vägghängd bänk utan ett stabilare arbetsbord. Varför inte limmade 70 mm reglar plus en 15 mm plywoodskiva uppepå. Viktigt är att underredet är stabilt med stadiga diagonalstag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Han ska inte få bänken i bilen utan bilen i garaget där bänken finns.
Haha, jag ser det nu. Ibland läser jag som fan läser bibeln...

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.