K
Har rörligt nu då mitt fasta löpte ut nu. Vet inte riktigt hur jag ska få detta att funka då det är för dyrt nu att binda. Men då mitt hus slukar väldigt mycket ström. Har sedan innan försökt på alla möjliga sätt. Har ingen möjlighet att sätta in vattenburen värme just nu och vet inte om jag vill det ändå . Så har funderat mycket utan att komma fram till något framsteg
Kostade 270 öre sist jag kollade
 
Redigerat:
B BSOD skrev:
Det där kan ju ordnas även om staten inte lägger sig i och tar över ägandet. T.ex. genom en elskatt, som läggs på producentled (till skillnad från dagens som ligger på konsumenterna av el). Eller justeringar av fastighetskatten för elproducerande enheter. Det kan ju utformas som delvis ett nollsummespel, där momsen på el sänks i någon grad, för att minska risken att det hamnar på konsumentens räkning, om målet är att staten ska ta del av vinsterna från t.ex. vindkraft, utan att äga.
Det är väl oxå en annan fråga tycker jag
Tyskt bolag tjänar pengar på svenska älvar och vinden som blåser i Sverige.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag ser naturligtvis ett problem när energibolagen
forskar åt sig själva de har ju en agenda och ett syfte.
När jag arbetade som kyltekniker så kom två forskare och skulle vara med i en månad och ta prover etc. Det blev semesteruppehåll inga forskare dök upp? Då ringde jag universitet i fråga. Nä du de blev anställda som forskare på ett projekt som Wallenberg finansierar för det blev för kontroversiellt sa han institutet han var mäkta arg så min skeptisk till forskarnas agendor är mycket stor
Så kan man säga om ALL forskning. Finns alltid en agenda och ett syfte med forskning. Vilken typ av forskning litar du på? Eller rättare sagt: vilka är de som har "godkända" agendor enligt dig?
 
Attitudeswe
K Krux skrev:
Har rörligt nu då mitt fasta löpte ut nu. Vet inte riktigt hur jag ska få detta att funka då det är för dyrt nu att binda. Men då mitt hus slukar väldigt mycket ström. Har sedan innan försökt på alla möjliga sätt. Har ingen möjlighet att sätta in vattenburen värme just nu och vet inte om jag vill det ändå . Så har funderat mycket utan att komma fram till något framsteg
Kostade 270 öre sist jag kollade
Kör du timdebiterat så kan du spara 15% om du låter huset kylas ut 06:00-13:00 på vardagar
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Så kan man säga om ALL forskning. Finns alltid en agenda och ett syfte med forskning. Vilken typ av forskning litar du på? Eller rättare sagt: vilka är de som har "godkända" agendor enligt dig?
Det är väl en väldig skillnad på forskning som bedrivs på universitetet och de forskning på enskilda företag. Som jag förstår det så bedriver Energiforsk ingen forskning i egen regi utan sammanställer bara rapporter och do är det ju lätt att välja o vraka så det passar eget syfte.
Jag har lärt mig att vara ifrågasättande
 
MaxHugo
Detta har förmodligen blivit frågat innan och besvarat men "sök" hjälpte inte.

Varför blir elen dyrare i elområde 3&4, bara för att våra grannländer betalar en högt pris?
Vad hindrar oss från att behålla dom låga elpriserna och behålla det höga mot resten?
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vad hindrar oss från att behålla dom låga elpriserna och behålla det höga mot resten?
EU:s regler, som jag förstått det.
Skärmdump av ett foruminlägg om EU:s regelverk rörande elmarknaden och kravet på transmissionskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
B b8q skrev:
EU:s regler, som jag förstått det.
Och vad skulle EU kunna sätta emot ?
Sverige är ett av de fåraktiga länderna som betalar mycket mer än vad som vi får tillbaka.
Skulle EU konstra kan vi också ha en EU-omröstning...
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo
B b8q skrev:
EU:s regler, som jag förstått det.
[bild]
Jo jag är med så långt.. Men hänger inte med på varför våra elpriser höjs. "Tog bort staten"
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Staten sätter inte elpriset.
När man är med i en frihandelsorganisation kan man inte införa exportbegränsningar bara för att man känner för det. Det är liksom den största iden bakom EU.

Edit: Priset stiger för att efterfrågan är hög i förhållande till utbudet.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
Staten sätter inte elpriset.
När man är med i en frihandelsorganisation kan man inte införa exportbegränsningar bara för att man känner för det. Det är liksom den största iden bakom EU.

Edit: Priset stiger för att efterfrågan är hög i förhållande till utbudet.
Jag kanske är helt snurrig, så ursäkta om jag är envis... Bara för att vi har lägre pris i zon4 betyder det ju inte att vi begränsar vi exporten. Varför kan vi inte ha 100öre kw/h i zon4 och ändå sälja till resten av Europa som vanligt?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Staten sätter inte elpriset.
När man är med i en frihandelsorganisation kan man inte införa exportbegränsningar bara för att man känner för det. Det är liksom den största iden bakom EU.

Edit: Priset stiger för att efterfrågan är hög i förhållande till utbudet.
För svenska elkonsumenter är pålagorna från våra politiker en stor del av elpriset.
Om pålagan kallas moms, elcertifikat, överföringsavgift eller vad du vill, spelar ingen roll för konsumenten som får räkningen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Har rörligt nu då mitt fasta löpte ut nu. Vet inte riktigt hur jag ska få detta att funka då det är för dyrt nu att binda. Men då mitt hus slukar väldigt mycket ström. Har sedan innan försökt på alla möjliga sätt. Har ingen möjlighet att sätta in vattenburen värme just nu och vet inte om jag vill det ändå . Så har funderat mycket utan att komma fram till något framsteg
Kostade 270 öre sist jag kollade
Sätt smart styrning på din vvb om du kan.
Kör tvätt / disk nattetid (om du har maskiner som klarar det)
Uppgradera din luft/luft om du har en sådan, så den går att styra över dagen
Sätt smarta radiatorer där luften inte når, så de också kan styras efter behov.
Sätt kamin om möjlighet finns
Om du får till allt ovan, skaffa El med timdebitering så kan du styra rätt mycket när det är som "billigast"
Sen naturligtvis solceller, om ekonomi och takläge är gynnsamt

Mycket mer än så är där inte att göra

Har senaste året köpt 8200kwh
Sålt 8700kwh

Har ca 10.000 innestående hos Elbolag tillgodo

70 tals hus
185 kvm
2 luft/luft
5 radiatorer
2 golvvärme (El)
Pool 4x8
Kamin
Solceller
 
Redigerat:
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Sätt smart styrning på din vvb om du kan.
Kör tvätt / disk nattetid (om du har maskiner som klarar det)
Uppgradera din luft/luft om du har en sådan, så den går att styra över dagen
Sätt smarta radiatorer där luften inte når, så de också kan styras efter behov.
Sätt kamin om möjlighet finns
Om du får till allt ovan, skaffa El med timdebitering så kan du styra rätt mycket när det är som "billigast"
Sen naturligtvis solceller, om ekonomi och takläge är gynnsamt

Mycket mer än så är där inte att göra

Har senaste året köpt 8200kwh
Sålt 8700kwh

Har ca 10.000 innestående hos Elbolag tillgodo

70 tals hus
185 kvm
2 luft/luft
5 radiatorer
2 golvvärme (El)
Pool 4x8
Kamin
Solceller
Alla dina åtgärder är svindyra om man inte redan har det.
Senaste dygnet så hade en familj som kör tvätt och disk varje dag bränt säkringen om de ska göra allt på de billiga tiderna =)
Igår hade man fått stänga huvudbrytaren.

Linjediagram som visar elanvändning över tid med toppar på morgon och kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla dina åtgärder är svindyra om man inte redan har det.
Senaste dygnet så hade en familj som kör tvätt och disk varje dag bränt säkringen om de ska göra allt på de billiga tiderna =)
Igår hade man fått stänga huvudbrytaren.

[bild]
Stämmer inte

5 radiator, ca 6000
Smart styrning vvb. 3000 inkl eljobb
Blandade smarta grejer ca 3-4000

Jag kan köra disk, tvätt samt startar vvb under natt, inga problem, med en timmes mellanrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.